“`html
Lektionsplanering
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Geografi 1
Tema: Jordens naturgeografiska och geologiska byggnad
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll |
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
|
Betygskriterium (E) | Eleven redogör för geografi och kan beskriva mänsklig påverkan på miljön och dess resurser. Eleven kan även genomföra enkla analyser av geografiska frågor. |
[Gy11, Geografi 1]
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till geografi (10 min)
- Presentera ämnet geografi och dess betydelse.
- Diskutera jordens struktur och viktiga geologiska processer.
- Ge exempel på naturlandskap.
- Ställ frågor för att engagera eleverna.
2. Gruppdiskussion (15 min)
- Dela in klassen i små grupper.
- Dela ut frågor kring hur människan påverkat naturlandskapet.
- Gruppdiskussion kring deras insikter och reflektioner.
- Utse en representant i varje grupp för att sammanfatta diskussionen.
3. Presentation (15 min)
- Varje grupp presenterar sina tankar och diskussioner.
- Ge tid för frågor och reflektioner från klassen.
- Sammanfatta presentationerna med nyckelkomponenter.
4. Avslut och reflektion (10 min)
- Sammanfatta dagens lärande.
- Diskutera hur kunskap om geografi kan tillämpas i vardagen.
- Ge hemuppgift.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Geologiska processer: Förståelse för hur erosion, sedimentation och vulkanism formar landskapet och dess resurser.
- Naturlandskap: Identifiera olika typer av naturlandskap och deras egenskaper, inklusive klimat och växtlighet.
- Resurshantering: Känna till hur resurser förvaltas och utnyttjas samt förstå resurskonflikter.
- Klimatförändringar: Påverkan av klimatförändringar på land- och vattenanvändning.
- Miljöfrågor: Känna till aktuella miljöproblem och hållbar utveckling.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Geografi | Studiet av jorden och dess fysiska, kulturella och politiska kännetecken. | Grekiska “geographia” |
Resurs | Material eller tillgångar som används för att producera varor och tjänster. | Latin “resursa” |
Urbanisering | Ökningen av befolkningen i städer. | Latinskt ursprung “urbanus” |
Diskussionsfrågor
- A. Hur påverkar resursutnyttjande den lokala och globala miljön?
- B. Vilka åtgärder kan vidtas för att minimera negativa miljöpåverkan?
- C. Diskutera hur olika kulturer använder och skyddar sina naturresurser.
Aktivitet
Eleverna utför ett praktiskt arbete där de undersöker ett specifikt naturlandskap i deras närområde. De ska samla in mätdata och observera olika egenskaper hos landskapet. De kommer att presentera sina resultat i form av en rapport med kartor och diagram.
Exit-ticket
Fråga | Svar |
---|---|
1. Vad är geografi? | Studiet av jorden, dess landskap och människans interaktion med dem. |
2. Nämn tre typer av naturlandskap. | Berg, sjöar och skogar. |
3. Vad är en resurs? | En tillgång som kan användas för ekonomisk produktion. |
4. Vad menas med urbanisering? | Ökning av befolkningen i städer. |
5. Vad är ett hot mot naturlandskapet? | Klimatförändringar och föroreningar. |
6. Hur kan vi skydda naturresurser? | Genom hållbar användning. |
7. Varför är kartor viktiga? | För att visualisera geografisk information. |
8. Nämn ett exempel på en riskanalys. | Bedömning av översvämningsrisker i ett området. |
Hemuppgift
Eleverna ska skriva en uppsats på 2 sidor (A4) där de reflekterar över hur geologiska processer har påverkat ett specifikt område i deras hemkommun. Uppsatsen ska innehålla kartor och bilder.
Citat
”Det finns inga främlingar, bara vänner vi inte har träffat ännu.” – William Butler Yeats. Detta citat påminner oss om vikten av att förstå och respektera olika kulturer i vår geografiska värld, och hur detta kan påverka vårt förhållande till naturresurser.
“`