“`html
Lektionsplanering
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Engelska 5
Tema: Diskutera och analysera litteratur och film
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Arbetet med litteratur innebär att söka, välja och läsa skönlitterära verk, samt diskutera och analysera dem utifrån olika perspektiv, språkliga och stilistiska drag. |
Betygskriterium (E) | Du ska kunna delta i samtal om litteratur och film, göra reflektioner, samt ge exempel och förklaringar gällande centrala teman och karaktärsdrag. |
[Gy11, Engelska 5]
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till litteraturanalys (10 min)
- Presentera syftet med lektionen och dess fokusområde.
- Förklara centrala begrepp som tema, stil och karaktärsutveckling.
- Visa exempel på litterära verk och deras teman.
- Diskutera vikten av att analysera litteratur och film.
2. Gruppdiskussion (15 min)
- Dela in eleverna i grupper om 4-5.
- Ge varje grupp ett specifikt litterärt verk eller film att diskutera.
- Be dem identifiera och anteckna teman och stilistiska drag.
- Ge grupperna tid att diskutera sina tankar och observationer.
3. Presentation av grupper (15 min)
- Låt varje grupp presentera sina fynd.
- Diskutera kort vad andra grupper har kommit fram till.
- Fråga eleverna vad de har lärt sig av varandra.
- Förtydliga och ge feedback på diskussionerna.
4. Avslutande sammanfattning (10 min)
- Sammanfatta lektionen och diskutera lärdomar.
- Ställ frågor för att engagera eleverna i reflektion.
- Ge exempel på hur litteratur och film kan påverka samhället.
- Informera om nästa lektion och vad som kommer att tas upp.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Teman i litteratur. Eleverna ska kunna identifiera och diskutera olika teman i litterära verk och filmer.
- Stil och språkbruk. Eleverna ska förstå hur språk och stil påverkar berättande.
- Kulturella kontexter. Eleverna ska koppla litterära verk till sina kulturella och historiska sammanhang.
- Analytiska färdigheter. Utveckla förmågan att analysera och kritiskt granska texter och film.
- Presentationsteknik. Lär dig att presentera och diskutera dina åsikter och insikter på ett begripligt sätt.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
Tema | Det centrala ämnet eller budskapet i en text. | Från grekiska “thema”, som betyder “ämne”. |
Karaktär | En person, djur eller varelse i en berättelse. | Från latinska “character”, vilket betyder “prägel” eller “tecken”. |
Genre | En kategori av konstverk som delar liknande stil eller ämne. | Från franska “genre”, vilket betyder “typ” eller “art”. |
Diskussionsfrågor
- A. Hur påverkar litteratur och film våra uppfattningar om samhället och oss själva?
- B. Kan populärkultur influera historiska fakta? Ge exempel.
- C. Vilka risker finns det med att inte vara kritisk i sin konsumtion av litteratur och media?
Aktivitet
Eleverna delas in i grupper och får i uppgift att skapa en kort presentation av en litterär analys av ett valfritt verk eller film. De ska inkludera teman, karaktärsanalys och stilistiska element, och presentera denna analys för klassen. Presentationen ska ta 5-10 minuter och kan innehålla visuella hjälpmedel för att stödja deras argumentation.
Exit-ticket
Fråga | Svar |
Vilket tema diskuterades mest i dagens lektion? | Eleverna ska ange temat. |
Vilken karaktär fann du mest intressant och varför? | Eleverna ska ge sin åsikt. |
Koppla ett tema från lektionen till ett aktuellt samhällsproblem. | Eleverna ska göra kopplingen. |
Hemuppgift
Eleverna ska välja ett litterärt verk eller en film och skriva en analys av det, med fokus på dess tema, karaktärer och stil. Analysen ska vara minst 2 sidor A4 i längd.
Citat
“All literature is a battle against the inadequacies of language.” – John Steinbeck, 1956. Detta citat reflekterar den konstanta utmaningen som författare möter när de använder språk för att uttrycka känslor och idéer.
“`