Lektionsplanering
Årskurs:
Gymnasiet
Ämne:
Samhällskunskap 1b
Tema:
Demokrati och Medborgarskap
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Demokrati och politiska system på lokal och nationell nivå samt inom EU. Internationella och nordiska samarbeten. Medborgarnas möjligheter att påverka politiska beslut på de olika nivåerna. | Eleven kan med viss säkerhet söka, granska och tolka information från olika källor, redovisa sina källor samt göra välgrundade reflektioner om deras relevans och trovärdighet utifrån syftet. |
Maktfördelning och påverkansmöjligheter i olika system. | Eleven kan, med viss säkerhet och på ett strukturerat sätt, uttrycka sina kunskaper i samhällskunskap i olika presentationsformer samt formulera sig självständigt i förhållande till källorna. |
Politiska ideologier och deras koppling till samhällsbyggande och välfärdsteorier. | Eleven kan ge välgrundade och nyanserade argument för sina ståndpunkter och värderar med nyanserade omdömen andras ståndpunkter. |
[Gy11, Samhällskunskap 1b]
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till demokrati (10 min)
- Diskutera vad demokrati innebär och varför det är viktigt.
- Presentera olika former av demokratier världen över.
- Ställ frågor till eleverna för att få igång diskussionen.
- Gör en kort genomgång av vad dagens lektion kommer att innehålla.
2. Grupparbete om politiska system (15 min)
- Dela in eleverna i grupper och tilldela varje grupp ett politiskt system.
- Gruppen ska forska kring fördelar och nackdelar med det tilldelade systemet.
- Eleverna ska presentera sina resultat för klassen.
- Uppmuntra till diskussion mellan grupperna kring skillnaderna.
3. Källkritik (15 min)
- Ge en kort genomgång av vad källkritik är och varför det är viktigt.
- Arbeta med exempel på olika källor och låt eleverna diskutera kvaliteten på dessa.
- Öva källkritik i grupp genom att analysera en artikel.
- Sammanfatta med en gemensam diskussion om vad de lärt sig.
4. Reflektion och avslutning (10 min)
- Sammanfatta lektionen och diskutera vad eleverna tagit med sig.
- Ge tid för frågor och förtydligande innan lektionen avslutas.
- Fördela eventuell hemläxa relaterad till lektionens tema.
- Fråga om eleverna kan se kopplingar mellan dagens ämne och aktuella händelser.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt:
- Demokratins grundvalar: Förståelse för de grundläggande principerna i en demokrati samt hur dessa tillämpas i olika länder.
- Medborgarens rättigheter: Vilka rättigheter och skyldigheter medborgare har i en demokratisk stat.
- Val och valprocesser: Hur val genomförs och betydelsen av val i en demokrati.
- Politiska ideologier: Förståelse för de olika politiska ideologierna och deras påverkan på samhällsutvecklingen.
- Internationella relationer: Hur globaliseringen påverkar nationella demokratier och hur internationella samarbeten ser ut.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Demokrati | Ett system där makten utgår från medborgarna som har rätt att rösta. | Från grekiska “demokratia”, där “demos” betyder folk och “kratos” betyder makt. |
Medborgarskap | Tillhörighet till ett land som ger rättigheter och skyldigheter. | Från medeltiden, sammansatt av “medborgare” och “-skap” som refererar till tillståndet av att vara medborgare. |
Källa | Ursprung till information; där informationen hämtas från. | Från latin “cālla”, som betyder väg vattendrag. |
Diskussionsfrågor
- A. Hur skulle samhället se ut om vi inte hade demokrati?
- B. Vilka risker finns det med att leva i en demokrati?
- C. Hur kan vi som medborgare påverka vår demokrati?
Aktivitet
Som avslutning på lektionen kommer vi att genomföra en debatt. Eleverna kommer att delas in i två grupper, en grupp som stödjer ett visst politiskt system och en annan som motsätter sig det. Varje grupp ska förbereda argument som ska presenteras under debatten. Denna aktivitet syftar till att få eleverna att tänka kritiskt och använda sina kunskaper om olika politiska system.
Exit-ticket
Frågor | Svar |
---|---|
1. Vad kännetecknar en demokrati? | En demokrati kännetecknas av fria och rättvisa val, yttrandefrihet och rättsstatens principer. |
2. Nämn några politiska ideologier. | Exempel på politiska ideologier inkluderar liberalism, socialism och konservatism. |
3. Vilken roll spelar medierna i en demokrati? | Medierna spelar en viktig roll i att informera medborgarna och granska makthavare. |
Hemuppgift
Eleverna ska skriva en kort uppsats om vilken politisk ideologi de anser passar bäst för deras eget samhälle och argumentera varför. Uppgiften ska vara 1-2 A4-sidor.
Citat
”Demokrati är det mest utbredda och det mest missförstådda ordet i vår tid.” – Khaled Hosseini, 2003. Detta citat påminner oss om att demokrati inte bara handlar om att rösta, utan också om att förstå medborgarskapet och ansvar.
Uppföljning
Uppföljning av elevernas förståelse och engagemang kan göras genom diskussioner och gruppaktiviteter, samt genom att ge eleverna möjlighet att ställa frågor om de teman som lyfts under lektionen.