En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Åk. 7. Engelska – Introduktion till poetisk skrivning

Lektionsplanering

Årskurs: 7
Ämne: Engelska
Tema: Introduktion till poetisk skrivning

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att utforska och skapa poesi. Genom att lära sig om olika typer av poesi och använda stilistiska verktyg kommer eleverna att kunna uttrycka sina känslor och tankar på ett kreativt sätt.

Kunskapskrav

Eleven kan skapa och gestalta egna poetiska texter. De kan också analysera och reflektera över teman, stilar och uttryck i poesi.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till poesi (10 min)

• Förklara vad poesi är och hur den skiljer sig från prosa. Diskutera de känslomässiga och stilistiska skillnaderna.

• Gå igenom olika former av poesi, till exempel haiku, sonetter, och fria verser, och ge exempel på varje typ.

Poetiska verktyg och stil (15 min)

• Introducera viktiga stilistiska verktyg inom poesi, såsom rim, rytm, metaforer, och bildspråk.

• Ge exempel på hur dessa verktyg kan förbättra en dikt och ge den mer djup och känsla. Använd korta exempel och analysera dem tillsammans med klassen.

Analys av exempel på poesi (15 min)

• Låt eleverna läsa en kort dikt (kan vara en klassisk eller samtida dikt) och ge dem i uppdrag att identifiera och diskutera de poetiska verktygen som används.

• Diskutera tillsammans vad dikten handlar om och vilka känslor den förmedlar.

Aktivitet: Skriva en egen dikt (20 min)

• Be eleverna att skriva en egen dikt med hjälp av de verktyg och former som de har lärt sig under lektionen. Uppmana dem att experimentera med olika stilar och uttryck.

• Instruera dem att inkludera minst tre stilistiska verktyg som har diskuterats.

Sammanfattning och reflektion (5 min)

• Sammanfatta vad eleverna har lärt sig om poesi och dess stilistiska verktyg. Diskutera hur de kan använda poesi för att uttrycka sina egna känslor.

• Fråga eleverna om vad de tyckte var roligt eller utmanande med att skriva poesi.

Aktivitet

Eleverna får möjlighet att dela sina dikter i små grupper. De ska läsa sina dikter högt, och gruppen får ge feedback och diskutera vad de tyckte var starkt med varje dikt. Beräknad tidsåtgång: 20 minuter.

Exit-ticket

• Vad tycker du om att skriva poesi? (Öppen fråga)

• Nämn ett poetiskt verktyg du använde i din dikt. (Öppen fråga)

• Varför kan poesi vara ett bra sätt att uttrycka sig? (Öppen fråga)

• Vad tyckte du var mest utmanande med att skriva en dikt? (Öppen fråga)

• Ge ett exempel på en känsla som du ville förmedla genom din dikt. (Öppen fråga)

Hemläxa

Skriv om din dikt och förbättra den med hjälp av feedback du har fått från dina klasskamrater. Fokusera på att förfina de poetiska verktygen och göra dikten mer levande.

Fördjupningsuppgift

Eleverna kan få en fördjupningsuppgift där de ska skriva en diktserie (minst tre dikter) som utforskar ett gemensamt tema eller känsla. De ska använda olika poetiska former och stilistiska verktyg i varje dikt och vara beredda att diskutera sina val i en klasspresentation.

Förslag för nästa lektion

Tema: Berättande poesi. I nästa lektion kan fokus ligga på berättande poesi, där eleverna lär sig att använda poesi för att berätta en historia. De kommer att skapa och analysera berättande dikter för både struktur och innehåll.

Förberedelser

• Samla exempel på olika typer av poesi för diskussion och analys.

• Förbereda material för att stödja skrivande och reflektion över poesi.

• Göra en lista över poetiska verktyg som eleverna ska fokusera på under övningarna.


×