Lektionsplanering
Årskurs: Årskurs 7
Ämne: Religion
Tema: Inledning till de abrahamitiska religionerna
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Om de abrahamitiska religionerna och deras historiska rötter. | Eleven kan redogöra för ätskillnad mellan judendom, kristendom och islam. |
Grundläggande drag i religion och livsåskådning och hur dessa påverkar människors agerande och val. | Eleven kan ge exempel på hur religiösa och etiska värderingar präglar handlingar och beslut. |
[Lgr 22, Religion, Åk. 7-9]
Lärarledda instruktioner
1. Inledning till lektionen (10 min)
- Presentera temat för lektionen och syftet med att studera de abrahamitiska religionerna.
- Diskutera kort vad eleverna redan vet om judendom, kristendom och islam.
2. Genomgång av judendom (15 min)
- Förklara de grundläggande trossatserna och traditionerna inom judendomen.
- Visa bildspel eller videoklipp om judisk tro och tradition.
3. Genomgång av kristendom (15 min)
- Beskriv de centrala trossatserna och traditionerna inom kristendomen.
- Använd en kortfilm för att illustrera viktiga punkter.
4. Genomgång av islam (15 min)
- Gå igenom de grundläggande trossatserna och traditionerna inom islam.
- Diskutera betydelsen av Koranen och dess roll i det dagliga livet.
5. Sammanfattning och diskussion (10 min)
- Sammanfatta de viktigaste punkterna från lektionen.
- Ge utrymme för frågor och diskussion kring de tre religionerna.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Judendomens historia och tro. Judendomen är en av de äldsta religionerna och baseras på tro och traditioner som går tillbaka över 300 år.
- Kristendomens utveckling. Den kristna tron har sina rötter i judendomen men har utvecklats till en separat religion.
- Islams grundvalar. Islam grundades på 600-talet och bygger på livet och lärdomarna av profeten Muhammed.
- Gemensamma och olika inslag. Det är viktigt att förstå vad som förenar och särskiljer dessa religioner från varandra.
- Religiösa traditioner och högtider. Varje religion har egna ceremonier och högtider som är centrala för tron och kulturen.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Abraham | En av de främsta patriarkerna i judendom, kristendom och islam. | Namnet Abraham härstammar från hebreiska 0772x som betyder “fader till många”. |
Judendom | En av de abrahamitiska religionerna, grundad på Torahn. | Ordet judendom kommer från det hebreiska ordet “Yehuda” som betyder “att prisa”. |
Kristendom | Religion baserad på tron på Jesus Kristus som Guds son. | Namnet kristendom härstammar från grekiskans “Christos”, som betyder “den smorde”. |
Islam | En religion vars tro grundar sig på profeten Muhammeds uppenbarelser. | Ordet islam kommer från arabiskan och betyder “överlämnelse” (till Gud). |
Diskussionsfrågor
- A. Vilka ser ni som de största likheterna och skillnaderna mellan judendom, kristendom och islam?
- B. Hur påverkar religion vär kultur och våra värderingar?
- C. Vilken roll tror ni att Abraham spelar i våra liv idag?
Aktivitet
Eleverna delas in i grupper där varje grupp får i uppgift att skapa en affisch som beskriver en av de tre abrahamitiska religionerna (judendom, kristendom eller islam). De ska inkludera information om grundare, heliga skrifter, traditioner och symboler. Affischerna kommer att hängas upp i klassrummet och de ska förbereda en kort presentation av sin affisch för klassen.
Exit-ticket
Fråga | Svar |
---|---|
1. Vilka är de tre abrahamitiska religionerna? | Judendom, kristendom, islam |
2. Vem anses vara grundaren av judendomen? | Abraham |
3. Vad kallas den heliga skriften inom islam? | Koranen |
4. Vilken religion grundades på livet av Jesus Kristus? | Kristendom |
5. Suverän förklaring av de tre religionerna? | Sett från olika perspektiv – historiskt, kulturellt och socialt. |
6. Ge en viktig symbol från judendomen. | Davidstjärnan |
7. Vilken högtid firar judarna sin befrielse från Egypten? | Pesach |
8. Vad kallas den muslimska bönen? | Salah |
Hemuppgift
Eleverna ska skriva ett reflekterande brev där de beskriver vad de har lärt sig om en av de abrahamitiska religionerna. Brevet ska vara på två sidor A4 och inkluderar deras egna tankar och reflektioner kring hur just denna religion kan påverka individer och samhälle.
Citat
“Tro är att gå på en osynlig väg” – G.K. Chesterton, 1924. Detta citat antyder att religion och tro ofta involverar osynliga koncept och känslor, vilket också speglar människors relation till Gud och det trosutövande.