Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Svenska 3. Argumenterande texter. [Gymnasiet]

“`html

Lektionsplanering

Årskurs:

Gymnasiet

Ämne:

Svenska 3

Tema:

Argumenterande texter

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
Argumentation och retorik i olika sammanhang. Eleven kan formulera och framföra argument och ställningstaganden.
Analysera och använda olika former av texter för olika syften. Eleven kan läsa och förstå texter i olika genrer.
Kännetecken för skriftlig och muntlig presentation. Eleven kan medverka i och bedriva samtal och diskussioner.
Källa:

[Gy11, Svenska 3]

Lärarledda instruktioner

1. Introduktion till argumentation (15 min)
  • Diskutera vad en argumenterande text är.
  • Gå igenom de grundläggande komponenterna i argumentation.
  • Analysera skillnaden mellan olika argumentationsstilar.
  • Presentera exempel på starka och svaga argument.
2. Gruppdiskussioner (15 min)
  • Dela in eleverna i små grupper för diskussion.
  • Ge varje grupp ett ämne att diskutera.
  • Uppmana grupperna att identifiera och formulera argument.
  • Presentera diskussionerna för klassen.
3. Skriftlig övning (15 min)
  • Be eleverna att skriva en kort argumenterande text på valt ämne.
  • Ge tydliga riktlinjer för textens struktur och innehåll.
  • Diskutera vikten av att stödja sina argument med fakta.
  • Uppmana till att återkoppla till exempelvis litteratur eller aktuella händelser.
4. Avslutning och reflektion (5 min)
  • Sammanfatta de viktigaste punkterna från lektionen.
  • Fråga eleverna vad de har lärt sig och vad som kan förbättras.
  • Ge exempel på hur man kan utveckla sina argument ytterligare.

Ämnesinnehåll

Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen.

  • Argumentationsteori: Känna till och förstå de grundläggande teorierna kring argumentation. Våga använda dessa teorier i både tal och skrift.
  • Textanalys: Förmåga att analysera argumenterande texter och identifiera deras struktur och syfte. Detta inkluderar att kritiskt granska källor.
  • Retoriska grepp: Känna till och använda retoriska verktyg för att stärka sina argument.
  • Källkritik: Utveckla förmågan att kritiskt granska och värdera olika källor och information.
  • Presentationsteknik: Lära sig hur man effektivt presenterar sina argument och fånga publikens intresse.

Ordkollen

Ord Förklaring Etymologi
Argument En påstående som stöder en åsikt eller ståndpunkt. Från latin “argumentum”, som betyder “bevis” eller “skäl”.
Retorik Läran om effektivt talande och skrivande. Från grekiska “rhetorike”, som hänvisar till konsten av talekonst.
Källkritik Metoden att granska och värdera information och källor. Från latin “cella”, som betyder “skjul”, och kritis, som betyder “döma”.

Diskussionsfrågor

  • A. Vad gör ett argument starkt eller svagt i en debatt?
  • B. Hur kan känslor påverka vår uppfattning om argument? Är det bra eller dåligt?
  • C. Hur kan vi använda våra egna erfarenheter för att förstärka våra argument?

Aktivitet

Eleverna ska förbereda ett argumenterande anförande om ett valt ämne. De kommer att arbeta i par och skapa en presentation där de framhäver sina argument, motargument och avslutning. Presentationerna kommer att hållas inför klassen och eleverna får ge varandra feedback baserat på vad de har lärt sig om argumentationsteknik.

Exit-ticket

Frågor Svar
1. Vad är en argumenterande text? En text som syftar till att övertyga läsaren om en viss ståndpunkt.
2. Vilka delar ska finnas i en argumenterande text? Inledning, argument, motargument och en sammanfattning.
3. Hur kan struktur påverka textens effektivitet? En tydlig struktur gör det lättare för läsaren att följa argumentationen.
4. Ge exempel på ett retoriskt grepp. Retorisk fråga, metafor, repetition.
5. Vad betyder källkritik? Att bedöma och värdera informationens trovärdighet och relevans.
6. Varför är det viktigt att stödja sina argument med fakta? För att stärka sin trovärdighet och övertygelse.
7. Hur påverkar känslor argumentation? Känslor kan förstärka eller försvaga argument beroende på hur de presenteras.
8. Vad är syftet med en argumenterande text? Att förmå läsaren att anta en viss ståndpunkt genom logiska och känslomässiga argument.

Hemuppgift

Eleverna ska skriva en argumenterande text om valfritt ämne som de brinner för. Texten ska vara mellan 800-1000 ord och innehålla minst tre starka argument samt motargument. Texten ska också stödjas med fakta och exempel.

Citat

“I have a dream…” – Martin Luther King Jr., 1963. Detta citat handlar om att använda starka och känslomässiga argument som berör publiken och inspirerar till handling. Det knyter an till ämnet argumentation och hur vi kan påverka andra.

“`


Modern Tillbaka-knapp