En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Gy. Samhällskunskap 1b – Internationella relationer och globalisering

Lektionsplanering

Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Samhällskunskap 1b
Tema: Internationella relationer och globalisering

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll:

Undervisningen ska omfatta internationella relationer, globaliseringens påverkan, och hur dessa faktorer påverkar samhällen. Fokus ligger på samarbete mellan länder, frågor kring migration, handel, och hur globala frågor, såsom miljö och mänskliga rättigheter, hänger samman med nationella intressen.

Kunskapskrav:

Eleven kan analysera samhällsfrågor och identifiera flera orsaker och konsekvenser. I analysen använder eleven samhällsvetenskapliga begrepp, teorier och metoder samt värderar dem med nyanserade omdömen. Eleven ger även välgrundade argument för sina ståndpunkter i frågor som rör internationella relationer och globalisering.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till internationella relationer (10 min)

• Definiera internationella relationer och diskutera deras relevans för dagens värld.
• Beskriv olika typer av relationer mellan stater, inklusive diplomati, konflikt och samarbete.
• Presentera exempel på aktuella händelser som exemplifierar internationella relationer.

Globaliseringens påverkan (10 min)

• Förklara vad globalisering är och dess olika aspekter, såsom ekonomisk, kulturell och social globalisering.
• Diskutera hur globaliseringen påverkar livsvillkor och identitet i olika delar av världen.
• Använd konkret statistik och exempel för att illustrera effekterna av globalisering.

Internationella organisationer (10 min)

• Gå igenom hur internationella organisationer (som FN, WTO, och EU) fungerar och deras roll i internationella relationer.
• Diskutera hur dessa organisationer kan påverka globala problem, exempelvis klimatförändringar och mänskliga rättigheter.
• Låt eleverna ställa frågor och ge exempel på hur de ser dessa organisationers arbete i media.

Gruppdiskussion: Utmaningar i internationella relationer (10 min)

• Dela in eleverna i grupper och ge dem scenarier som belyser olika utmaningar, såsom migration eller konflikter mellan stater.
• Be grupperna diskutera möjliga lösningar eller sätt att möta dessa utmaningar.
• Varje grupp presenterar sina tankar och diskussionerna sammanfattas.

Sammanställning och reflektion (10 min)

• Sammanfatta lektionen och reflektera över elevens insikter och nya kunskaper.
• Diskutera vikten av att förstå internationella relationer i en globaliserad värld.
• Uppmuntra elever att tänka på sin egen roll som globala medborgare.

Aktivitet

Eleverna ska förbereda en kort debatt där de försvarar eller motsätter sig ett påstående om globalisering, såsom “Globaliseringen har en mer negativ än positiv effekt på världens länder.” De ska använda minst tre källor för att stödja sina argument. Beräknad tidsåtgång: 20 minuter.

Exit-ticket

• Vad menas med internationella relationer?
◦ Förhållandet och interaktionen mellan olika länder.
• Nämn två exempel på internationella organisationer.
◦ FN och EU.
• Vad är globalisering?
◦ En process som binder samman länder och folk genom handel, kultur och politik.
• Hur påverkar globaliseringen lokala identiteter?
◦ Genom att införa och ibland utmana lokala kulturer och traditioner.
• Nämn en utmaning som kan uppstå i internationella relationer.
◦ Migration och flyktingkriser.

Hemläxa

Skriv en reflektion (cirka 300 ord) om hur du anser att globaliseringen påverkar ditt eget liv och samhället i stort, med fokus på både positiva och negativa aspekter.

Fördjupningsuppgift

Eleverna ska välja en specifik internationell fråga, exempelvis klimatförändringar eller migration. De ska utföra en djupgående analys av hur olika länder hanterar den frågan och undersöka vilka internationella samarbeten som finns. Uppgiften ska inkludera källkritik och en presentation av resultaten.

Förslag för nästa lektion

Tema: Mänskliga rättigheter i ett globalt perspektiv
I nästa lektion kommer vi att fokusera på mänskliga rättigheter och hur de påverkas av globala och lokala faktorer. Eleverna kommer att få förståelse för hur olika länder uppfyller eller bryter mot mänskliga rättigheter och diskutera hur globala aktörer kan påverka dessa frågor. Lektionen är relevant för att koppla ihop den tidigare diskussionen om internationella relationer och globaliseringens påverkan.

Förberedelser

• Samla aktuella artiklar och exempel på internationella frågor och globalisering.
• Förbered visuella hjälpmedel som diagram som belyser globaliseringens effekter.
• Planera för grupprum eller arbetsytor för debatterna.


×