Lektion. Engelska 6. Diktanalys och tolkning av litterära verk. [Gymnasiet]

Lektionsplanering

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Engelska 6

Tema: Diktanalys och tolkning av litterära verk

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
Eleven ska läsa och analysera skönlitterära och sakprosatexter av olika slag. Det centrala innehållet innefattar även att använda strategier för att ta till sig innehållet och att reflektera över olika perspektiv. Eleven kan läsa och förstå texter i olika genrer samt redogöra för orsaker, konsekvenser och händelseförlopp i dessa.
Diskutera litterära verk och deras betydelse i olika sammanhang samt reflektera över sin egen läsning och förståelse. Eleven kan delta i diskussioner om texter och redogöra för sina tankar och reflektioner i både muntlig och skriftlig form.

[Gy11, Engelska 6]

Lärarledda instruktioner

1. Introduktion till dikter (10 min)
  • Presentera grundläggande begrepp inom poesi och litterär analys.
  • Gå igenom exempel på olika diktformer.
  • Diskutera vad som gör en dikt effektiv.
  • Förklara vikten av att läsa en dikt flera gånger.
2. Gemensam läsning av vald dikt (15 min)
  • Läs en utvald dikt tillsammans i klassen.
  • Diskutera poetens budskap och teman.
  • Identifiera användning av symboler och stilgrepp.
  • Fråga klassen om deras första intryck.
3. Individuell reflektion och analys (15 min)
  • Ge eleverna tid att reflektera över dikten.
  • Anteckningar om deras tolkningar och känslor kopplade till texten.
  • Uppmuntra eleverna att tänka på hur strukturen och orden påverkar innebörden.
4. Gruppdiskussion (10 min)
  • Dela in klassen i små grupper och låt dem diskutera sina tolkningar.
  • Be dem att presentera sina insikter för klassen.
  • Betona värdet av olika perspektiv i litterär analys.

Ämnesinnehåll

Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.

  • Diktens struktur: Eleverna bör förstå typiska former av poesi som haiku, sonett och fri vers, samt dess inverkan på känslan i texten.
  • Språkliga medel: Känna till och kunna identifiera bildspråk, metaforer och alliteration och hur dessa kan förstärka budskapet.
  • Ämneskopplingar: Analysera poesi i relation till sin historiska kontext och samhälleliga påverkan.
  • Reflektion och tolkning: Vilken betydelse har individuella erfarenheter på hur vi tolkar litteratur?
  • Förmågan att uttrycka sig: Utveckla förmågan att formulera sina åsikter tydligt och resonera kring litterära verk.

Ordkollen

Ord Förklaring Etymologi
Metafor En bildlig jämförelse mellan två orelaterade saker som framhäver gemensamma drag. Kommer från grekiskans “metaphora”.
Symbol Ett objekt eller koncept som representerar en djupare mening eller idé. Kommer från grekiskans “symbolon”.
Alliteration Repetition av samma ljud i början av flera ord för att skapa rytm. Från latinets “alliteratio”.

Diskussionsfrågor

  • A. Hur kan en dikt förändra vår uppfattning om en specifik händelse eller känsla? Diskutera med ett exempel.
  • B. Finns det några stigman eller normer kring poesi som vi bör ifrågasätta? Vilka är de?
  • C. Reflektera över en dikt som har gjort ett starkt intryck på er. Vad var det med dikten som påverkade er mest?

Aktivitet

Eleverna delas in i grupper om tre och tilldelas varsin dikt att analysera. Varje grupp ska diskutera och anteckna sina tankar kring temat, stilgrepp och känslor. Efter gruppdiskussionen ska varje grupp presentera sina insikter för klassen, och eleverna ska kunna ställa frågor och ge feedback på varandras analyser.

Exit-ticket

Frågor Svar
Vad var dikts budskap?
Vilka känslor väcker dikten hos dig?
Identifiera minst tre stilgrepp i dikten.
Diskutera hur diktens kontext påverkar vår förståelse.

Hemuppgift

Välj en dikt av en svensk eller internationell poet och skriv en kort analys där du identifierar och diskuterar minst två stilgrepp. Reflektera också över vilken betydelse dessa stilgrepp har för dikts budskap. Skriv runt 1-2 A4-sidor.

Citat

“Poetry is an echo, asking a shadow to dance.” – Carl Sandburg, 1918 Detta citat betonar hur poesi kan återspegla ett djup av känslor och tankar, och att den kan föra liv i annars osynliga känslor och insikter.


Modern Tillbaka-knapp