Läxa
Årskurs: Grundskola, åk 4
Ämne: Hållbar utveckling
Tema: Hållbarhet och miljö
Ordkollen
Här listas tio ämnesord på läxans tema som är bra att känna till betydelsen av.
- Hållbarhet: Förmågan att tillfredsställa dagens behov utan att äventyra framtida generationers möjligheter att tillfredsställa sina behov.
- Miljö: De omständigheter och förhållanden som omger oss, inklusive luft, vatten och land.
- Återvinning: Processen att använda gamla material för att göra nya produkter.
- Biodiversitet: Mångfalden av livsformer och ekosystem på jorden.
- Klimatförändring: Förändringar i jordens klimat över tid, ofta på grund av mänsklig aktivitet.
- Resurser: Naturresurser som vatten, träd och mineraler som används för att producera varor.
- Ekologi: Läran om hur levande organismer interagerar med varandra och sin miljö.
- Uppvärmning: Ökning av temperaturen, ofta förknippat med användning av fossila bränslen.
- Sopor: Avfall som inte längre används och som måste hanteras.
- Hållbar utveckling: Utveckling som tillgodoser behoven hos nuvarande generationer utan att kompromissa med framtida generationers möjligheter.
Instuderingsfrågor
- Vad betyder hållbarhet?
- Nämn tre exempel på naturresurser.
- Hur kan vi bidra till en bättre miljö?
- Vad är återvinning och varför är det viktigt?
- Vad menas med klimatförändringar?
- Varför är biologisk mångfald viktig?
- Hur kan energikällor påverka vår miljö?
- Vad är en ekologist och vilken röd tråd går igenom deras arbete?
- Hur kan vi minska vårt avfall i vardagen?
- Vilka skillnader finns det mellan förnybara och icke-förnybara resurser?
Övning
Nedan listas uppgifter och fyra svarsalternativ. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt. Observera att av de fyra alternativen är endast ett korrekt.
Beskrivning | A | B | C | D |
---|---|---|---|---|
Vad kallas processen att använda gamla material igen? | Återvinning | Skräp | Förlängning | Energiskapande |
Vilket av följande är en förnybar resurs? | Kol | Olja | Solenergi | Naturgas |
Vad kan vi göra för att minska vår miljöpåverkan? | Kasta skräp på gatan | Handla mer plast | Återvinna | Förbränna mer skräp |
Vilken av dessa är INTE en typ av energi? | Solenergi | Vindenergi | Fossilt bränsle | Vattenfall |
Vad innebär ekologiskt jordbruk? | Användning av kemi | Inga bekämpningsmedel | Användning av mer plast | Ingen jordreformer |
Vilken effekt kan skogsavverkning ha? | Mer luft | Förlust av arter | Mer vatten i städer | Mindre syre |
Vad står FN för i sammanhanget av miljö? | Flera nationer | Förenta nationerna | Eu | Förnutna nationerna |
Vad är ett varningssystem för miljöhot? | En sorts video | Rödljus | Larm och information | Olaglig byggnation |
Vad innebär “global uppvärmning”? | En ökning av temperaturen på jorden | Mer regn | Bara heta somrar | Inga vintrar |
Vilken är en positiv effekt av att bevara skogar? | Mer koldioxid | Fler djurarter | Mindre yta att bo på | Mer skräp |
Skrivuppgifter
Här presenteras tre olika skrivuppgifter som är utformade på tre olika svårighetsnivåer:
Skrivuppgift 1: En kort beskrivning av hållbarhet
Beskriv vad hållbar utveckling är och ge exempel på hur vi kan bidra. Svarslängd: ca. 150 ord (En halv sida).
Skrivuppgift 2: Ett dagboksinlägg
Skriv ett dagboksinlägg där du reflekterar över vad du har gjort för att vara mer miljövänlig under veckan. Svarslängd: ca. 250 ord (En halv till en hel sida).
Skrivuppgift 3: Forskningsuppsats
Gör en kort forskningsuppsats om ett aktuellt miljöproblem, t.ex. plastförorening eller avskogning. Inkludera fakta och möjliga lösningar. Svarslängd: ca. 400 ord (En till två sidor).