Kompakt AI-Knappmeny

Prov. Geografi. Världen. [Åk. 4 – 6]

Provkonstruktion

Årskurs: Äk. 6

Ämne: Geografi

Tema: Världen

Syfte

Syftet med detta prov är att bedöma elevernas grundläggande kunskaper om geografiska förhållanden, samt deras förmåga att resonera kring hur naturens processer och människors verksamheter påverkar landskap och livsmiljöer. Det syftar även till att undersöka deras kunskaper om miljö- och utvecklingsfrågor, samt deras förmåga att använda geografins metoder och verktyg.

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
Geografiska förhållanden, mönster och processer i olika delar av världen. Eleven kan redogöra för namn och lägen på platser och regioner i Sverige, Europa och världen.

Källa: (Lgr 22. Geografi, åk. 4-6)

Prov

Faktafrågor

Antal poäng: 15

  1. Vilket av följande länder ligger i Europa?
    • a) Brasilien
    • b) Sverige
    • c) Kina
  2. Vad kallas den process där bergsten bryts ner av väder och vind?
    • a) Erosion
    • b) Deposition
    • c) Transport
  3. Vilken kontinent ligger direkt söder om Europa?
    • a) Asien
    • b) Afrika
    • c) Australien
  4. Vilken av följande städer är huvudstad i Sverige?
    • a) Oslo
    • b) Köpenhamn
    • c) Stockholm
  5. Vad innebär hållbar utveckling?
    • a) Att använda resurser på ett sätt som inte skadar miljön.
    • b) Att skapa mer industri.
    • c) Att öka befolkningen.
  6. Vilket hav ligger öster om Sverige?
    • a) Atlanten
    • b) Östersjön
    • c) Medelhavet
  7. Vilken typ av klimat har de flesta områden vid ekvatorn?
    • a) Ökenklimat
    • b) Tropiskt klimat
    • c) Arktiskt klimat
  8. Vilket av följande länder är ett utvecklingsland?
    • a) Sverige
    • b) Kenya
    • c) Tyskland
  9. Vad är en karta?
    • a) En bild av världen
    • b) En plan för hur man ska resa
    • c) En förenklad framställning av ett område
  10. Vilken resurs är viktig för hållbar utveckling?
    • a) Olja
    • b) Vatten
    • c) Kol
  11. Vad kallas den rörelse av befolkningen som sker från landsbygden till städer?
    • a) Urbanisering
    • b) Avurbanisering
    • c) Migration
  12. Vad är en naturresurs?
    • a) En resurs som skapas av människor
    • b) En resurs som finns i naturen
    • c) En resurs som är begränsad
  13. Vilka av följande är exempel på förnybara resurser?
    • a) Solenergi
    • b) Olja
    • c) Naturgas
  14. Vad kallas den linje som delar jorden i norra och södra halvklotet?
    • a) Ekvatorn
    • b) Nollmeridianen
    • c) Polcirkeln
  15. Vad är en folkmängd?
    • a) Antalet djur i ett område
    • b) Antalet människor i ett område
    • c) Antalet träd i en skog

Ordkollen

Antal poäng: 10

Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.

Ord/Begrepp 1 2 3
Erosion Nedbrytning av bergarter En typ av skog Vattnets rörelse
Urbanisering Flytt till städer Byggande av vägar Ökning av landsbygden
Klimat Långsiktigt vädermönster Växternas livscykel Vattnets kretslopp
Hållbar utveckling Miljöförstöring Utveckling utan skador Snabb industrialisering
Naturresurs Resurs skapad av människor Resurs från naturen Resurs i städer
Migration Flytt av djur Flytt av människor Flytt av växter
Geografi Läran om städer Läran om jorden och natur Läran om historia
Folkmängd Antal människor i ett område Antal djur i ett område Antal växter i en skog
Deforestation Avverkning av skog Växt av nya träd Vattenrening
Kontinent En stor landmassa En liten ö En sjö

Resonerande frågor

Antal poäng: 20

Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.

  1. Vad innebär begreppet hållbar utveckling för dig? Ge exempel på hur vi kan arbeta mot en hållbar framtid i våra samhällen.
  2. Resonera kring hur människors verksamheter påverkar naturen i din närmiljö. Vilka förändringar har du observerat och vad kan göras för att skydda miljön?
  3. Vilka geografiska faktorer anser du påverkar klimatet i ett område mest? Diskutera varför dessa faktorer är viktiga.
  4. Reflektera över hur du som individ kan bidra till en mer hållbar värld. Vilka konkreta steg kan du ta i din vardag?

Bedömning

Totalt antal poäng: 55

Betyg Rätt i % Antal poäng
E 30% 17 (inkl. 4 poäng från resonerande frågor)
D 50% 28 (inkl. 7 poäng från resonerande frågor)
C 60% 33 (inkl. 8 poäng från resonerande frågor)
B 80% 44 (inkl. 11 poäng från resonerande frågor)
A 90% 50 (inkl. 12 poäng från resonerande frågor)

Uppföljning

Uppge ett av nyckelorden så utför jag det.

  • 📄 Word – Skapar ett dokument
  • 📈 Svårare – Gör provet svårare
  • 📉 Enklare – Gör provet enklare
  • ✅ Facit – Ta fram facit
  • 📚 Provförberedelser – Text med studieinstruktioner till eleverna

Modern Tillbaka-knapp