En AI-baserad digital lärarassistent

Prov. Gy. Svenska 2 – Genrer och stilar i svensk litteratur

Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Svenska 2
Tema: Genrer och stilar i svensk litteratur

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förmåga att identifiera och analysera olika litterära genrer och stilar inom svensk litteratur. Provets frågor syftar till att pröva både faktakunskaper och analytiska färdigheter när det gäller genrer, stilgrepp och deras påverkan på läsarens upplevelse.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

“Analys och jämförelse av olika litterära genrer samt en analys av stilistiska och språkliga drag.”

Kunskapskrav

• “Kunna redogöra för och analysera kännetecknen för olika litterära genrer.”
• “Kunna diskutera och värdera stilistiska val i litteraturen.”
• “Kunna uttrycka sig korrekt och nyanserat i både skrift och tal.”

Prov

Faktafrågor

1. Vilken av följande genrer tillhör den skönlitterära litteraturen?
a) Roman
b) Biografi
c) Facklitteratur
d) Tidningsartikel

2. Vad kännetecknar en lyrik?
a) Fokus på känslor och stämningar, oftast i versform
b) En lång berättelse med många karaktärer
c) En akademisk diskussion
d) En dramatisk pjäs

3. Vilken typ av litteratur syftar på att kritisera samhällsnormer?
a) Romantik
b) Samhällskritisk litteratur
c) Biografisk litteratur
d) Historisk fiktion

4. I vilken genre hittar man ofta en konflikt mellan karaktären och samhället?
a) Drama
b) Lyrik
c) Poem
d) Novell

5. Vem är en känd författare inom den svenska dramatiken?
a) Hjalmar Söderberg
b) August Strindberg
c) Selma Lagerlöf
d) Karin Boye

6. Vad handlar en novell oftast om?
a) En koncentrerad händelse med få karaktärer
b) Långt bortom det personliga
c) Utspridhet och flertalet händelser
d) En serie av romantiska relationer

7. Vilket litterärt verk är ett exempel på historisk fiktion?
a) “Idag är dagen”
b) “Utvandrarna”
c) “Städare i himmelen”
d) “Hunger”

8. Vad definierar en saga i litterär kontext?
a) En text med verklig grund
b) En berättelse som ofta innehåller fantastiska inslag och moraliska budskap
c) En akademisk diskussion
d) En nyhetsrapport

9. Vad innebär termen “intertextualitet”?
a) Referens till enskilda händelser
b) Relationerna mellan olika litterära verk och hur de påverkar varandra
c) Skrivande utan förebilder
d) En form av plagiat

10. Vilken av följande faktorer kan påverka en författares stil?
a) Kultur, tidsperiod och personliga erfarenheter
b) Enbart utbildning
c) Politiska åsikter
d) Enbart kön

11. Vad kännetecknar en facklitterär text?
a) Objektivitet och baserad på fakta och information
b) Subjektivitet och känslor
c) Enbart berättande stil
d) Utsmyckad och dramatisk språk

12. Vad står termerna “realism” och “naturalism” för inom litteraturen?
a) Att fokusera på mytologi
b) Stilar som syftar till att skildra verkligheten så verkligt som möjligt
c) Att bortse från verkligheten
d) En form av svårbegriplig lyrik

13. Vilket av följande verk är en klassiker inom svensk litteratur?
a) “Gösta Berlings saga”
b) “Mina drömmars stad”
c) “Pojkarna”
d) “Det går an”

14. Vad kännetecknar en epik?
a) En personlig berättelse
b) Berättelse med en tydlig handling och flera karaktärer
c) En lyrisk dikt
d) Samtal mellan karaktärer

15. Vad kännetecknar postmodern litteratur?
a) Ifrågasättande av berättelsens sanning och en blandning av genrer
b) En tydlig och sammanhängande struktur
c) Enbart teori och analys
d) Realistiska skildringar av händelser

Resonerande frågor

1. Analysera hur olika genrer uppfyller olika behov hos läsarna. Syftet med denna fråga är att få eleverna att reflektera över varför vi läser olika slags litteratur och vad vi söker i dem.

2. Diskutera sambandet mellan stil och innehåll i litteraturen. Den här frågan uppmanar eleverna att se hur stilistiska val kan påverka hur ett ämne uppfattas.

3. Reflektera över hur klassiska verk fortfarande påverkar samtida litteratur. Denna fråga hjälper eleverna att se relevansen av litterärhistoriska verk i dagens påverkan och uttryck.

4. Analysera hur kärlek och relationer har skildrats i olika litterära epoker. Här ges eleverna möjlighet att utforska förändringar i hur kärlek beskrivs genom tid och stil.

5. Diskutera hur litteratur kan fungera som en spegel av det samhälle som den skapas i. Syftet här är att belysa hur litteratur reflekterar samt kritiserar samhällsnormer och värderingar.

6. Reflektera över hur kulturella och politiska omständigheter kan påverka en författares skrivande. Den här frågan uppmanar eleverna att tänka på kontextens betydelse för litterärt skapande.

7. Analysera hur känslor uttrycks i olika litterära former (poesi vs prosa). Här fokuserar eleverna på att jämföra stilistiska och uttrycksfulla sätt att gestalta känslor.

8. Diskutera betydelsen av att förstå olika litterära genrer för en djupare läsupplevelse. Syftet är att uppmana till reflektion över hur genrekunskap berikar litteraturupplevelsen.

Bedömning

Provet kan bedömas med följande poängsystem:
• Faktafrågor: 1 poäng per korrekt svar (max 15 poäng).
• Resonerande frågor: 3 poäng per korrekt och välutvecklad resonemang (max 24 poäng).

Krav för betyg:

• E: Minst 8 poäng
• C: Minst 12 poäng (inklusive minst 3 poäng från resonerande frågor)
• A: Minst 18 poäng (inklusive minst 5 poäng från resonerande frågor)