Veckoplanering
Årskurs: 3 Ämne: Religion Tema: Religiösa traditioner och etik
Undervisningen syftar till att ge eleverna en förståelse för olika religiösa högtider och traditioner, samt en grundläggande insikt i etik och människovärde i olika religioner. Eleverna kommer att få möjlighet att utforska traditioners betydelse och hur dessa påverkar samhället och individen.
1. Introduktion till religiösa högtider och traditioner
Undervisningen under dessa veckor syftar till att ge eleverna en förståelse för olika religiösa högtider och traditioner. Vi kommer att utforska deras ursprung, betydelse och hur de firas.
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
Religiösa högtider och traditioner i olika religioner | Eleven kan berätta om några religiösa högtider och traditioner och deras betydelse. |
(Lgr 22, Religion, åk. 1-3)
v. 10 – Introduktion till religiösa högtider (6/3 – 12/3)
- Lektion 1 – Introduktion till religiösa högtider
- Lektion 2 – Svenska och internationella högtider
v. 11 – Påskens och julens betydelse (13/3 – 19/3)
- Lektion 1 – Påskens historia och traditioner
- Lektion 2 – Julens historia och traditioner
2. Grunderna i olika religioner
Undervisningen syftar till att introducera eleverna till grunderna i de abrahamitiska religionerna: judendom, kristendom och islam.
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
Grunderna i judendom och kristendom | Eleven kan beskriva centrala delar av judendomens och kristendomens läror. |
(Lgr 22, Religion, åk. 1-3)
v. 12 – Judendom och dess traditioner (20/3 – 26/3)
- Lektion 1 – Judendom: Guds namn och heliga texter
- Lektion 2 – Judiska traditioner och högtider
v. 13 – Kristendomens grunder (27/3 – 2/4)
- Lektion 1 – Kristendom: Heliga texter och tro
- Lektion 2 – Kristna traditioner och högtider
3. Islam och dess traditioner
Vi kommer att lära oss om islam som religion och de traditioner som är kopplade till den.
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
Islam: Grunden och traditioner | Eleven kan berätta om de fem pelarna inom islam och deras betydelse. |
(Lgr 22, Religion, åk. 1-3)
v. 14 – Islam: Guds namn och heliga skrifter (3/4 – 9/4)
- Lektion 1 – Islam: Koranen och muslimer
- Lektion 2 – Grundpelarna i islam
v. 15 – Ramadan och Eid (10/4 – 16/4)
- Lektion 1 – Ramadan: Betydelse och traditioner
- Lektion 2 – Eid: Firande och betydelse
4. Etik och människovärde
Vi diskuterar etik och människovärde utifrån olika perspektiv och hur det relaterar till religion.
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
Etiska frågor och hur religion påverkar dem | Eleven kan diskutera och reflektera över etiska frågor utifrån ett religiöst perspektiv. |
(Lgr 22, Religion, åk. 1-3)
v. 16 – Etiska frågor och människovärde (17/4 – 23/4)
- Lektion 1 – Vad är etik och moral?
- Lektion 2 – Människovärde i religion och samhälle