Lektion. Gy. Samhällskunskap 2 – Media och könsroller

Lektionsplanering

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Samhällskunskap 2

Tema: Media och könsroller

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Undervisningen ska fokusera på mediers roll i att forma och påverka uppfattningar om könsroller. Det ska även behandlas hur representation i media påverkar normer och attityder kring kön och hur detta relaterar till samhälleliga strukturer.

Kunskapskrav

Eleven kan analysera hur medier representerar och formar föreställningar om kön och sexuella identiteter. Eleverna förväntas använda centrala samhällsvetenskapliga begrepp och teorier i sin diskussion och kunna ifrågasätta och kritiskt granska mediers innehåll.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till media och könsroller (10 min)

• Definiera vad som menas med könsroller och diskutera hur media kan förstärka eller utmana dessa roller.

• Visa exempel på hur kvinnor och män representeras olika i reklam, filmer och nyhetsmedia.

• Diskutera begrepp som stereotyper och hur de påverkar allmänhetens syn på kön.

Gruppdiskussion: Medieanalys (15 min)

• Dela in klassen i grupper och ge dem i uppdrag att analysera ett specifikt medieinslag (exempelvis en reklamfilm, nyhetsutskick eller en film) och bedöma hur könsroller representeras.

• Grupperna ska diskutera eventuella stereotypa och negativa bilder, samt föreslå alternativ som skulle kunna ge en mer inkluderande representation.

• Låt varje grupp presentera sina analyser och diskussioner.

Fallstudie: Feminism och media (15 min)

• Presentera en fallstudie av hur feministiska rörelser har använt media för att påverka opinionen om kön och jämställdhet, såsom genom sociala medier och kampanjer.

• Diskutera effekterna av dessa kampanjer på mediebilden av kön och hur de har format offentlig diskussion.

• Reflektera över vilka verktyg som använts för att mobilisera stöd och sprida budskap.

Reflektion och sammanfattning (10 min)

• Be eleverna reflektera över hur de kan använda media på ett medvetet sätt för att påverka normer kring kön och representation.

• Sammanfatta lektionen, betona medialitteracitet och vikten av kritiskt tänkande kring medieinnehåll.

Aktivitet

Eleverna ska skriva en kritisk artikel (600-800 ord) där de analyserar ett medieinslag och dess påverkan på könsroller. Artikeln ska även innehålla förslag på hur medieinnehållet kan förbättras för att skapa en mer rättvis representation.

Beräknad tidsåtgång: 30 minuter

Exit-ticket

• Vad är syftet med att analysera mediers representation av könsroller?
Svar: Att förstå hur media påverkar samhällets uppfattningar och normer kring kön.

• Nämn ett exempel på en negativ representation av kön i media.
Svar: Objektifiering av kvinnor i reklam.

• Hur kan stereotypa könsroller påverka samhällets attityder?
Svar: De kan förstärka snäva uppfattningar om vad som anses vara acceptabelt beteende för olika kön.

• Ge exempel på hur media kan utmana traditionella könsnormer.
Svar: Genom att visa kvinnor i ledarroller och män som tar ansvar för hemmet.

• Vad kan individer göra för att motverka negativa könsnormer i media?
Svar: Bli medvetna konsumenter av media, dela alternativa berättelser och stödja inkluderande kampanjer.

Hemläxa

Eleverna ska skriva en uppsats (800-1000 ord) där de utforskar hur medierna representerar könsroller i ett specifikt sammanhang (t.ex. reklam, film, sociala medier) och dess påverkan på samhälleliga normer.

Fördjupningsuppgift

Eleverna ska genomföra en djupgående analys (1500-2000 ord) av hur olika medieformer (tv, film, internet) påverkar och formar föreställningar om könsroller i olika kulturer. Rapporten ska inkludera fallstudier, kritiska analyser och förslag till förbättringar.

Förslag för nästa lektion

Tema: Utbildning och könsroller

I nästa lektion kan vi fokusera på hur utbildningssystemet påverkar och reproducerar könsroller och hur normer inom utbildning kan förändras för att främja jämlikhet. Det är viktigt för att eleverna ska förstå hur tidiga socialiseringar formar uppfattningar om kön och påverkar livsval och karriärvägar. Detta knyter an till kunskapskrav om att analysera sociala strukturer och deras effekter.

Förberedelser

• Förbered material och presentation kring media och könsroller.
• Samla exempel på medieinnehåll för diskussion.
• Klargör uppgifter och instruktioner för medieanalys och artikel.


Modern Tillbaka-knapp