En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Åk. 4. Engelska – Substantiv och pronomen

Lektionsplanering

Årskurs: 4
Ämne: Engelska
Tema: Substantiv och pronomen

Koppling till styrdokument

Undervisningen ska ge eleverna möjligheter att förstå och använda substantiv och pronomen korrekt i sina meningar. Genom att lära sig hur dessa ord fungerar i engelska språket, kommer eleverna att förbättra sina skriv- och talfärdigheter.

Centralt innehåll

Eleven kan identifiera och använda substantiv och pronomen i meningar. De kan delta i samtal där de använder ord på ett korrekt sätt och uttrycka sig klart och tydligt.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till substantiv (10 min)

Förklara vad substantiv är och deras funktion i en mening. Ge exempel på olika typer av substantiv: konkreta (t.ex. dog, apple) och abstrakta (t.ex. happiness, freedom).

Använd bilder och föremål i klassrummet för att illustrera substantiven.

Praktisk övning: Identifiera substantiv (10 min)

Be eleverna att ge exempel på substantiv och skriva ner dem på tavlan. Diskutera skillnader mellan olika substantivstyper.

Ge dem en kort övning där de måste markera substantiven i några meningar.

Introduktion till pronomen (10 min)

Förklara vad pronomen är och hur de används för att ersätta substantiv (t.ex. he, she, it, they).

Diskutera varför pronomen är viktiga för att undvika upprepningar i meningar.

Aktivitet: Ersätta substantiv med pronomen (15 min)

Ge eleverna meningar där de ska ersätta substantiv med passande pronomen. Exempel: “The dog is barking. The dog is very loud.” till “The dog is barking. It is very loud.”

Låt dem arbeta i par och ge feedback på varandras arbete.

Sammanfattning och reflektion (5 min)

Sammanfatta vad substantiv och pronomen är, samt hur de används i meningar.

Ställ frågor för att kontrollera att eleverna har förstått skillnaderna mellan substantiv och pronomen.

Aktivitet

Eleverna ska skapa en kort berättelse (4-5 meningar) som inkluderar både substantiv och pronomen. De ska först skriva en mening med substantiv, och sedan använda pronomen för att ersätta substantiven i följande meningar. De ska få möjlighet att dela sina berättelser med klassen. Beräknad tidsåtgång: 20 minuter.

Exit-ticket

• Vad är ett substantiv? (Svar: Ett namn på en person, plats, sak eller idé)
• Nämn ett exempel på ett konkret substantiv. (Exempel: Tree)
• Vad är ett pronomen? (Svar: Ett ord som används istället för ett substantiv)
• Ge ett exempel på ett pronomen. (Exempel: She)
• Varför använder vi pronomen i våra meningar? (Svar: För att undvika upprepningar)

Hemläxa

Skriv en kort text (5-7 meningar) om vad du gör på din fritid, där du inkluderar både substantiv och pronomen. Se till att använda pronomen för att ersätta substantiv i dina meningar.

Fördjupningsuppgift

Eleverna kan få en fördjupningsuppgift där de ska identifiera substantiv och pronomen i en kort artikel eller berättelse. De ska markera dessa ord och vara beredda att diskutera hur substantiven och pronomenen används i texten samt deras betydelse.

Förslag för nästa lektion

Tema: Verb och tempus
I nästa lektion kan fokus ligga på verb och olika tempusformer. Eleverna kommer att lära sig om nutid, dåtid och framtid, och hur man använder verb för att uttrycka handlingar i olika tidsperspektiv. Detta kommer att bygga vidare på sina kunskaper om hur man konstruerar meningar.

Förberedelser

• Samla exempel på substantiv och pronomen för att använda under genomgångar.
• Förbereda övningsmaterial och exempelmeningar för praktiska övningar.
• Göra en lista på substantiv och pronomen som kan användas i berättelseövningen.


×