Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Filosofi 1

Tema: Etik och moral

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper och förståelse för centrala begrepp och teorier inom etik och moral. Eleverna kommer att få möjlighet att reflektera över etiska dilemman och tillämpa filosofiska teorier i praktiska sammanhang.

Centralt innehållBetygskriterium (E)
Etiska teorier och deras tillämpningar i olika sammanhang.Eleven kan redogöra för centrala etiska teorier och tillämpa dem på konkreta exempel.

Källa: (Gy11, Kursplan Filosofi 1)

Prov

Faktafrågor

Antal poäng: 15

  1. Vilken av följande teorier betonar plikt och rättigheter?
    • A) Utilitarism
    • B) Deontologi
    • C) Virtue ethics
  2. Vad innebär begreppet “kategorisk imperativ” enligt Kant?
    • A) Handla så att maxim kan bli en allmän lag
    • B) Handla för att maximera lycka
    • C) Handla utifrån dygder
  3. Vilken etisk teori fokuserar på konsekvenserna av handlingar?
    • A) Pliktetik
    • B) Utilitarism
    • C) Dygdetik
  4. Vad menas med “moraliskt relativism”?
    • A) Att moral är absolut och oföränderlig
    • B) Att moral varierar mellan kulturer och individer
    • C) Att moral enbart baseras på känslor
  5. Vem är känd för sitt arbete inom dygdetik?
    • A) Immanuel Kant
    • B) John Stuart Mill
    • C) Aristoteles
  6. Vilken av följande är en kritik mot utilitarismen?
    • A) Den ignorerar individens rättigheter
    • B) Den är för strikt
    • C) Den är ologisk
  7. Vad innebär “hedonism” i etisk teori?
    • A) Strävan efter lycka och njutning
    • B) Plikt att följa regler
    • C) Fokus på dygder
  8. Vilken teori föreslår att vi alltid ska agera för att maximera den totala lyckan?
    • A) Pliktetik
    • B) Utilitarism
    • C) Dygdetik
  9. Vad är en “moraliskt dilemma”?
    • A) En situation där man inte kan fatta beslut
    • B) En konflikt mellan två moraliska krav
    • C) En enkel etisk fråga
  10. Enligt vilken etisk teori är en handling rätt om den följer en moralisk regel?
    • A) Dygdetik
    • B) Utilitarism
    • C) Deontologi
  11. Vilket av följande kan ses som en konsekvensetiskt problem?
    • A) Att döda en oskyldig för att rädda flera
    • B) Att alltid följa regler
    • C) Att fokusera på dygder
  12. Vad är subjektiv moral?
    • A) Moral baserad på universella principer
    • B) Moral som är individuell och personlig
    • C) Moral som är enighet i samhället
  13. Vem är en känd utilitarist?
    • A) Kant
    • B) Mill
    • C) Nietzsche
  14. I etisk teori, vad menas med “plikt”?
    • A) En känsla av ansvar
    • B) Att alltid agera för egna intressen
    • C) Att följa känslor
  15. Vad innebär “teleologisk etik”?
    • A) Etik baserat på dygder
    • B) Etik som fokuserar på ändamålet med handlingen
    • C) Etik som betonar regler

Ordkollen

Antal poäng: 10

Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.

Begrepp123
EtikTeorin om rätt och felVetenskap om lyckaFilosofi om dygder
MoralLagar i samhälletIndividuella värderingarRegelverk för beteende
DygdGoda egenskaperFysiska handlingarEtiska teorier
PliktAnsvar att ageraKänsla av skuldAtt följa känslor
KonsekvensResultat av handlingarFörväntningarRegler
UtilitarismMaximera lyckaUtan reglerFokus på plikter
KategoriskAlltid giltigBeroende av situationenRelativ
HedonismNjutning som målPlikt som målDygder som mål
TeleologiÄndamål i handlingarPlikter i livetLycka i livet
RelativismAbsolut moralMoral som varierarIngen moral

Resonerande frågor

Antal poäng: 20

Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.

  1. Diskutera skillnaderna mellan pliktetik och konsekvensetik. Vilka fördelar och nackdelar finns med varje teori?
  2. Reflektera över ett etiskt dilemma som du har stött på i verkliga livet. Hur skulle du använda en etisk teori för att lösa det?
  3. Analysera hur kulturella skillnader kan påverka uppfattningen om moral. Ge exempel på hur olika kulturer kan ha olika syn på ett etiskt dilemma.
  4. Utvärdera dygdetikens roll i dagens samhälle. Kan den fortfarande vara relevant? Varför eller varför inte?

Bedömning

Totalt antal poäng:

BetygAndel rätt (%)Antal poäng
G50%25
F70%35
VG80%40
MVG90%45

Uppföljning

Nämn ett av nyckelorden så utför jag det.

  • Word – Skapar ett dokument
  • Svårare – Gör provet svårare
  • Enklare – Gör provet enklare
  • Facit – Ta fram facit
  • Provförberedelser – Text med studieinstruktioner till eleverna