Lektionsplanering
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Privatjuridik 1
Tema: Avtalsbrott och tvistlösning
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Undervisningen ska fokusera på:
- Vad som utgör ett avtalsbrott och vilka rättsliga följder som kan uppstå.
- Begrepp kopplade till tvistlösning, inklusive medling och skiljeförfarande.
- Rättsliga instanser och deras roll vid avtalsbrott och tvister.
Kunskapskrav
Eleven redogör översiktligt för vad som kännetecknar ett avtalsbrott, beskriver konsekvenser och möjliga lösningar på tvister samt redogör för olika metoder för tvistlösning.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till avtalsbrott (10 min)
- Presentera lektionsmålen och vad ett avtalsbrott innebär.
- Definiera avtalsbrott och diskutera typer av avtalsbrott, såsom försening eller bristande prestation.
- Diskutera rättsliga konsekvenser av avtalsbrott både för den som begår brottet och den drabbade parten.
Genomgång av tvistlösning (15 min)
- Gå igenom olika metoder för att lösa tvister, inklusive förhandling, medling och skiljeförfarande.
- Beskriv hur rättssystemet fungerar vid avtalsbrott och vilka instanser som kan bli involverade, t.ex. tingsrätt.
- Diskutera fördelar och nackdelar med olika tvistlösningsmetoder.
Gruppdiskussion: Fallstudier av avtalsbrott (15 min)
- Dela in klassen i grupper och presentera ett scenario där ett avtalsbrott har inträffat.
- Låt grupperna diskutera eventuella lösningar och de rättsliga konsekvenser som kan följa av brottet.
- Grupperna presenterar sina tankar och förslag på lösningar inför klassen.
Sammanfattning och reflektion (5 min)
- Summera lektionens innehåll och diskutera vikten av att ha kunskap om avtal och hur man agerar vid avtalsbrott.
- Öppna för frågor och reflektioner om vad eleverna har lärt sig under lektionen.
Aktivitet
Eleverna ska skriva en kort analys av en situation där ett avtalsbrott har inträffat. De ska beskriva vad som hände, vilka rättigheter som påverkades och vilka möjliga lösningar som föreslogs.
Beräknad tidsåtgång: 20 minuter
Exit-ticket
- Vad kännetecknar ett avtalsbrott?
Svar: Ett avtalsbrott kännetecknas av att en part inte uppfyller sina skyldigheter enligt avtal. - Nämn en rättslig följd av ett avtalsbrott.
Svar: Skadestånd eller krav på fullgörande av avtalet. - Vilka tvistlösningsmetoder finns det?
Svar: Förhandling, medling och skiljeförfarande. - Vad är medling?
Svar: En metod för att lösa en tvist där en neutral tredje part hjälper parterna att nå en överenskommelse. - När kan man ta ett avtal till tingsrätt?
Svar: Om man inte kan lösa tvisten genom förhandling eller medling.
Hemläxa
Skriv en uppsats som redogör för vad som menas med avtalsbrott och analys av en vald tvistlösningsmetod. Ge exempel på situationer där avtalstvister kan uppstå och hur de kan lösas. Längd: 300-500 ord.
Fördjupningsuppgift
Eleverna ska göra en detaljerad studie av en specifik tvistlösningsmetod, såsom skiljeförfarande. De ska undersöka dess process, fördelar och nackdelar samt ge exempel på när den kan vara att föredra framför andra metoder och redogöra för dess rättsliga grund.
Förslag för nästa lektion
Familjerätt
Nästa lektion kan handla om familjerätt, inklusive äktenskap, partnerskap, skilsmässa och barnets rätt. Detta tema är relevant då det utgör en viktig del av privatjuridik och hur man hanterar rättsliga situationer inom familjen. Lektionen bör även beröra lagar och regler kring vårdnad och underhåll.
Förberedelser
- Förbered exempel och fallstudier av avtalsbrott för diskussion.
- Samla in information om tvistlösningsmetoder för nästa lektion.
- Se till att eleverna får tillgång till resurser om familjerätt.