Provkonstruktion
Årskurs: Åk. 7
Ämne: Biologi
Tema: Lilla och stora kretsloppet
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse för de biologiska kretsloppen i naturen, med särskilt fokus på det lilla och stora kretsloppet. Provets innehåll syftar till att ge en inblick i hur dessa kretslopp samverkar för att upprätthålla livet på jorden.
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Organens uppbyggnad och funktioner samt samverkan mellan organen. | Eleven kan ge exempel på det lilla och stora kretsloppet och förklara deras betydelse. |
Källa: (Lgr 22. Biologi, åk. 7-9)
Prov
Faktafrågor
Antal poäng: 15
- Vad beskriver det stora kretsloppet? A) Vattnets kretslopp i naturen B) Näringskedjor i ekosystemet C) Kretsloppet av kol och syre i naturen D) Energiöverföring i en näringskedja
- Vilken process gör att växter kan omvandla koldioxid till syre? A) Cellandning B) Fotosyntes C) Nedbrytning D) Förbränning
- Vilket av följande är en del av det lilla kretsloppet? A) Vattnets avdunstning B) Kolcykeln C) Syreproduktionen av växter D) Näringsväven
- Vad är huvudsyftet med det lilla kretsloppet? A) Att lagra näring B) Att återföra näringsämnen till jorden C) Att transportera vatten D) Att producera syre
- Vilket av följande påståenden är sant om det stora kretsloppet? A) Det handlar endast om växters livscykel B) Det inkluderar både växter och djur C) Det är oberoende av det lilla kretsloppet D) Det gäller enbart vattnets cykel
- Vilken roll spelar nedbrytare i kretsloppen? A) De producerar syre B) De bryter ner döda organismer och återför näringsämnen till jorden C) De konsumerar växter D) De lagrar energi
- Vilken gas är en biprodukt av fotosyntesen? A) Koldioxid B) Syre C) Metan D) Kväve
- Vad händer med kolatomer i det stora kretsloppet? A) De lagras endast i djur B) De transporteras endast i vatten C) De cirkulerar mellan växter, djur och atmosfären D) De försvinner från ekosystemet
- Varför är det viktigt med balans i de biologiska kretsloppen? A) För att förhindra föroreningar B) För att säkerställa att liv kan fortsätta existera C) För att öka antalet växtarter D) För att minska antalet djurarter
- Vilken av följande processer ingår i det stora kretsloppet? A) Fotosyntes B) Cellandning C) Nedbrytning D) Både A och B
- Vilken roll har växter i det lilla kretsloppet? A) De bryter ner organiskt material B) De producerar syre och näring C) De konsumerar koldioxid D) De lagrar kol
- Hur kan mänsklig aktivitet påverka de biologiska kretsloppen? A) Genom att öka mängden syre i atmosfären B) Genom att förstöra livsmiljöer och ändra kretslopp C) Genom att minska antalet växter D) Genom att öka nedbrytarnas aktivitet
- Vad gör att det lilla kretsloppet kan återupptas? A) Vattnets avdunstning B) Fotosyntes och nedbrytning C) Djurens rörelse D) Ökande befolkning
- Vilken av följande är en viktig del av det lilla kretsloppet? A) Kvävets kretslopp B) Vattnets cykel C) Kolcykeln D) Energiöverföring
- Vad är en konsekvens av att kretsloppen störs? A) Ökad biologisk mångfald B) Minskad tillgång på resurser C) Stabilare ekosystem D) Ingen påverkan alls
Ordkollen
Antal poäng: 10
Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.
Ord/Begrepp | 1 | 2 | 3 |
---|---|---|---|
Kretslopp | Process där vatten cirkulerar | En cykel av kol och syre | En cykel i energiproduktion |
Fotosyntes | Process där växter lagrar energi | Process där växter producerar syre | Process där djur andas |
Nedbrytare | Organismer som bryter ner döda material | Växter som växer i jorden | Djur som äter växter |
Biomassa | Mängden levande material i ett område | Koldioxid i atmosfären | Vatten i sjöar |
Näringskedja | Hur energi flödar genom ekosystem | En lista på växter | En typ av djur |
Koldioxid | Gas som växter tar upp | Gas som djur andas ut | Gas som producerar energi |
Syre | Gas som växter producerar | Gas som djur andas | Gas som förbränner mat |
Kolcykel | Cykel av vatten | Cykel av energi | Cykel av kol |
Vattnets cykel | Cykel av syre | Cykel där vatten cirkulerar | Cykel av näringsämnen |
Energi | Förmåga att utföra arbete | Mängden kol i jorden | Mängden växter i ett område |
Resonerande frågor
Antal poäng: 20
Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.
- Beskriv hur det stora och lilla kretsloppet samverkar och varför båda är viktiga för ekosystemet.
- Diskutera hur mänskliga aktiviteter kan påverka kretsloppen och ge exempel på möjliga konsekvenser.
- Resonera kring varför det är viktigt att förstå kretsloppen funktioner för att skydda miljön.
- Ge exempel på hur förändringar i det lilla kretsloppet kan påverka det stora kretsloppet.
Bedömning
Totalt antal poäng: 55
Betyg | Andel rätt (%) | Antal poäng |
---|---|---|
E | 30% | 17 |
D | 50% | 28 |
C | 70% | 39 |
B | 85% | 47 |
A | 90% | 50 |
Uppföljning
Uppge ett av nyckelorden så utför jag det.
- 📄 Word – Skapar ett dokument
- 📈 Svårare – Gör provet svårare
- 📉 Enklare – Gör provet enklare
- ✅ Facit – Ta fram facit
- 📚 Provförberedelser – Text med studieinstruktioner till eleverna