En AI-baserad digital lärarassistent

Prov. Gy. Samhällskunskap 1a – Grundläggande samhällskunskap och politiska system

Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Samhällskunskap 1a
Tema: Grundläggande samhällskunskap och politiska system

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas grundläggande kunskaper i samhällskunskap och deras förståelse för olika politiska system samt samhällsfrågor. Provets frågor syftar till att både identifiera faktakunskaper och att ge eleverna möjlighet att resonera kring centrala samhällsfrågor.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

“Representativ demokrati och hur den fungerar samt betydelsen av det politiska systemet för medborgaren.”

Kunskapskrav

• “Kunna redogöra för och förklara centrala begrepp och teorier.”
• “Kunna analysera och diskutera samhällsfrågor utifrån olika perspektiv.”
• “Kunna använda samhällsvetenskaplig terminologi och metod.”

Prov

Faktafrågor

1. Vad kallas den svenska statsformen?
a) Diktatur
b) Monarki
c) Republik
d) Teokrati

2. Vilken institution är ansvarig för att stifta lagar i Sverige?
a) Regeringen
b) Riksdagen
c) Högsta domstolen
d) Länsstyrelsen

3. Vad kallas den aktuella regeringen som styr Sverige?
a) Socialdemokratisk regering
b) Moderate regering
c) Koalitionsregering
d) Enpartiregering

4. Vilken av följande är en grundlag i Sverige?
a) Brottsbalken
b) Förvaltningslagen
c) Regeringsformen
d) Arbetsmiljölagen

5. Vad innebär begreppet “yttrandefrihet”?
a) Rätten att yttra sig fritt i egen bostad
b) Rätten att uttrycka sina åsikter offentligt
c) Rätten att publicera böcker
d) Rätten att vara anonym

6. Vilken åldersgräns gäller för att rösta i riksdagsval i Sverige?
a) 16 år
b) 18 år
c) 18 år
d) 21 år

7. Vad heter Sveriges nuvarande statsminister (2023)?
a) Stefan Löfven
b) Ulf Kristersson
c) Magdalena Andersson
d) Annie Lööf

8. Vilken typ av demokrati praktiseras i Sverige?
a) Direkt demokrati
b) Representativ demokrati
c) Indirekt demokrati
d) Deltagar demokrati

9. Vad syftar begreppet “valsekreterare” på?
a) Den som är ansvarig för röstningen vid val
b) Den som utformar valaffischer
c) Den som rapporterar valresultatet
d) Den som bevakar valet

10. Vilka organ styr den kommunala förvaltningen?
a) Riksdagen
b) Kommunfullmäktige
c) Länsstyrelsen
d) Regeringen

11. Vad innebär “intressekonflikt”?
a) Konflikt mellan vänner
b) Konflikt mellan olika intressen i samhället
c) Skillnader i åsikter
d) En säkerhetspolitisk fråga

12. Vilket av följande är en demokratisk rättighet?
a) Att ingå politiska partier
b) Rätten att rösta
c) Att uttrycka missnöje
d) Att delta i protester

13. Vad är en ideologi?
a) En lag
b) En uppsättning idéer och värderingar
c) En regering
d) En typ av val

14. Vad kallas det när människor sammansluter sig för att påverka politiska beslut?
a) Koalition
b) Intressegrupp
c) Opposition
d) Medborgarrörelse

15. Vad är syftet med demokratiska val?
a) Att förändra lagar
b) Att låta medborgare välja sina representanter
c) Att genomföra folkomröstningar
d) Att bilda regering

Resonerande frågor

1. Diskutera vilken betydelse medborgarskap har för individens rättigheter och skyldigheter. Syftet är att få eleverna att reflektera över hur medborgarskapet påverkar både individuella och kollektiva rättigheter.

2. Analysera hur politiska partier påverkar demokratin. Eleverna ges möjlighet att utforska hur partier fungerar och deras roll i det demokratiska systemet.

3. Reflektera över skillnaden mellan direkt och representativ demokrati. Detta uppmanar till kritisk analys av olika demokratiformer och deras för- och nackdelar.

4. Vad innebär det att vara en aktiv medborgare? Ge exempel. Frågan syftar till att uppmuntra eleverna att tänka på konkreta sätt att engagera sig i samhället.

5. Resonera kring hur sociala rörelser påverkar politiska beslut. Denna fråga erbjuder eleverna möjlighet att analysera makt och påverkansmetoder i samhället.

6. Diskutera vikten av åsiktsfrihet i ett demokratiskt samhälle. Syftet är att få eleverna att förstå hur åsiktsfrihet bidrar till ett öppet och demokratiskt samhälle.

7. Reflektera över hur globaliseringen påverkar nationell suveränitet. Genom denna fråga kan eleverna utforska komplexa frågor om gränser och identiteter i en globaliserad värld.

8. Analysera hur medierna kan påverka opinion och politiska beslut. Syftet är att förstå mediernas roll som en maktfaktor och hur de kan forma allmänhetens åsikter.

Bedömning

Provet kan bedömas med följande poängsystem:
• Faktafrågor: 1 poäng per korrekt svar (max 15 poäng).
• Resonerande frågor: 3 poäng per korrekt och välutvecklad resonemang (max 24 poäng).

Krav för betyg:
• E: Minst 8 poäng
• C: Minst 12 poäng (inklusive minst 3 poäng från resonerande frågor)
• A: Minst 18 poäng (inklusive minst 5 poäng från resonerande frågor)