En AI-baserad digital lärarassistent

Prov. Gy. Svenska 1 – Kulturell och litterär analys

Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet
Ämne eller kurs: Svenska 1
Tema: Kulturell och litterär analys

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper om kulturella och litterära verk samt deras förmåga att analysera och diskutera teman, stilar och kontexter. Provets frågor är utformade för att testa både faktakunskaper och förmågan att göra djupgående analyser av verk och deras inverkan.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

“Analys av litterära och kulturella verk samt deras sammanhang och betydelse.”

Kunskapskrav

• “Kunna redogöra för centrala teman och motiv i litteraturen.”
• “Kunna diskutera och analysera litterära verk med fokus på stil och språk.”
• “Kunna uttrycka sig klart och korrekt i skriftlig och muntlig form.”

Prov

Faktafrågor

1. Vad är ett centralt tema i klassisk tragedi?
a) Komedi
b) Mänsklig tragik och konflikter
c) Romantik
d) Vänskap

2. Vem är författaren till “Subterranean Homesick Blues”?
a) Leonard Cohen
b) Bob Dylan
c) Jack Kerouac
d) Allen Ginsberg

3. Vilken typ av litterär genre fokuserar på sociala frågor?
a) Författarbiografi
b) Samhällskritisk litteratur
c) Historisk fiktion
d) Fantasi

4. Vad kallas en analys av ett litterärt verk utifrån dess historiska och kulturella kontext?
a) Historisk analys
b) Tematisk analys
c) Språklig analys
d) Strukturalistisk analys

5. Vad kännetecknar postmodern litteratur?
a) Tydliga berättelser med tydlig mening
b) Fragmentering och ifrågasättande av sanningar
c) Fokus på romantiska teman
d) Enighet i stil och struktur

6. Vilken av följande diksform används ofta för att uttrycka känslor och stämningar?
a) Lyrik
b) Prosa
c) Dramatik
d) Essä

7. Vad innebär fenomenet “intertextualitet”?
a) En text utan influenser
b) Referenser och kopplingar mellan olika litterära verk
c) Ny skrift utan kontext
d) Analyser av enskilda texter

8. Vad kallas det litterära uttryck där författaren använder överdrift för att skapa en effekt?
a) Metafor
b) Hyperbol
c) Symbol
d) Underdrift

9. Vad kan bibliografi beskriva?
a) En analys av en text
b) En lista över källor och litteratur
c) En sammanfattning av ett verk
d) En litterär stil

10. Vilken av dessa författare räknas som en centralgestalt inom svensk litteratur?
a) Selma Lagerlöf
b) August Strindberg
c) Hjalmar Söderberg
d) Karin Boye

11. Vad betyder “parodi” inom litteraturen?
a) Att efterlikna ett verk utan ändringar
b) En humoristisk efterlikning av ett annat verk
c) En kritik mot ett verk
d) En typ av kortroman

12. Vad kännetecknar en essä?
a) Den är alltid kort
b) En personlig och subjektiv text med reflektioner
c) Den följer alltid en specifik struktur
d) Den är en dramatisk text

13. Vad innebär “symbolik” i litteratur?
a) Användning av konkreta detaljer
b) Användningen av symboler för att representera idéer
c) Inga metaforer
d) Direkt och uttalad betydelse

14. Vilken följande är en typ av litterär analys?
a) Kritisk analys
b) Tematisk analys
c) Biografisk analys
d) Ekonomisk analys

15. Vilket påstående beskriver “motiv” i litterär analys?
a) Temats huvudbudskap
b) Återkommande teman eller handlingar i en berättelse
c) Litterär genre
d) Fysiska detaljer i texten

Resonerande frågor

1. Analysera hur kulturella kontexter påverkar tolkningen av ett litterärt verk. Syftet är att få eleverna att reflektera över hur kultur påverkar litterär tolkning.

2. Diskutera sambandet mellan litteratur och samhällsförändring. Den här frågan uppmanar eleverna att se litteraturen som en spegel av samhället.

3. Reflektera över hur författarens stil och språkval påverkar läsarens upplevelse. Syftet är att göra en djupgående analys av språkliga val och deras effekt på läsning.

4. Analysera representeringen av kön och identitet i ett litterärt verk. Här ges eleverna möjlighet att undersöka hur litteratur formar och utmanar könsnormer.

5. Diskutera förståelsen av litterära genrer och deras betydelse för läsaren. Syftet här är att reflektera över hur olika genrer erbjuder olika erfarenheter och insikter.

6. Reflektera över hur litteraturen kan fungera som ett verktyg för kritiskt tänkande. Frågan uppmuntrar till diskussion om litteraturens roll i att ifrågasätta normer och värderingar.

7. Analysera hur känslor uttrycks i poesi jämfört med prosa. Här fokuserar eleverna på stilistiska skillnader och hur de påverkar känslomässig resonans.

8. Diskutera hur litteraturen kan föra människor samman över kulturella och språkliga barriärer. Syftet är att undersöka litteraturens förmåga att skapa empati och förståelse.

Bedömning

Provet kan bedömas med följande poängsystem:
• Faktafrågor: 1 poäng per korrekt svar (max 15 poäng).
• Resonerande frågor: 3 poäng per korrekt och välutvecklat resonemang (max 24 poäng).

Krav för betyg:

• E: Minst 8 poäng
• C: Minst 12 poäng (inklusive minst 3 poäng från resonerande frågor)
• A: Minst 18 poäng (inklusive minst 5 poäng från resonerande frågor)