Lektionsplanering
Årskurs: Årskurs 3
Ämne: Svenska
Tema: Kategorisera frukter
Koppling till styrdokument
| Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
| Gemensam och enskild läsning. Sambandet mellan ljud och bokstav. Strategier för att avkoda och förstå ord, begrepp och enkla texter. Eleven kan följa muntliga och skriftliga instruktioner när det gäller textbearbetning och kan redogöra för centralt innehåll med viss exakthet. | Eleven kan, inom givna ramar, argumentera och diskutera utifrån egen erfarenhet och tolka centrala begrepp i kända texter. |
| Att resonera om innehållet i olika texter. | Eleven skriver enkla och organiserade texter med någon form av struktur och visar en viss språklig säkerhet. |
| Gemensamt och enskilt skrivande. Strategier för att skriva ord, meningar och enkla texter. | Eleven följer grundläggande skrivregler så att texten är läsbar och kan återge enkelt innehåll i olika texter. |
[Lgr22, Svenska, Åk. 1-3]
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till kategorisering av frukter (10 min)
- Förklara vad kategorisering innebär och specifikt hur vi kan kategorisera frukter.
- Ge exempel på olika typer av frukter (exempelvis citrusfrukter, bär, stenfrukter).
- Fråga eleverna om deras favoritfrukter och vilka kategorier de tillhör.
2. Gruppdiskussion (10 min)
- Dela in klassen i små grupper.
- Be grupperna diskutera och lista olika frukter som de kan kategorisera.
- Samla ordlistorna och sammanställ dem på tavlan.
3. Aktivitet: Kategorisera frukter (20 min)
- Ge eleverna papper eller kort med bilder/beskrivningar av olika frukter.
- Låt dem arbeta individuellt eller i par för att sortera frukterna i rätt kategorier.
- Gå runt i klassrummet och ställ frågor för att uppmuntra diskussion.
4. Sammanfattning och reflektion (10 min)
- Låt varje grupp dela med sig av sina kategorier och ge exempel.
- Diskutera hur vissa frukter kan tillhöra flera kategorier (t.ex. “aprikos” – bär och stenfrukt).
- Avsluta med en kort sammanfattning av vad ni har lärt er.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Kategorisering: Att gruppera frukter baserat på gemensamma egenskaper.
- Typer av frukter: Känna till olika typer som bär, citrusfrukter och stenfrukter.
- Språkliga strukturer: Att identifiera ord och deras kategorier.
- Skriva och samtala: Att träna på att beskriva och diskutera sina val av frukter.
Ordkollen
| Ord | Förklaring | Etymologi |
|---|---|---|
| Frukt | Ätbar del av en växt som utvecklas från blomman och innehåller frö. | Latin “fructus” (frukt, avkastning) |
| Citrusfrukter | En kategori av frukter som inkluderar apelsiner och citroner. | Latin “citra” (på sidan) |
| Bär | Köttig frukt med flera frön som vanligtvis växer på buskar. | Germanska “ber” (att bära) |
| Stenfrukt | Frukter som har en hård kärna inuti, t.ex. körsbär och aprikoser. | Engelska “stone fruit” |
| Kategorisera | Att sortera eller organisera i grupper baserat på liknande egenskaper. | Franska “categoriser” |
Diskussionsfrågor
- A. Varför är det viktigt att kunna kategorisera frukter?
- B. Kan ni ge exempel på frukter som går att kategorisera på flera sätt?
- C. Hur kan vi använda denna kunskap i vår matlagning eller kosthållning?
Aktivitet
Eleverna får skapa en affisch där de ritar/klipper ut bilder av frukter och kategoriserar dem. De kan använda markeringspenna för att skriva kategori namnen. Detta ger eleverna möjlighet att vara kreativa.
Exit-ticket
| Fråga | Svar |
|---|---|
| Vad är en frukt? | En ätbar del av en växt. |
| Ge ett exempel på en citrusfrukt. | Till exempel “apelsin”. |
| Vad betyder det att kategorisera frukter? | Att sortera dem i grupper. |
| Kan bär och stenfrukter tillhöra samma kategori? | Ja, vissa frukter kan tillhöra flera kategorier. |
| Nämn en aktivitet vi gjorde under lektionen. | Kategorisera frukter. |
Hemuppgift
Eleverna ska alla skriva ner och illustrera tre frukter hemma, där de också ska kategorisera dem. De får göra det i form av en simpel presentation i ett häfte eller på A4-papper.