En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Gy. Svenska 1 – Skapande av egna texter

Lektionsplanering

Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Svenska 1
Tema: Skapande av egna texter

Koppling till styrdokument

Undervisningen ska behandla processen kring skapandet av egna texter, inklusive planering, skrivande, bearbetning och publicering. Eleverna ska få grunderna i att använda digitala verktyg för textbearbetning och reflektion. Vidare ska skrivprocessen inkludera respons och samarbete med andra i skrivandet.

Centralt innehåll

Eleven ska kunna producera och bearbeta egna texter för olika syften och mottagare, samt visa på förmåga att planera och genomföra skrivprocessen metodiskt. Eleven ska också kunna ge och ta emot konstruktiv respons på texter.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till skrivprocessen (10 min)

– Diskutera vad skrivprocessen innebär och vikten av de olika stegen (planering, skrivande, bearbetning och publicering).

– Presentera olika typer av texter som kan skrivas (exempelvis berättande, beskrivande, argumenterande).

– Lyfta vikten av att förstå mottagaren och anpassa texten efter denna.

Planering av egna texter (15 min)

– Låt eleverna skriva ner idéer för egna texter utifrån ett valt ämne.

– Diskutera hur man kan strukturera sina tankar och planera textens upplägg.

– Ge exempel på en tankekarta eller skiss som stöd i processen.

Skrivande av egna texter (15 min)

– Eleverna får börja skriva sina egna texter baserat på de idéer de har formulerat.

– Läraren går runt i klassrummet och ger individuell feedback och stöd under skrivandet.

– Betona vikten av att låta kreativiteten flöda utan att oroa sig för perfektion under första utkastet.

Bearbetning och reflektion (5 min)

– Introducera begreppet textbearbetning och varför det är ett viktigt steg i skrivprocessen.

– Diskutera hur man kan ge och mottaga respons på sina texter.

– Låt eleverna fundera på hur de kan förbättra sina texter i nästa steg.

Avslutning och hemuppgift (5 min)

– Sammanfatta lektionens huvudsakliga innehåll och diskussioner.

– Dela ut hemuppgiften där eleverna ska färdigställa och bearbeta sin text för inlämning.

Aktivitet

Eleverna ska skriva en egen text (minst 800 ord) som de planerat under lektionen, och där de ska använda de feedback och strategier som diskuterats. Texten ska bearbetas och lämnas in digitalt.
Beräknad tidsåtgång: 20 minuter.

Exit-ticket

– Vad innebär skrivprocessen?
Svar: En serie steg som innefattar planering, skrivande, bearbetning och publicering av texter.

– Nämn en metod för att planera en text.
Svar: Att använda en tankekarta eller skiss.

– Varför är feedback viktig i skrivprocessen?
Svar: För att hjälpa författaren att se textens styrkor och svagheter samt möjligheter till förbättring.

– Hur kan du bearbeta din text?
Svar: Genom att läsa igenom den, göra ändringar och anpassa språket till mottagaren.

– Vad är skillnaden mellan första utkast och den färdiga texten?
Svar: Första utkastet är en rå version som kan förbättras och omarbetas till en mer polerad och strukturerad text.

Hemläxa

Färdigställ och bearbeta din text som du påbörjade under lektionen. Texten ska vara minst 800 ord lång och inlämnas digitalt nästa lektion.

Fördjupningsuppgift

För högsta betygsnivå (A) kan eleverna få i uppgift att skriva en längre essä (minst 1500 ord) där de efter en djupgående analys av sina egna och andras texter reflekterar över skrivprocessens olika aspekter och sin egen utveckling som skribent.

Förslag för nästa lektion

Temat för nästa lektion: “Respons och förbättring av texter”
I nästa lektion fokuserar vi på vikten av respons och hur man kan arbeta med andras texter för att förbättra sina egna. Vi kommer att diskutera olika strategier för att ge och ta emot feedback, vilket är avgörande för att utveckla skrivförmågan. Detta tema knyter an till det som diskuteras i denna lektion och bygger vidare på den praktiska tillämpningen av skrivprocessen. Kunskapskravet om att bearbeta och reflektera över texter blir centralt.

Förberedelser

– Förbereda exemplar av texter för feedback och analys.
– Se till att digitala verktyg är tillgängliga för eventuell textbearbetning och inlämning.
– Skapa ett strukturerat feedback-formulär för eleverna att använda när de ger varandra respons.


×