Terminsplanering
Årskurs: 3
Ämne: Svenska – Språk och Litteratur
Tema: Retorik och argumenterande texter
Innehåll
19 aug – 15 sep
Vecka 34
- Lektion 1: Vad är retorik och argumentation?
- Lektion 2: Retoriska verktyg och strategier
Vecka 35
- Lektion 3: Analysera argumenterande texter
- Lektion 4: Skriva egna argumenterande texter
Vecka 36
- Lektion 5: Bedömning – muntlig argumentation
Svensk litteraturhistoria
16 sep – 6 okt
Vecka 37
- Lektion 1: Genomgång av litteraturens epoker
- Lektion 2: Kända svenska författare och deras verk
Vecka 38
- Lektion 3: Teman i svensk litteratur från olika tider
- Lektion 4: Djupanalys av valda litterära verk
Vecka 39
- Lektion 5: Bedömning – skriftlig litteraturanalys
Språk och identitet
7 okt – 10 nov
Vecka 40
- Lektion 1: Språkets roll i identitetsskapande
- Lektion 2: Dialekter och sociolekter
Vecka 41
- Lektion 3: Att studera språkliga normer
- Lektion 4: Gruppdiskussion om språk och makt
Vecka 42
- Lektion 5: Bedömning – skriva ett reflekterande paper om språk
Vecka 43
- Lektion 6: Repetition och reflektion kring språk
Litteraturkritik och analys
11 nov – 15 dec
Vecka 46
- Lektion 1: Vad är litteraturkritik?
- Lektion 2: Genomgång av litteraturkritiska perspektiv
Vecka 47
- Lektion 3: Skrivande av litteraturkritik
- Lektion 4: Presentation och diskussion av kritiska texter
Vecka 48
- Lektion 5: Bedömning – litteraturkritisk analys
Vecka 49
- Lektion 6: Avslutande repetitioner och utvärdering av terminens arbete
Höstlov v.44: 28 oktober–1 november
Slut v.51: 20 december
Denna planering för Svenska i årskurs 3 fokuserar på retorik, litteraturhistoria, språk och identitet samt litteraturkritik. Bedömningar är inplanerade för att uppmuntra elevernas utveckling av både skriftliga och muntliga färdigheter.