Lektion. Historia 1b. Den europeiska epokindelningen och viktiga förändringsprocesser. [Gymnasiet]

Lektionsplanering

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Historia 1b

Tema: Den europeiska epokindelningen och viktiga förändringsprocesser

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
Den europeiska epokindelningen utifrån ett kronologiskt perspektiv. Förhistorisk tid, forntiden, antiken, medeltiden, renässansen och upplysningstiden med vissa fördjupningar. Eleven kan med säkerhet använda historiska begrepp för att formulera, utreda, förklara och dra slutsatser om historiska frågeställningar utifrån olika perspektiv.
Industrialisering och demokratisering under 1800- och 1900-talen i Sverige och globalt samt viktiga globala förändringsprocesser och händelser, till exempel migration, fredssträvanden och mänskliga rättigheter. Eleven kan med säkerhet söka, granska och tolka källmaterial för att besvara frågor om historiska skeenden samt göra välgrundade och nyanserade reflektioner över materialets relevans.
Kritisk granskning, tolkning och användning av olika slags källmaterial utifrån källkritiska kriterier och metoder. Eleven redogör utförligt och nyanserat för historiska skeenden och händelser som har använts på olika sätt.

[Gy11, Historia 1b]

Lärarledda instruktioner

1. Introduktion till historiska epoker (10 min)
  • Ge en översikt över de olika historiska epokerna.
  • Diskutera de kulturella och politiska förutsättningarna för varje epok.
  • Använd bilder och tidslinjer för att visualisera förändringarna.
  • Förklara konceptet av epokindelningar och dess betydelse.
2. Gruppdiskussion om medeltiden (15 min)
  • Dela in klassen i mindre grupper.
  • Låt grupperna diskutera vad som kännetecknar medeltiden.
  • Be varje grupp att presentera sina insikter.
  • Ställ följdfrågor för att fördjupa diskussionen.
3. Källkritik och tolkning av källmaterial (15 min)
  • Introducera hur man gör källkritik på historiska dokument.
  • Ge exempel på olika typer av källor.
  • Övningar i källanalys: låt eleverna granska och diskutera konkreta källor.
  • Sammanfatta vad som är viktigt att tänka på i källkritik.
4. Reflektera över dagens lektion (10 min)
  • Be eleverna att skriva ner sina tankar om vad de har lärt sig.
  • Diskutera framtida lektioner utifrån det som tagits upp.
  • Skapa en dialog kring hur historien påverkar nutiden.
  • Samla in feedback på lektionen.

Ämnesinnehåll

Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.

  • Epokindelning: Förstå vikten av epokindelning och hur denna påverkar vår förståelse av historien.
  • Industrialisering: Kännedom om hur industrialiseringen förändrade både samhälle och ekonomi i Europa.
  • Demokratisering: Insikt i hur demokratin utvecklades över tid och de hinder som fanns.
  • Migration: Diskussion kring migrationens orsaker och effekter genom historien.
  • Källkritik: Förmåga att kritiskt granska och tolka historiska källor.

Ordkollen

Ord Förklaring Etymologi
Epok En avgränsad tidsperiod med karakteristiska drag. Från grekiskan “epokhē” som betyder “stopp” eller “avbrytande”.
Industrialisering Processen där storskalig produktion genom maskiner ersätter hantverk. Från latinets “industria” som betyder “flit, verksamhet”.
Demokrati En styrelseform där makt utövas av folket, antingen direkt eller genom valda representanter. Från grekiskan “dēmokratía” där “demos” betyder folk och “kratos” betyder makt.

Diskussionsfrågor

  • A. Hur har industrialiseringen påverkat människors liv idag?
  • B. Vilken roll spelar historien i vår nutida syn på demokrati?
  • C. Hur kan vi använda historia för att förstå och lösa moderna konflikter?

Aktivitet

Eleverna delas in i grupper och ska skapa en tidslinje över en specifik epok, exempelvis medeltiden. De ska inkludera viktiga händelser, personer och kulturella förändringar. Varje grupp presenterar sin tidslinje för klassen. Tidslinjerna kan göras fysiskt på papper eller digitalt. Både processen av att forska och skapa själva tidslinjen ska uppmuntra diskussion och kreativitet.

Exit-ticket

Fråga Svar
Vad kännetecknar medeltiden? Feodalism, religionens makt, och städer
Vilka resultat fick industrialiseringen? Ökad produktion, urbanisering och förändrad arbetsmarknad.
Varför är källkritik viktigt? För att säkerställa att informationen är korrekt och relevant.

Hemuppgift

Eleverna ska skriva en uppsats om en historisk händelse från en av de epoker som diskuterats. Uppsatsen ska vara mellan 2-3 sidor lång och inkludera källor och källkritik av dessa källor. Syftet är att öva på förmågan att utföra historisk forskning och analysera fakta kritiskt.

Citat

”Historia är lärdomarnas lärare.” – Cicero, 106 f.Kr. – 43 f.Kr. Detta citat uttrycker vikten av att lära sig av det förflutna för att förstå nuet och framtiden, och är centralt för kursens syfte med att ge eleverna en djupare insikt i historia.


Modern Tillbaka-knapp