Öppna i Google Docs

Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Svenska 1
Tema: Språk och kommunikation

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper om språkets funktioner, kommunikation och retorik. Provets frågor syftar till att pröva både faktakunskaper och förmågan att analysera och bedöma olika kommunikationssituationer.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

“Analys av tal, skrift och multimediakommunikation samt språkets olika funktioner.”

Kunskapskrav

• “Kunna redogöra för och analysera olika kommunikationsformer.”
• “Kunna diskutera och värdera språket i olika sammanhang.”
• “Kunna använda ett korrekt och nyanserat språk i praktisk och skriftlig kommunikation.”

Prov

Faktafrågor

1. Vad kallas den retoriska strategin där man hänvisar till experter för att förstärka sitt argument?
a) Pathos
b) Ethos
c) Logos
d) Kairos

2. Vilken typ av text beskriver en händelse med syftet att informera?
a) Skönlitterär text
b) Debattartikel
c) Faktatext
d) Novell

3. Vad avser termen “språkbruk”?
a) Hur språk används inom poesi
b) Hur och i vilket sammanhang språk används
c) Läran om skrivregler
d) Typer av litterära stilar

4. Vilken av följande är en vanlig språklig effekt av metaforer?
a) Rättframhet
b) Gestaltning
c) Enkelt språk
d) Saklighet

5. Vad kallas den känslomässiga tonen i en text?
a) Tema
b) Stämning
c) Stil
d) Budskap

6. Vad innebär det att ha god kommunikativ förmåga?
a) Att alltid vinna diskussioner
b) Att effektivt kunna föra fram sina tankar och idéer
c) Att vara tystlåten
d) Att använda avancerat språk

7. Vilken typ av argumentation bygger på logiska resonemang?
a) Logos
b) Ethos
c) Pathos
d) Kairos

8. Vad kallas den form av kommunikation där kroppsspråk spelar en viktig roll?
a) Skriftlig kommunikation
b) Icke-verbal kommunikation
c) Verbal kommunikation
d) Digital kommunikation

9. Vilken av följande faktorer påverkar hur effektiv ett tal blir?
a) Talets längd
b) Talets struktur och innehåll
c) Antalet åhörare
d) Talarens klädsel

10. Vad kallas tekniken att använda många frågor för att engagera läsaren eller lyssnaren?
a) Retorisk fråga
b) Interaktiv retorik
c) Direkt fråga
d) Slipad fråga

11. Vad innebär “språkets normer”?
a) Regler för stil
b) Riktlinjer för korrekt språkanvändning
c) En typ av dialekt
d) Oskrivna regler i litteratur

12. Vilket av följande påståenden är sant angående skriftspråk?
a) Det används inte längre i dagens samhälle
b) Det har en annan struktur än talspråk
c) Det är alltid mer korrekt än talspråk
d) Det är aldrig personligt

13. Vad kallas det när man förvränger fakta för att stödja sitt argument?
a) Stereotyp
b) Misinformation
c) Generalisering
d) Analog

14. Vilket av följande begrepp beskriver mer än ett ord med samma betydelse?
a) Antonym
b) Synonym
c) Synonym
d) Homonym

15. Vad innebär aktivt lyssnande?
a) Att bara höra vad som sägs
b) Att aktivt ta in information och visa intresse för talaren
c) Att förbereda sitt eget svar medan någon talar
d) Att kommentera snabbt efter att man hört något

Resonerande frågor

1. Analysera hur kroppsspråk och tonfall påverkar uppfattningen av budskapet vid en kommunikation. Syftet är att eleverna ska reflektera över hur icke-verbal kommunikation spelar en central roll i förståelsen av ett budskap.

2. Diskutera vilken betydelse språkliga normer har för vårt samhälle och kultur. Denna fråga uppmanar till funderingar kring hur normer skapas och hur de format kommunikation i samhället.

3. Reflektera över skillnaderna mellan att skriva för olika publiker och syften. Syftet är att få eleverna att tänka på hur anpassning av språk och stil är centralt beroende på mottagaren.

4. Analysera hur retoriska tekniker kan användas för att förstärka ett argument i en debatt. Eleverna ges möjlighet att förstå hur effektiv argumentation kan påverka opinionsbildning.

5. Diskutera hur digital kommunikation förändrar vårt sätt att kommunicera. Syftet här är att utforska de nya utmaningar och möjligheter som digital kommunikation medför.

6. Reflektera över hur litteraturen kan påverka språk och språkbruk över tid. Frågan uppmuntrar till att se litteraturens roll i språkliga förändringar och kulturella trender.

7. Analysera vilka faktorer som påverkar en texts tydlighet och begriplighet. Här fokuserar eleverna på hur textens struktur och språkval bidrar till rätt förståelse.

8. Diskutera vikten av språkets nyanser och dess inverkan på mellanmänsklig kommunikation. Denna fråga ger möjlighet till reflektion över hur små språkliga förändringar kan påverka relationer och förståelse.

Bedömning

Provet kan bedömas med följande poängsystem:
• Faktafrågor: 1 poäng per korrekt svar (max 15 poäng).
• Resonerande frågor: 3 poäng per korrekt och välutvecklad resonemang (max 24 poäng).

Krav för betyg:
• E: Minst 8 poäng
• C: Minst 12 poäng (inklusive minst 3 poäng från resonerande frågor)
• A: Minst 18 poäng (inklusive minst 5 poäng från resonerande frågor)