Lektionsplanering
Årskurs:
Gymnasiet
Ämne:
Historia 1b
Tema:
Den europeiska epokindelningen och betydelsefulla händelser i historien
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Den europeiska epokindelningen utifrån ett kronologiskt perspektiv. Förhistorisk tid, forntiden, antiken, medeltiden, renässansen och upplysningstiden med vissa fördjupningar. | El I muntlig och skriftlig framställning, formulera sig med säkerhet och använda historiska begrepp för att förklara och dra slutsatser om historiska frågeställningar utifrån olika perspektiv. |
Industrialisering och demokratisering under 1800- och 1900-talen samt viktiga globala förändringsprocesser och händelser, exempelvis migration och fredssträvanden. | El Sök, granska och tolka källmaterial för att besvara frågor om historiska skeenden och göra välgrundade reflektioner över materialets relevans. |
Kritisk granskning och användning av olika slags källmaterial, utifrån källkritiska kriterier och metoder. | El Redogöra utförligt för historiska skeenden och händelser som har använts på olika sätt samt förklara varför de har använts olika. |
[Gy11, Historia 1b]
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till epokindelningar (10 min)
- Diskutera vad epoker innebär och varför de är viktiga för förståelsen av historia.
- Presentera de stora epokerna: förhistorisk tid, antiken, medeltiden, renässansen och upplysningstiden.
- Ge exempel på viktiga händelser i varje epok.
- Ställ frågor för att aktivera elevernas förkunskaper om dessa epoker.
2. Gruppdiskussioner (15 min)
- Dela upp eleverna i små grupper och ge dem uppgifter relaterat till en specifik epok.
- Be grupperna att diskutera och förbereda en kort presentation om sin epok.
- Varje grupp ska inkludera exempel på betydande händelser och källor som stöder deras information.
- Ge dem tid att förbereda sig innan de presenterar.
3. Presentation av grupper (15 min)
- Varje grupp presenterar sin epok i 3-4 minuter.
- Uppmuntra övriga elever att ställa frågor efter varje presentation.
- Fokus på hur de olika epokerna påverkat nutida samhälle.
- Anteckna viktiga punkter från varje presentation på tavlan.
4. Avslutning och reflektion (10 min)
- Diskutera som helklass vad de har lärt sig idag och hur epokerna hänger samman.
- Ställ frågor som hjälper eleverna att dra sina egna slutsatser.
- Ge exempel på hur kunskapen om historia kan påverka deras förståelse av nutiden.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Epokindelningar: Att förstå när olika epoker inträffade och deras betydelse för historien.
- Historiska källor: Vikten av att kunna söka och värdera källor för att förstå historiska skeenden.
- Kultur och politik: Hur kulturella och politiska förutsättningar påverkar historiska händelser.
- Förändringsprocesser: Insikter om hur förändringar sker över tid och deras effekter.
- Reflektion kring nutiden: Hur vi använder historiska kunskaper för att analysera nutida händelser.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Epok | En avgränsad period av tid kännetecknad av sina särdrag. | Från grekiskans “epokhē”, vilket betyder “stoppa” eller “avbrott”. |
Källa | Information eller dokument som används för att bekräfta fakta i historien. | Från latinets “cella”, vilket betyder “rum” eller “förråd”. |
Historisk betydelse | Den vikt som en händelse eller person haft inom historien. | Från grekiskans “historia”, vilket betyder “kunskap genom forskning”. |
Diskussionsfrågor
- A. Hur påverkar våra tolkningar av historien vår förståelse av nutiden?
- B. Kan vi lära oss av historien? Ge exempel på händelser som kan lära oss något idag.
- C. Hur använder dagens samhälle historia för att påverka politiska beslut?
Aktivitet
Eleverna ska i par välja en specifik historisk händelse och undersöka hur den har tolkats olika av olika historiker. De ska sammanställa sina fynd i form av en presentation där de visar olika perspektiv och argument. Presentationerna ska innehålla bilder och källor som stödjer deras resultat. Varje presentation bör vara mellan 5-7 minuter lång.
Exit-ticket
Fråga | Svar |
---|---|
Vad är en epok? | En avgränsad period av tid kännetecknad av sina särdrag. |
Hur kan vi värdera historiska källor? | Genom att granska deras ursprung och syfte. |
Vilken betydelse har källkritik inom historien? | Den hjälper oss att bedöma trovärdigheten och relevansen av information. |
Hur har industrialiseringen förändrat samhället? | Den har lett till befolkningsförflyttningar och nya ekonomiska strukturer. |
Ge ett exempel på en viktig historisk händelse. | Franska revolutionen. |
Vad kan vi lära utav historiska misslyckanden? | De kan erbjuda insikter om vad som kan gå fel i politiska beslut. |
Varför är det viktigt att förstå historia? | För att kunna förstå nutiden och påverka framtiden. |
Hur kan historia användas i politiska sammanhang? | Som ett verktyg för legitimera beslut och forma identitet. |
Hemuppgift
Eleverna ska skriva en kort uppsats (minst 2 A4-sidor) där de än en gång reflekterar kring en specifik epok och hur dess händelser påverkar dagens samhälle. Uppsatsen ska innehålla minst tre källor varav minst en ska vara en historisk källa. Uppsatsen ska diskutera betydelsen av epoken och ge exempel från både förr och nu.
Citat
“History is written by the victors.” – Winston Churchill, 1948. Detta citat belyser hur historiska berättelser ofta skapas av de som haft makten, och att det är viktigt att förstå olika perspektiv för att få en mer rättvisande bild av historien.
Uppföljning
Diskutera hur vi kan använda historiska perspektiv för att göra mer informerade beslut idag.