En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Svenska 1. Muntlig framställning och retorik. [Gymnasiet]

“`html

Lektionsplanering

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Svenska 1

Tema: Muntlig framställning och retorik

Koppling till styrdokument

Centralt innehållBetygskriterium (E)
– Muntlig framställning med fokus på mottagaranpassning.
– Faktorer som gör en muntlig presentation intressant och övertygande.
– Användning av såväl digitala som andra presentationstekniska hjälpmedel för att stödja och förbättra muntliga framställningar.
– Olika sätt att lyssna och ge respons som är anpassad till kommunikationssituationen.
– Eleven deltar aktivt i samtal och ger respons på andras presentationer.
– Eleven kan redogöra för ämnet med viss struktur.
– Eleven använder ett enkelt språk, även om det kan finnas språkliga fel.

[Gy11, Svenska 1]

Lärarledda instruktioner

  1. Introduktion till muntlig framställning (10 min)
    • Förklara syftet med muntlig framställning.
    • Diskutera vad som gör en presentation intressant.
    • Ge exempel på hjälpmedel som kan användas.
    • Gå igenom hur man kan anpassa presentationen till mottagaren.
  2. Praktisk övning: Förberedelse av presentation (15 min)
    • Dela in eleverna i grupper.
    • Ge dem ett ämne att förbereda en kort presentation om.
    • Instruera dem att använda digitala hjälpmedel.
    • Ge tips på hur de kan organisera sin presentation.
  3. Genomgång av presentationsformer (15 min)
    • Diskutera olika typer av presentationsformer.
    • Visa exempel på framgångsrika presentationer.
    • Gå igenom feedbackmetoder och hur man ger konstruktiv kritik.
    • Förbered eleverna på att ge respons på varandras presentationer.
  4. Elevpresentationer (10 min)
    • Eleverna presenterar sina teman i grupper.
    • Ge chans för övriga elever att ge feedback.
    • Som lärare, ge personlig feedback till varje grupp.
    • Sammanfatta lektionen och diskutera viktiga lärdomar.

Ämnesinnehåll

Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.

  • Muntlig framställning: Eleverna lär sig att förbereda och genomföra muntliga presentationer, vilket innefattar att förstå vad som är en god presentation.
  • Retoriska verktyg: Genomgång av olika retoriska verktyg och hur man kan använda dem i sin presentation.
  • Kritisk granskning: Vikten av att kunna ge och ta emot konstruktiv kritik efter presentationer.
  • Användning av digitala verktyg: Hur digitala verktyg kan användas för att stödja presentationer och skapa intressant innehåll.
  • Respons och feedback: Metoder för att ge och ta emot konstruktiv feedback i en lärandemiljö.

Ordkollen

OrdFörklaringEtymologi
Muntlig framställningEn presentation som framförs med tal.Från latinets “mūlus” som betyder ner.
RetorikKonsten att övertyga genom tal.Från grekiska “rhetorikē” som betyder talekonst.
ArgumentationEn övertygande framställning av ett ställningstagande.Från latinets “argumentatio” som betyder bevisande.

Diskussionsfrågor

  • A. Hur kan vi använda digitala hjälpmedel för att göra våra presentationer mer effektiva?
  • B. Vilka är skillnaderna mellan muntlig och skriftlig kommunikation? Hur påverkar de våra budskap?
  • C. I vilken utsträckning påverkar publiken vår prestation under en presentation och varför är det viktigt att känna sin publik?

Aktivitet

Eleverna delas in i grupper om fyra och får i uppdrag att förbereda en muntlig presentation om ett valt ämne. De ska använda digitala verktyg för att skapa stödmaterial, såsom presentationer med PowerPoint eller liknande. Efter att ha förberett sig kommer varje grupp att presentera under lektionen och få feedback från sina kamrater och läraren. Detta ger dem möjlighet att öva på sina presentationsförmågor och implementera det de lärt sig under genomgångarna.

Exit-ticket

FrågaSvar
Vilka element gör en presentation framgångsrik?Innehåll, struktur, engagemang, visuell presentation.
Hur kan digitala verktyg förbättra presentationer?De kan göra presentationer mer interaktiva och visuellt tilltalande.
Varför är feedback viktig?Det hjälper oss att se våra styrkor och förbättringsområden.

Hemuppgift

Som hemuppgift ska eleverna skriva en reflekterande text på minst två sidor A4 där de beskriver sin erfarenhet av att förbereda och ge en muntlig presentation. De ska inkludera vad de lärde sig, vilka utmaningar de mötte, och hur de använde feedback från sina kamrater för att förbättra sina presentationer.

Citat

”Att tala är silver, att lyssna är guld.” – gammalt ordspråk. Detta citat påminner oss om vikten av att både kunna prata och lyssna väl under kommunikativa situationer, särskilt under presentationer.

“`


×