Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Svenska 1. Film som visuell berättelse. [Gymnasiet]

Lektionsplanering

Årskurs: Gymnasiet
Ämne eller kurs: Svenska 1
Tema: Film som visuell berättelse

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
Analys av filmens berättarteknik, exempelvis hur bild, ljud och klippning skapar betydelse. Eleven kan med viss säkerhet göra enkla analyser av innehållet i filmer och beskriva filmens olika komponenter som bidrar till berättelsen.
Diskussion kring filmens sätt att förmedla budskap. Eleven kan formulera sina tankar om hur filmen påverkar betraktaren och väcker intresse.

[Läroplan för Gy 11, Svenska 1]

Lärarledda instruktioner

1. Introduktion till filmens språk (10 min)
  • Presentera grundläggande begrepp som bildkomposition, klippning, ljud och berättarteknik.
  • Visa korta klipp som belyser olika tekniker.
  • Diskutera med klassen hur dessa element kan påverka berättelsen.
2. Analysera filmscen (20 min)
  • Dela in eleverna i grupper och ge dem en specifik scen att analysera.
  • Be grupperna fokusera på hur bild, ljud och klippning arbetar tillsammans.
  • Varje grupp får förbereda en kort presentation av sina insikter.
3. Gruppresentationer (15 min)
  • Låt grupperna dela med sig av sina analyser.
  • Diskutera gemensamma insikter och skillnader mellan scenerna.
4. Avslutande diskussion (5 min)
  • Sammanfatta vad som diskuterats under lektionen och hur filmens visuella språk skiljer sig från litteraturens.

Ämnesinnehåll

Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.

  • Berättarteknik: Förståelse av olika tekniker som används i film för att förmedla en berättelse.
  • Analysera filmer: Hur man genomför en grundläggande analys av filmens olika komponenter.
  • Filmens påverkan: Reflektera om hur filmens budskap och känslor överförs till publiken.
  • Bild och ljud: Kunskap om hur bild och ljud samverkar för att skapa en helhet.
  • Kreativ kritik: Möjlighet att uttrycka personlig tolkning av filmens innehåll.

Ordkollen

Ord Förklaring Etymologi
Berättarteknik Meto der och tekniker som används för att berätta en historia. Härrör från svenska “berätta” + teknik.
Bildkomposition Hur olika visuella element arrangeras i en bild. Kommer från latin “componere” vilket betyder “att sätta samman”.
Klippning Processen att sammanfoga filmsekvenser. Kommer från engelska “cut” som betyder att skära.
Ljuddesign Hur ljud används och designas i film och media. Design härrör från engelska och franska, “designare”.
Visuell berättelse Berättande genom visuella medel snarare än genom text. “Visuell” från latin “visus” och “berättelse” från franska “récit”.

Diskussionsfrågor

  • A. Hur påverkar filmens ljuddesign din upplevelse av en scen? Kan ljudet förändra stämningen?
  • B. Vilken betydelse har klippning för hur vi uppfattar tid och berättelse i film?
  • C. Hur skulle en scen se ut om den enbart berättades genom bild utan ljud? Vilka känslor skulle förloras?

Aktivitet

I denna lektion får eleverna tillsammans välja en film och välja en specifik scen. De kommer att se den om och om igen med olika fokusområden, till exempel bara bildkomposition vid första visningen, ljuddesign vid nästa och så vidare. Eleverna får notera sina observationer. Efteråt diskuterar de sina intryck och jämför sina analyser.

Exit-ticket

Fråga Svar
Vilka tre element är centrala för filmberättande? Bild, ljud, klippning
Hur kan ljud påverka våra känslor i en scen? Genom att skapa stämningar och förstärka känslor.
Nämn en teknik som används för att förmedla tid i film. Klippning.
Vad är skillnaden mellan litterär och visuell berättelse? Tolkning och presentation av historia.
Ge exempel på ett berättarperspektiv i film. Första person, tredje person.
Vilken scen kände du mest för och varför? Varierar med individ.
Hur kan bildkomposition påverka känslan i en film? Genom att styra fokus.
Vilka frågor väcker filmen hos dig som tittare? Varierar med individ.

Hemuppgift

Eleverna ska skriva en kort analys av en film de nyligen sett där de fokuserar på berättarteknik och stilistiska drag. Analysen ska vara 1-2 sidor A4 långa och innehålla konkreta exempel från filmen som stödjer deras tankar.

Citat

”Film är en illusion.” – Orson Welles, 1941
Detta citat betonar filmens förmåga att skapa en alternativ verklighet och upplevelser för publiken, vilket knyter an till lektionens fokus på filmens visuella språk.


Modern Tillbaka-knapp