Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Biologi. Introduktion till genetik. [Åk. 7 – 9]

Lektionsplanering

Årskurs: Årskurs 9

Ämne: Biologi

Tema: Introduktion till genetik

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
Arv och anlag, gener och kromosomer, samt hur dessa påverkar organismer och deras egenskaper. Eleven kan beskriva hur egenskaper ärvs och ge exempel på dominanta och recessiva anlag samt redogöra för Mendels experiment.

[Lgr 22, Biologi, Åk. 7-9]

Lärarledda instruktioner

1. Introduktion till genetik (15 min)
  • Presentera vad genetik handlar om.
  • Diskutera betydelsen av gener och kromosomer.
  • Förklara hur gener är nedärvda från föräldrar till avkommor.
  • Fråga eleverna om de kan ge exempel på egenskaper som ärvs.
2. Geners struktur och funktion (15 min)
  • Beskriv strukturen av DNA och hur det är organiserat i kromosomer.
  • Diskutera hur gener styr produktionen av proteiner.
  • Ge exempel på hur förändringar i gener kan påverka en organism.
3. Dominanta och recessiva gener (15 min)
  • Förklara skillnaden mellan dominanta och recessiva anlag med tydliga exempel (t.ex. bruna vs. blå ögon).
  • Använd visualiseringar för att illustrera hur dessa anlag samverkar.
4. Sammanfattning och diskussion (5 min)
  • Samla in elevernas tankar om vad de lärt sig.
  • Diskutera eventuella frågor som har dykt upp under lektionen.

Ämnesinnehåll

Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.

  • Gener och kromosomer: Förståelse för hur gener och kromosomer är organiserade i celler.
  • Mendeliska lagar: Kännedom om Mendels publikationsarbeten och hans grundprinciper för ärftlighet.
  • Dominanta och recessiva egenskaper: Kunskap om vad som klassificeras som dominant och recessivt, och hur dessa gener uttrycks.
  • Fenotyp och genotyp: Skillnaden mellan en organisms genotyp (de genetiska uppsättningarna) och fenotyp (de observerade egenskaperna).
  • Praktiska exempel: Att kunna ge exempel på egenskaper, som blomfärger i olika växter, som styrs av dominanta och recessiva anlag.

Ordkollen

Ord Förklaring Etymologi
Gen Den grundläggande enheten av ärftlig information, ansvarig för specifika egenskaper. Kommer från grekiska “genea”, som betyder “ursprung” eller “släkt”.
Kromosom Strukturen i cellen som bär på gener. Från grekiska “chroma” (färg) och “soma” (kropp), hänvisar till färgade strukturer i celler.
Dominant En gen som uttrycker sig i fenotypen över en recessiv gen. Från latin “dominans”, som betyder “att härska”.
Recessiv En gen som endast uttrycks i fenotypen om två kopior av den finns. Från latin “recessus”, som betyder “tillbakadragen”.
Fenotyp Den observerade egenskapen eller det fysiska uttrycket av en genotyp. Från grekiska “phaino”, som betyder “att visa”.

Diskussionsfrågor

  • A. Hur kan vi svepa den etiska diskussionen kring genetisk manipulation i vår tidsålder?
  • B. Vad skulle hända om vi inte förstod hur gener fungerar i evolutionen?
  • C. Kan man föreställa sig att det finns “ovanliga” gener som inte följer Mendels lagar? Diskutera i grupper.

Aktivitet

Eleverna får i uppdrag att göra en egen Punnett-ruta med olika genkombinationer av en växtart, exempelvis ärtor. De ska beskriva de fenotypiska resultat de förväntar sig baserat på de givna genkombinationerna. Eleverna ska arbeta i par och dokumentera sina resultat på ett papper, inklusive en kort reflektion om vad de lärde sig.

Exit-ticket

Fråga Svar
Vad är en gen? En grundläggande enhet av ärftlig information.
Vad betyder dominant? En gen som uttrycker sin effekt i fenotypen.
Vad är skillnaden på genotyp och fenotyp? Genotyp är den genetiska uppsättningen, fenotyp är den observerade egenskapen.
Ge exempel på en dominant egenskap. Bruna ögon.
Ge exempel på en recessiv egenskap. Blå ögon.
Vad är Mendels lagar? Regler som beskriver hur egenskaper nedärvs.
Hur är DNA strukturerat? Kromosomer, som bildar dubbelhelix.
Vad innebär en recessiv gen? Den uttrycks endast om två kopior finns.

Hemuppgift

Eleverna ska förbereda en kort presentation om ett specifikt dominant eller recessivt anlag de har i sin familj, exempelvis ögonfärg eller hårfärg. Presentationen ska vara 1-2 sidor lång (A4), inklusive några bilder eller diagram som stödjer deras beskrivning.


Modern Tillbaka-knapp