Lektionsplanering
Årskurs: Gymnasiet
Ämne eller kurs: Svenska 1
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
Muntlig framställning med fokus på mottagaranpassning. Faktorer som gör en muntlig presentation intressant och övertygande. Användning av såväl digitala som andra presentationstekniska hjälpmedel för att stödja och förbättra muntliga framställningar. | Eleven kan genomföra muntliga presentationer. |
Skriftlig framställning av texter för kommunikation, lärande och reflektion. Språkriktighet, dvs. vilka språkliga egenskaper och textegenskaper i övrigt som en text bör ha för att fungera väl i sitt sammanhang. | Eleven kan skriva korta och tydliga texter. |
Argumentationsteknik och skriftlig framställning av argumenterande text. | Eleven kan skriva en argumenterande text. |
Bearbetning, sammanfattning och kritisk granskning av text. Citat- och referatteknik. Grundläggande källkritik. | Eleven kan granska och reflektera över texter. |
[Gy11, Svenska 1]
Lärarledda instruktioner
- Introduktion till muntlig framställning (10 min)
- Diskutera vad som gör en presentation intressant.
- Gå igenom tekniska hjälpmedel som kan användas.
- Visa exempel på bra och dåliga presentationer.
- Presentera dagens upplägg och syfte.
- Gruppdiskussion (15 min)
- Dela in eleverna i grupper och ge dem ämnen att diskutera.
- Låt varje grupp planera en kort presentation.
- Uppmuntra till att diskutera sina idéer och hur de kan presenteras.
- Ge feedback under diskussionerna.
- Presentationer (20 min)
- Varje grupp presenterar sin planerade presentation.
- Efter varje presentation ger övriga grupper feedback.
- Samla in synpunkter och diskutera vad som kan förbättras.
- Ge beröm för bra insatser.
- Reflektion (5 min)
- Diskutera vad eleverna lärt sig under lektionen.
- Fråga om variation i presentationstekniker.
- Avsluta med att sammanfatta lektionen.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Muntliga presentationstekniker. Att kunna använda olika metoder för att effektivt kommunicera med en publik är avgörande. Presentationens struktur, tydlighet och engagemang spelar stor roll för publiken.
- Argumentation och retorik. Att utveckla färdigheter i att argumentera och övertyga är centralt. Hur man bygger upp en argumenterande text och använder retoriska verktyg är viktiga moment.
- Källkritik. Eleverna behöver förstå vikten av att granska källor, identifiera pålitliga från opålitliga och veta hur man korrekt refererar till dessa.
- Språkriktighet. Att förstå normer för det svenska språket och kunna uttrycka sig korrekt i både tal och skrift är en grundläggande färdighet för alla språkbrukare.
- Teknik och digitala medier. Användningen av tekniska hjälpmedel för presentationer blir allt viktigare och förbereder eleverna för moderna kommunikationsformer.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Muntlig | Relaterat till tal eller det verbala uttrycket av någon form av kommunikation. | Från latin ‘mūnalis’, vilket innebär ‘tal’. |
Argumentation | Processen att övertyga någon med hjälp av skäl och bevis. | Från latin ‘argumentatio’, av ‘arguere’ som betyder ‘att påvisa’. |
Retorik | Konsten att använda språket effektivt och övertygande. | Från grekiska ‘rhetoriké’, vilket refererar till ‘konsten av tal’. |
Diskussionsfrågor
- A. Vilka är de mest effektiva teknikerna för att fånga en publik? Diskutera var och en i grupper.
- B. Hur kan vi använda feedback från våra presentationer för att bli bättre? Reflektera över personliga erfarenheter.
- C. Vilka etiska överväganden måste vi göra när vi presenterar information från källor? Diskutera vikten av att vara ärlig och transparent.
Aktivitet
Eleverna delas in i grupper om fyra. Varje grupp får i uppdrag att skapa en kort presentation på 5 minuter om ett valt ämne. De ska inkludera minst tre olika presentationstekniker samt använda digitala verktyg för att stödja deras presentation. Varje grupp ska också förbereda en fråga till sina åhörare för att engagera dem. Efter presentationerna hålls en öppen feedback-session där allmänheten kan ge synpunkter.
Exit-ticket
Frågor | Svar |
---|---|
Vad är en muntlig presentation? | En muntlig presentation är en verbalt framförd framställning om ett ämne. |
Vilka verktyg kan användas för att stödja muntliga framställningar? | Digitala hjälpmedel, som PowerPoint och Prezi, samt andra visuella hjälpmedel. |
Vad innebär språkriktighet? | Det handlar om att använda språket korrekt och i enlighet med de normer som gäller. |
Vilken skillnad finns mellan att informera och att argumentera? | Att informera syftar till att ge information, medan argumentation syftar till att övertyga. |
Vad är källkritik? | Källkritik innebär att granska och värdera källors trovärdighet och kvalitet. |
Hemuppgift
Som hemuppgift ska eleverna skriva en argumenterande text på tre till fyra A4-sidor. De ska välja ett aktuellt ämne som de brinner för och presentera sina åsikter stödjda med fakta och exempel. Dessutom ska de inkludera minst tre källor och referera till dessa korrekt. Eleverna ska vara beredda att diskutera sina texter på nästa lektion.
Citat
“Att tala är att omvandla alltid, äga en förmåga att uttrycka sig.” – Viktor Hugo, 1802-1885. Detta citat betonar vikten av kommunikation och hur språk kan påverka och förändra uppfattningar. Det knyter an till dagens lektion om muntlig och skriftlig framställning och vikten av att uttrycka sig tydligt och effektivt.