Lektionsplanering
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Historia 1b
Tema: Den europeiska epokindelningen och förändringsprocesser
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Den europeiska epokindelningen utifrån ett kronologiskt perspektiv. Förhistorisk tid, forntiden, antiken, medeltiden, renässansen och upplysningstiden med vissa fördjupningar. Problematisering av historiska tidsindelningars beroende av kulturella och politiska förutsättningar. Industrialiserings- och demokratiseringsprocesser under 1800- och 1900-talen. Olika historiska förändringsprocesser och hur individer och grupper använt historia. |
Betygskriterium (E) | Eleven kan med viss säkerhet redogöra för förändringsprocesser och händelser. Eleven kan beskriva några historiska begrepp och förklara deras betydelse i sammanhanget. Eleven kan jämföra olika källor och göra en grundläggande källkritisk värdering av materialets relevans. |
[Gy11, Historia 1b]
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till epokindelningen (10 min)
- Förklara vad epokindelning innebär och dess betydelse för förståelsen av historiska skeenden.
- Ge exempel på olika epoker och hur dessa påverkat samhället.
- Diskutera varför vi har olika sätt att indela historia.
- Ge en kort presentation av dagens lektionstema.
2. Gruppdiskussion om förhistorisk tid och forntiden (15 min)
- Dela in eleverna i grupper och ge dem specifika frågor att diskutera kring förhistorisk tid och forntid.
- Varje grupp presenterar sina tankar för resten av klassen.
- Fokus på kulturella och politiska förutsättningar under dessa tider.
- Samla in perspektiv på hur dessa epoker kan ses olika beroende på kultur.
3. Föreläsning om medeltiden och renässansen (15 min)
- Gå djupare in på händelser under medeltiden och renässansen.
- Använd visuella hjälpmedel för att illustrera viktiga punkter.
- Diskutera hur dessa epoker påverkat efterföljande tidsperioder.
- Ge exempel på viktiga personer och deras roller.
4. Avslutande diskussion och reflektion (10 min)
- Sammanfatta dagens lektion och be eleverna reflektera över vad de lärt sig.
- Ställ frågor som hjälper dem att koppla ihop epokerna med nutida samhällen.
- Förbereda för nästa lektion där vi kommer att diskutera industrialiseringen.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Epokindelningens betydelse: Eleverna ska förstå varför historia delas in i epoker och hur detta påverkar vår förståelse av historiska skeenden.
- Kulturer genom tiderna: Känna till olika kulturers utveckling från förhistorisk tid till renässansen och dess påverkan på politik och samhälle.
- Källkritik: Förmåga att granska och värdera källor i relation till olika historiska händelser och kontexter.
- Historiska personer: Känna till centrala personer och deras roller i olika epoker, samt påverkan på samhällsutvecklingen.
- Samband mellan då och nu: Förstå hur historiska händelser formar vår nutid och framtid.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
Epok | En tidsperiod med specifika kjännetecken. | Från grekiskans “epokhē”, som betyder bestämning eller avbrott. |
Källkritik | Metoder för att värdera källors trovärdighet. | Består av “källa”, som kommer från tyska “Quelle”. |
Renässans | Kulturhistorisk period som innebar en återupptäckten av antiken. | Franska “renaissance”, som betyder återfödelse. |
Diskussionsfrågor
- A. Hur påverkar vår uppfattning av historia oss idag? Ge exempel på situationer där historiska händelser används i nutiden.
- B. Vilken roll spelar källkritik när vi tolkar historiska händelser? Hur kan missförstånd uppstå?
- C. I vilken utsträckning anser ni att det är rätt att dela in historia i epoker? Vilka fördelar och nackdelar ser ni?
Aktivitet
Eleverna får i uppgift att välja en specifik händelse eller person från en av de epoker vi gått igenom. De ska skapa en tidslinje där de placerar händelsen/perspektivet i ett historiskt sammanhang. Tidslinjen skall inklusive en kortfattad beskrivning av betydelse för den aktuella epoken samt hur den påverkar oss idag. Detta arbete kan presenteras i grupp.
Exit-ticket
Fråga | Svar |
1. Vilka epoker ingick i dagens lektion? | Förhistorisk tid, forntiden, medeltiden, renässansen. |
2. Vad betyder epok? | En tidsperiod med specifika kännetecken. |
3. Ge ett exempel på en viktig person från renässansen. | Leonardo da Vinci. |
4. Vad är källkritik? | Metoder för att värdera källors trovärdighet. |
5. Hur kan historia påverka nutiden? | Genom hur vi tolkar och minns händelser och dess konsekvenser. |
Hemuppgift
Eleverna ska skriva en kort uppsats (1-2 sidor) där de väljer en specifik händelse från en av epokerna vi gått igenom. De ska analysera händelsen och diskutera dess betydelse både då och idag, samt koppla händelsen till något nutida fenomen.
Citat
”Historia är en serie av lärdomar som mänskligheten vägrar att lära sig.” – Robert G. Ingersoll, 1890. Detta citat sammanfattar vikten av att lära oss av det förflutna för att undvika misstag i framtiden.
Uppföljning
Följ upp med en genomgång om industrialiseringen och dess betydelse för den moderna världen, koppla historiska perspektiv till dagens samhällsfrågor.