Lektion. Geografi 1. Jordens naturgeografiska och geologiska byggnad. [Gymnasiet]

“`html





Lektionsplanering för Geografi 1

Lektionsplanering

Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Geografi 1
Tema: Jordens naturgeografiska och geologiska byggnad

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Jordens naturgeografiska och geologiska byggnad, utveckling och förändring över tid och rum.
  • Processer i mark, vatten och luft, hur de samverkar och ger upphov till varierande naturlandskap på jorden samt hur och varför de förändras över tid.
  • Människans användning och omvandling av naturlandskapet och utveckling av olika kulturlandskap över tid.
  • Analys av naturliga hot, risker och samhällens sårbarhet.
  • Människans behov av naturresurser över tid och resursernas ojämna fördelning samt konsekvenser av samhällets resursanvändning.
Betygskriterium (E) Eleven redogör för geografi och kan beskriva mänsklig påverkan på miljön och dess resurser. Eleven kan även genomföra enkla analyser av geografiska frågor.

[Gy11, Geografi 1]

Lärarledda instruktioner

1. Introduktion till geografi (10 min)
  • Presentera ämnet geografi och dess betydelse.
  • Diskutera jordens struktur och viktiga geologiska processer.
  • Ge exempel på naturlandskap.
  • Ställ frågor för att engagera eleverna.
2. Gruppdiskussion (15 min)
  • Dela in klassen i små grupper.
  • Dela ut frågor kring hur människan påverkat naturlandskapet.
  • Gruppdiskussion kring deras insikter och reflektioner.
  • Utse en representant i varje grupp för att sammanfatta diskussionen.
3. Presentation (15 min)
  • Varje grupp presenterar sina tankar och diskussioner.
  • Ge tid för frågor och reflektioner från klassen.
  • Sammanfatta presentationerna med nyckelkomponenter.
4. Avslut och reflektion (10 min)
  • Sammanfatta dagens lärande.
  • Diskutera hur kunskap om geografi kan tillämpas i vardagen.
  • Ge hemuppgift.

Ämnesinnehåll

Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.

  • Geologiska processer: Förståelse för hur erosion, sedimentation och vulkanism formar landskapet och dess resurser.
  • Naturlandskap: Identifiera olika typer av naturlandskap och deras egenskaper, inklusive klimat och växtlighet.
  • Resurshantering: Känna till hur resurser förvaltas och utnyttjas samt förstå resurskonflikter.
  • Klimatförändringar: Påverkan av klimatförändringar på land- och vattenanvändning.
  • Miljöfrågor: Känna till aktuella miljöproblem och hållbar utveckling.

Ordkollen

Ord Förklaring Etymologi
Geografi Studiet av jorden och dess fysiska, kulturella och politiska kännetecken. Grekiska “geographia”
Resurs Material eller tillgångar som används för att producera varor och tjänster. Latin “resursa”
Urbanisering Ökningen av befolkningen i städer. Latinskt ursprung “urbanus”

Diskussionsfrågor

  • A. Hur påverkar resursutnyttjande den lokala och globala miljön?
  • B. Vilka åtgärder kan vidtas för att minimera negativa miljöpåverkan?
  • C. Diskutera hur olika kulturer använder och skyddar sina naturresurser.

Aktivitet

Eleverna utför ett praktiskt arbete där de undersöker ett specifikt naturlandskap i deras närområde. De ska samla in mätdata och observera olika egenskaper hos landskapet. De kommer att presentera sina resultat i form av en rapport med kartor och diagram.

Exit-ticket

Fråga Svar
1. Vad är geografi? Studiet av jorden, dess landskap och människans interaktion med dem.
2. Nämn tre typer av naturlandskap. Berg, sjöar och skogar.
3. Vad är en resurs? En tillgång som kan användas för ekonomisk produktion.
4. Vad menas med urbanisering? Ökning av befolkningen i städer.
5. Vad är ett hot mot naturlandskapet? Klimatförändringar och föroreningar.
6. Hur kan vi skydda naturresurser? Genom hållbar användning.
7. Varför är kartor viktiga? För att visualisera geografisk information.
8. Nämn ett exempel på en riskanalys. Bedömning av översvämningsrisker i ett området.

Hemuppgift

Eleverna ska skriva en uppsats på 2 sidor (A4) där de reflekterar över hur geologiska processer har påverkat ett specifikt område i deras hemkommun. Uppsatsen ska innehålla kartor och bilder.

Citat

”Det finns inga främlingar, bara vänner vi inte har träffat ännu.” – William Butler Yeats. Detta citat påminner oss om vikten av att förstå och respektera olika kulturer i vår geografiska värld, och hur detta kan påverka vårt förhållande till naturresurser.



“`


Modern Tillbaka-knapp