Lektion. Historia 1b. Den europeiska epokindelningen och dess påverkan på samtiden. [Gymnasiet]

Lektionsplanering

Årskurs:

Gymnasiet

Ämne eller kurs:

Historia 1b

Tema:

Den europeiska epokindelningen och dess påverkan på samtiden

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
Den europeiska epokindelningen utifrån ett kronologiskt perspektiv. Förhistorisk tid, forntiden, antiken, medeltiden, renässansen och upplysningstiden med vissa fördjupningar. Eleven kan med säkerhet använda historiska begrepp för att formulera, utreda, förklara och dra slutsatser om historiska frågeställningar utifrån olika perspektiv.
Problematisering av historiska tidsindelningars beroende av kulturella och politiska förutsättningar. Eleven kan med säkerhet söka, granska och tolka källmaterial för att besvara frågor om historiska skeenden samt göra välgrundade och nyanserade reflektioner över materialets relevans.
Industrialisering och demokratisering under 1800- och 1900-talen i Sverige och globalt. Eleven ger exempel på några enskilda personer och förklarar utförligt och nyanserat deras betydelse för olika skeenden.
Olika historiska frågeställningar och förklaringar kring långsiktiga historiska förändringsprocesser. Eleven kan dra några välgrundade och nyanserade slutsatser om vad skeenden i det förflutna och förhållanden i nutiden kan ha för betydelse för framtiden.

[Gy11, Historia 1b]

Lärarledda instruktioner

1. Introduktion till epokindelningen (10 min)
  • Ge en översiktlig presentation av de olika epokerna i europeisk historia.
  • Diskutera varför vi använder epokindelningar och deras relevans.
  • Ge eleverna exempel på betydelsefulla händelser från olika epoker.
  • Fråga eleverna om de kan nämna några viktiga händelser från de olika epokerna.
2. Gruppdiskussion (15 min)
  • Dela in eleverna i grupper och ge varje grupp en epok att fokusera på.
  • Grupperna ska diskutera viktiga händelser och deras påverkan på samhället.
  • Be varje grupp sammanfatta sin diskussion och presentera för klassen.
  • Ställ öppna frågor för att stimulera diskussion mellan grupperna.
3. Källkritik och analys (15 min)
  • Introducera källkritik och dess betydelse i historieämnet.
  • Ge exempel på olika typer av källor (primära och sekundära).
  • Låt eleverna analysera en historisk källa i små grupper.
  • Diskutera vad som gör en källa trovärdig och relevant.
4. Sammanfattning och reflektion (10 min)
  • Sammanfatta de viktigaste punkterna från lektionen.
  • Ställ frågor för att få eleverna att reflektera över vad de lärt sig.
  • Uppmana eleverna att tänka på hur historien påverkar vårt samhälle idag.
  • Ge utrymme för frågor och diskussioner om dagens ämne.

Ämnesinnehåll

Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.

  • Epokindelningar: Förstå de olika epokerna såsom forntiden, medeltiden och renässansen, samt deras karakteristika och betydelse.
  • Kulturella och politiska förutsättningar: Undersöka hur epoker definieras utifrån kulturella och politiska händelser i respektive tidsperiod.
  • Industriell revolution: Vad var den industriella revolutionen och hur förändrade den samhället?
  • Diktaturer och democracy: Diskutera hur olika styrelseskick har påverkat historiska händelser.
  • Historiens påverkan på nutiden: Reflektera över hur historiska skeenden formar dagens samhälle och politiska strukturer.

Ordkollen

Ord Förklaring Etymologi
Epok En definierad tidsperiod inom historien. Från grekiska “epokhē” som betyder stopp eller paus.
Källa Ett dokument eller bevis som används för att stödja en historisk analys. Från latin “colligere”, vilket betyder att samla.
Demokrati En styrelseform där medborgarna har makt att påverka politiska beslut. Från grekiska “demokratia”, där “demos” betyder folk och “kratos” betyder makt.
Industrialism En ekonomisk och social förändring där industriell produktion ersätter jordbruk. Från latinsk “industrius”, vilket betyder flitig.

Diskussionsfrågor

  • A. Hur definierar vi en epok och vad är dess syfte inom historieämnet?
  • B. Vilken påverkan har den industriella revolutionen haft på dagens samhälle?
  • C. Kan historia upprepas? Reflektera kring exempel som kan ses både i dåtid och nutid.

Aktivitet

Som aktivitet ska eleverna skapa en tidslinje över de olika epokerna som behandlas i lektionen. De ska inkludera viktiga händelser, personer och betydelsefulla fenomen som präglade varje epok. Tidslinjen kan göras digitalt eller på papper och bör vara en visuell representation som eleverna kan använda för att sammanfatta och förstå tidsperspektiv inom historien.

Exit-ticket

Frågor Svar
1. Vad kännetecknar medeltiden? Feodalism, kyrkans makt och kulturell utveckling.
2. Varför är källkritik viktigt? För att säkerställa att informationen är korrekt och pålitlig.
3. Vilka faktorer bidrog till industrialismen? Teknisk innovation, behov av effektivare produktion och befolkningstillväxt.
4. Hur kan historia påverka nutidens beslut? Genom att ge insikter och lärdomar från tidigare händelser.

Hemuppgift

Som hemuppgift ska eleverna välja en epok av intresse och skriva en kort uppsats som analyserar dess betydelse för dagens samhälle. Uppsatsen ska vara 1-2 A4-sidor lång och innehålla referenser till minst två källor. Fokus ska ligga på att förstå sambandet mellan den historiska perioden och nutida fenomen.

Citat

“Den som inte kan minnas historien är dömd att upprepa den.” – George Santayana, 1905. Detta citat belyser vikten av att förstå historia för att undvika att göra samma misstag i framtiden.


Modern Tillbaka-knapp