Lektion. Engelska 5. Kommunikation och kultur. [Gymnasiet]

“`html

Lektionsplanering

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Engelska 5

Tema: Kommunikation och kultur

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll Kommunikationens innehåll, aktuella och bekanta ämnesområden, händelser och händelseförlopp, åsikter och erfarenheter, innehåll i olika typer av fiktion, samt värderingar och sociala förhållanden.
Betygskriterium (E) Eleven kan förstå och använda engelska i tal och skrift, anpassa språket efter olika syften och förstår kulturella och sociala förhållanden.

[Gy11, Engelska 5]

Lärarledda instruktioner

  1. Inledning till temat kommunikation (10 min)
    • Förklara vad kommunikation innebär.
    • Ämnet fordrar mycket tal och interaktion.
    • Diskutera vikten av kultur i kommunikation.
    • Ge exempel på olika former av kommunikation.
  2. Aktivitet: Gruppdiskussion (15 min)
    • Dela in eleverna i grupper om fyra.
    • Ge varje grupp ett ämne relaterat till kommunikation.
    • Låt grupperna diskutera och förbereda en kort presentation.
    • Gör en sammanfattning av diskussionerna.
  3. Presentation och reflektion (15 min)
    • Varje grupp presenterar sina tankar.
    • Uppmuntra till frågor och reflektioner.
    • Notera intressanta synpunkter på tavlan.
    • Diskutera eventuella skillnader i kulturella perspektiv.
  4. Avslutning och hemuppgift (10 min)
    • Sammanfatta vad som diskuterats under lektionen.
    • Ge en kort översikt av nästa lektion.
    • Presentera hemuppgiften.

Ämnesinnehåll

Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.

  • Kommunikationsmodeller: Elever ska förstå olika kommunikationsmodeller och hur dessa tillämpas i olika delar av livet.
  • Kulturella normer: Förståelse av hur kulturella normer påverkar kommunikation.
  • Språklig variation: Behandling av sociolekter och dialekter som en viktig del av kommunikationen.
  • Digital kommunikation: Olika former av kommunikation genom digitala kanaler.
  • Etik och kommunikation: Diskutera etiska frågor relaterade till kommunikation i olika sammanhang.

Ordkollen

Ord Förklaring Etymologi
Kommunikation Processen att överföra information och förståelse mellan individer. Från latin “communicare”, som betyder “att dela”.
Kultur De gemensamma värderingar och sociala normer som formar en grupps livsstil. Från latin “cultura”, som betyder “odling” eller “vård”.
Etik Studiet av vad som är rätt och fel i mänskligt beteende. Från grekiska “ethos”, som betyder “karaktär”.

Diskussionsfrågor

  • A. Hur påverkar kulturella skillnader vår kommunikation med andra?
  • B. Vilka utmaningar kan uppstå i kommunikationen när man använder digitala plattformar?
  • C. På vilket sätt kan förståelse av etik förbättra vår kommunikation?

Aktivitet

Grupparbete där eleverna diskuterar ett valt ämne om kommunikation. De ska förbereda en presentation som inkluderar sina argument och exempel på hur det valda ämnet påverkar kommunikationen i olika sammanhang. Fokus ska ligga på att använda engelska i både tal och skriftlig form.

Exit-ticket

Frågor Svar
Vad är kommunikation? Processen att överföra information mellan individer.
Ge exempel på kulturella normer. Artighet, klädsel, måltidsbeteende osv.
Vad innebär etik i kommunikation? Bedömning av rätt och fel i kommunikativa handlingar.
Vilka språkvariationer kan påverka kommunikationen? Sociolakter och dialekter.
Varför är förståelse av etik viktig vid digital kommunikation? För att undvika missförstånd och oetiskt beteende.
Hur påverkar teknologi kommunikationen? Det kan både förenkla och komplicera kommunikationen.
Nämn en fördel med digital kommunikation. Snabbhet och tillgänglighet.
Vad är en sociolekt? Variationer i språket baserat på sociala faktorer.

Hemuppgift

Eleverna ska skriva en kort essä på 1-2 A4-sidor där de reflekterar över ett valfritt ämne relaterat till kommunikation, och hur kulturella, sociala och etiska aspekter påverkar den. De ska också ge exempel på egna erfarenheter av kommunikation och analysera dessa i förhållande till koncepten som diskuterats i klassen.

Citat

“The single biggest problem in communication is the illusion that it has taken place.” – George Bernard Shaw, 1900. Detta citat belyser vikten av klarhet i kommunikation och påminner oss om att vi inte alltid förstår varandra, även när vi tror att vi gör det.

“`


Modern Tillbaka-knapp