Kompakt AI-Knappmeny

Planering. Geografi. Hållbar utveckling. v. 1 – v. 4. [Åk. 7]

Veckoplanering

Årskurs: 7

Ämne: Geografi

Tema: Hållbar utveckling

Denna planering syftar till att ge eleverna en djupare förståelse för begreppet hållbar utveckling och hur det påverkar vår miljö, ekonomi och samhälle. Under dessa fyra veckor kommer olika aspekter av hållbarhet att utforskas.

1. Introduktion till hållbar utveckling och dess dimensioner

Undervisningen under denna vecka syftar till att introducera eleverna till begreppet hållbar utveckling samt dess tre dimensioner: social, ekonomisk och miljömässig hållbarhet.

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
Målet med hållbar utveckling och dess dimensioner. Eleven kan ge exempel på hållbara och ohållbara samhällen.

(Lgr 22, Geografi, åk. 7-9)

v. 1 – Introduktion till hållbar utveckling (15/1 – 21/1)
  • Lektion 1 – Introduktion till hållbar utveckling och dess betydelse
  • Lektion 2 – Diskussion om social, ekonomisk och miljömässig hållbarhet
  • Lektion 3 – Gruppaktivitet kring hållbara och ohållbara exempel
  • Lektion 4 – Reflektion och sammanfattning av veckans lärande

2. Resursanvändning och dess påverkan

Undervisningen fokuserar på hur människan påverkar jordens resurser och vilket ansvar vi har för hållbar resursanvändning.

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
Användning av naturresurser och hållbar resursanvändning. Eleven kan ge exempel på hur resursanvändning påverkar miljön.

(Lgr 22, Geografi, åk. 7-9)

v. 2 – Resursanvändning och dess påverkan (22/1 – 28/1)
  • Lektion 1 – Genomgång av naturresurser och deras betydelse
  • Lektion 2 – Övning kring resursanvändning i olika länder
  • Lektion 3 – Gruppdiskussion om överkonsumtion
  • Lektion 4 – Sammanställning av lärdomar

3. Klimatförändringar och deras effekter

Eleverna kommer att lära sig om klimatförändringar och hur de påverkar vår planet och livsmiljöer.

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
Klimatförändringarnas orsaker och konsekvenser. Eleven kan beskriva hur klimatförändringar påverkar olika delar av världen.

(Lgr 22, Geografi, åk. 7-9)

v. 3 – Klimatförändringar och deras effekter (29/1 – 4/2)
  • Lektion 1 – Genomgång av klimatförändringar och växthuseffekten
  • Lektion 2 – Diskussion om lokala och globala effekter
  • Lektion 3 – Fallstudier om drabbade områden
  • Lektion 4 – Reflektion och diskussion

4. Framtida utmaningar och lösningar

Fokus ligger på att identifiera framtida utmaningar och diskutera potentiella lösningar inom hållbar utveckling.

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
Strategier för hållbar utveckling på lokal och global nivå. Eleven kan ge exempel på lösningar samt diskutera deras effektivitet.

(Lgr 22, Geografi, åk. 7-9)

v. 4 – Framtida utmaningar och lösningar (5/2 – 11/2)
  • Lektion 1 – Genomgång av aktuella utmaningar
  • Lektion 2 – Kreativ workshop kring hållbara lösningar
  • Lektion 3 – Presentation av grupparbeten
  • Lektion 4 – Avslutande diskussion och reflektion

Uppföljning

Nyckelord: Hållbar utveckling

  • 📄 Word – Skapar ett dokument.
  • 🔧 Utveckla – Utökade lektionsbeskrivningar.
  • ➡️ Nästa – Fortsätt planeringen.

Modern Tillbaka-knapp