Lektionsplanering
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Samhällskunskap 2
Tema: Interkulturella relationer i en globaliserad värld
Koppling till styrdokument
Undervisningen i kursen ska behandla interkulturella relationer och hur dessa påverkas av globalisering, migration och kulturell mångfald. Det ska också analyseras hur individer och grupper påverkas av och bidrar till ett kulturellt utbyte i en globaliserad värld.
Centralt innehåll
Eleven kan översiktligt redogöra för centrala begrepp och teorier kring interkulturella relationer. I sin redogörelse kan eleven koppla olika kulturella perspektiv till aktuella samhällsfrågor och diskussioner.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till interkulturella relationer (10 min)
• Presentera definierade begrepp såsom kultur, interkulturalitet och mångfald.
• Betona hur dessa begrepp relaterar till dagens globala samhälle och vikten av förståelse och samverkan mellan kulturer.
• Ge exempel på positiva och negativa aspekter av interkulturella relationer.
Gruppdiskussion: Kulturkrockar och gemensamma värderingar (15 min)
• Dela in klassen i grupper och be dem diskutera exempel på kulturkrockar de har sett eller upplevt, antingen i media eller i verkliga livet.
• Be varje grupp också att identifiera gemensamma värderingar som finnes i olika kulturer.
• Grupperna redovisar sina tankar för klassen, och läraren sammanfattar huvudpunkterna.
Föreläsning: Migrationens påverkan på kulturer (15 min)
• Presentera hur migration påverkar kulturell utveckling och hur olika kulturer kan samverka och påverka varandra.
• Analysera exempel på hur invandring har format svenska kulturella uttryck och hur nya traditioner har införts.
• Diskutera betydelsen av att förstå kulturella skillnader för att kunna samarbeta och skapa inkluderande samhällen.
Reflektion och sammanfattning (10 min)
• Ge eleverna tid att reflektera skriftligt över vad de anser vara viktigt för goda interkulturella relationer.
• Sammanfatta lektionen och knyt tillbaka till de interkulturella begreppen, samt vikten av öppenhet och förståelse.
Aktivitet
Eleverna ska skriva en kort berättelse (400-600 ord) utifrån perspektivet av en person som har flyttat till ett nytt land. Berättelsen ska belysa känslor och erfarenheter kopplade till kulturella krockar och anpassning till en ny kultur.
Beräknad tidsåtgång: 30 minuter
Exit-ticket
• Vad menas med interkulturella relationer?
Svar: Relationerna och interaktionerna mellan människor från olika kulturer.
• Nämn tre faktorer som kan leda till kulturkrockar.
Svar: Olika värderingar, normer och språkbarriärer.
• Vilka är några av de positiva effekterna av migration på en befolkning?
Svar: Berikning av kultur, nya perspektiv och ökad innovation.
• Hur kan utbildning bidra till bättre interkulturella relationer?
Svar: Utbildning kan öka förståelsen och toleransen för olika kulturer samt minska fördomar.
• Varför är det viktigt att förstå sina egna kulturella värderingar i interkulturella sammanhang?
Svar: För att kunna kommunicera och samarbeta effektivt med människor från andra kulturer.
Hemläxa
Eleverna ska skriva en uppsats (800-1000 ord) som utforskar en specifik interkulturell relation, t.ex. hur en specifik kulturell grupp har påverkat det svenska samhället.
Fördjupningsuppgift
Eleverna får i uppgift att skapa en forskningsrapport (1500-2000 ord) där de analyserar effekterna av globalisering på kulturella identiteter. Rapporten ska inkludera källor, fallstudier och en kritisk diskussion om kulturell förändring och identitet i olika samhällen.
Förslag för nästa lektion
Tema: Människorättigheter och kulturella perspektiv
I nästa lektion kan fokus ligga på människors rättigheter kopplade till kulturella perspektiv och hur olika kulturer tolkar och implementerar mänskliga rättigheter. Det är relevant för att eleverna ska förstå hur kulturella skillnader kan påverka rättighetsfrågor och hur dessa kan hanteras på ett inkluderande sätt. Lektionen bör innehålla diskussioner om aktuella globala frågor rörande mänskliga rättigheter och hur de relaterar till kulturell identitet.
Förberedelser
• Förbered presentation och ämnesmaterial kring interkulturella relationer.
• Samla exempel på kulturkrockar och kulturella möten för diskussion.
• Klargör uppgifter och instruktioner för gruppdiskussion och exit-ticket.