Kompakt AI-Knappmeny

Prov. Psykologi 2A. Utvecklingspsykologi. [Gymnasiet]

Provkonstruktion

Årskurs:

Gymnasiet

Ämne:

Psykologi 2A

Tema:

Utvecklingspsykologi

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förstäelse för utvecklingspsykologi, inklusive teorier om människans utveckling fràn födsel och framåt samt hur olika faktorer påverkar denna utveckling. Provets frågor syftar till att pröva både faktakunskaper och djupare reflektioner kring ämnet.

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
Beskrivningar av människans utveckling frän födsel och framåt, både normal och avvikande utveckling. Eleven kan redogöra för centrala begrepp och teorier inom utvecklingspsykologi.

Källa: (Gy11, Kursplan Psykologi 2A)

Prov

Faktafrågor

Antal poäng: 15

  1. Vad innebär utvecklingspsykologi?
    • A) Studiet av människans anpassning till sociala normer
    • B) Studiet av människans livslängd och utveckling
    • C) Studiet av biologi och samhälle
  2. Vilken aspekt av utveckling handlar om kroppsliga förändringar?
    • A) Kognitiv utveckling
    • B) Fysisk utveckling
    • C) Socioemotionell utveckling
  3. Vad är den proximala utvecklingszonen enligt Vygotsky?
    • A) Avståndet mellan vad en individ kan läsa och förstå
    • B) Avståndet mellan vad en individ kan lära sig på egen hand och med hjälp
    • C) Avståndet mellan biologisk och psykologisk ålder
  4. Vilket av följande är en del av Bowlbys anknytningsteori?
    • A) Trygg bas
    • B) Proximal utvecklingszon
    • C) Kognitiva scheman
  5. Vad är ett kännetecken för en trygg anknytning?
    • A) Barnet undviker att söka närhet
    • B) Barnet är oberoende av vuxnas närhet
    • C) Barnet söker närhet och utforskar omgivningen
  6. Vilket stadie kommer efter de konkreta operationerna enligt Piaget?
    • A) Formella operationer
    • B) Preoperationella stadiet
    • C) Senso-motoriska stadiet
  7. Vad handlar Eriksons teori om?
    • A) Kognitiva scheman
    • B) Psykosocial utveckling
    • C) Språkets utveckling
  8. Vilken av följande frågor ställer utvecklingspsykologin?
    • A) Hur påverkar arv och miljö människans utveckling?
    • B) Vad är den genomsnittliga livslängden?
    • C) Hur fungerar det mänskliga sinnet?
  9. Vad innebär att utveckling är plastisk?
    • A) Att den är förutbestämd
    • B) Att den är formbar och kan förändras
    • C) Att den avslutas vid vuxen ålder
  10. Vilken ålder sträcker sig Eriksons teori över?
    • A) Barndom
    • B) Livet ut
    • C) Endast ungdomsåren
  11. Vad är en aspekt av socioemotionell utveckling?
    • A) Fysisk tillväxt
    • B) Utveckling av identitet
    • C) Förmåga att läsa
  12. Vad beskriver Piagets begrepp “ackommodation”?
    • A) Att anpassa ny information till gamla scheman
    • B) Att förändra gamla scheman för ny information
    • C) Att avstå från att lära sig nya saker
  13. Vad är ett exempel på ett mikrosystem enligt Bronfenbrenner?
    • A) Skolan
    • B) Familjen
    • C) Samhället
  14. Vilken typ av utveckling påverkar vår kroppsliga hälsa?
    • A) Psykologisk utveckling
    • B) Biologisk utveckling
    • C) Social utveckling
  15. Vad innebär otrygg-ambivalent anknytning?
    • A) Barnet är beroende av andra för att känna sig säkert
    • B) Barnet undviker andra personer
    • C) Barnet är alltid tryggt i sina relationer

Ordkollen

Antal poäng: 10
Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.

Ord/Begrepp 1 2 3
Utvecklingspsykologi Studiet av biologiska faktorer Studiet av människans utveckling Studiet av sociala normer
Kognitiv utveckling Utveckling av känslor Utveckling av intellekt Utveckling av motoriska färdigheter
Anknytning Känslomässig relation Social interaktion Kognitiv förmåga
Proximal utvecklingszon Lärande i isolering Lärande i samspel med andra Lärande utan hjälp
Identitet Självuppfattning Socialt arv Biologisk status
Assimilation Anpassa ny info Förändra gammal info Ta bort gammal info
Otrygg anknytning Sökande av trygghet Undvikande av relationer Blandad relation
Eriksons faser Utvecklingsstadier Psykiska problem Sociala roller
Social utveckling Känslomässiga reaktioner Interaktion i samhället Fysisk tillväxt
Livslängdsutveckling Utveckling som avstannar Utveckling som fortsätter Utveckling som ätergär

Resonerande frågor

Antal poäng: 20
Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.

  1. Diskutera hur arv och miljö påverkar utvecklingen. Vilken av dessa faktorer anser du är mest betydelsefull och varför?
  2. Utvecklingspsykologi fokuserar på både normal och avvikande utveckling. Ge exempel på hur dessa två perspektiv kan påverka varandra.
  3. I vilken utsträckning anser du att social interaktion är avgörande för lärande och utveckling? Diskutera med stöd av Vygotskys teori.
  4. Reflektera över Eriksons faser och hur de kan påverka en individs identitet och sociala relationer genom livet. Ge konkreta exempel från olika livsstadier.

Bedömning

Totalt antal poäng:

Betyg Procent (antal poäng)
E 30% (17)
D 50% (28)
C 60% (33)
B 80% (44)
A 90% (50)

Uppföljning

Uppge ett av nyckelorden så utför jag det.

  • 📄 Word – Skapar ett dokument
  • 📈 Svårare – Gör provet svårare
  • 📉 Enklare – Gör provet enklare
  • ✅ Facit – Ta fram facit
  • 📚 Provförberedelser – Text med studieinstruktioner till eleverna

Modern Tillbaka-knapp