En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Gy. Svenska 1 – Muntlig presentation av egna texter

Lektionsplanering

Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Svenska 1
Tema: Muntlig presentation av egna texter

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Undervisningen ska behandla muntliga presentationer, inklusive strategier för att anpassa presentationer efter syfte och publik. Fokus ligger på att använda digitala och andra tekniska hjälpmedel för att stödja och förbättra framställningarna.

Kunskapskrav

Eleven ska kunna framställa sig tydligt och övertygande i tal och kunna anpassa sin framställning till syfte, mottagare och situation. Eleven ska också kunna respondere på frågor och ge respons på andras presentationer.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till muntlig presentation (10 min)

• Diskutera vad en muntlig presentation är och det syfte den har.

• Gå igenom vikten av att anpassa presentationen till publikens behov och förväntningar.

• Presentera de olika komponenterna i en presentation (inledning, huvuddel, avslutning).

Genomgång av presentationstekniker (15 min)

• Beskriv grundläggande tekniker för att öka engagemang under en presentation (exempelvis kroppsspråk, ögonkontakt, röstläge).

• Diskutera hur hjälpmedel, som PowerPoint eller andra visuella verktyg, kan förstärka presentationens budskap.

• Ge exempel på hur man kan hantera nervositet och förbereda sig optimalt.

Övning: Prova på muntlig presentation (15 min)

• Låt eleverna i grupper öva på korta (1-2 min) presentationer av sina reviderade texter.

• Ge varandra feedback utifrån en mall på vad som fungerade bra och förbättringsområden.

• Läraren observerar och ger stöd samt hjälper till med eventuella frågor.

Reflektion kring prestationer (5 min)

• Samla klassen för att diskutera erfarenheterna från övningen.

• Fråga elever vad de lärde sig om sina egna och kamraters presentationer.

• Betona betydelsen av att ge och ta emot konstruktiv kritik.

Avslutning och förberedelse inför inlämning (5 min)

• Sammanfatta dagens lektion och uppmana eleverna att göra de sista justeringarna på sina presentationer till nästa lektion.

• Påminn om hur viktig den muntliga presentationen är och uppmuntra dem att se fram emot nästa tillfälle.

Aktivitet

Eleverna ska förbereda och genomföra sina muntliga presentationer (3-5 minuter vardera) av de texter de har skrivit och reviderat. Detta hjälper dem att tillämpa sina förståelser av textinnehåll, struktur och stil, samt att öva sina kommunikativa färdigheter.

Beräknad tidsåtgång: 20 minuter för presentationerna och feedback.

Exit-ticket

• Vad är syftet med en muntlig presentation?

Svar: Att förmedla information på ett tydligt och engagerande sätt till en publik.

• Nämn ett effektivt sätt att hantera nervositet under en presentation.

Svar: Att öva och förbereda sig väl innan presentationen.

• Ge ett exempel på vad som kan öka engagemanget hos publiken.

Svar: Använda visuella hjälpmedel som bilder eller videoklipp.

• Vad är viktigt att tänka på när man ger feedback på en presentation?

Svar: Att vara konstruktiv och fokusera på både styrkor och förbättringsmöjligheter.

• Hur ska man avsluta en presentation?

Svar: Genom att sammanfatta huvudpoängerna och eventuellt öppna för frågor.

Hemläxa

Förbered en final version av din presentation inför nästa lektion, baserat på den feedback du fick från både läraren och kamrater.

Fördjupningsuppgift

För elever som siktar mot A-betyg kan uppgiften vara att skapa en videopresentation av sin text (minst 4-5 minuter) där de tillämpar olika presentationstekniker och visuella hjälpmedel. Denna kan sedan analyseras och diskuteras i klassen.

Förslag för nästa lektion

Temat för nästa lektion: “Analysera och ge respons på presentationer”.

I nästa lektion kommer vi att analysera och ge respons på presentationerna i klassen. Eleverna ska få möjlighet att reflektera över feedback de mottar och diskutera hur den kan tillämpas för framtida presentationer. Detta tema knyter an till de färdigheter som diskuterades i denna lektion och förstärker deras förmåga att kommunicera effektivt. Kunskapskravet för att ge och ta emot respons kommer att vara centralt.

Förberedelser

• Skapa en feedback-mall att dela ut till eleverna under presentationerna.

• Se till att det finns tillgång till eventuell teknik för presentationerna (projektor, datorer etc.).

• Förbered en kort genomgång kring bra strategier för respons och analys av presentationer.


×