Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Svenska 1. Muntlig presentation och kommunikation. [Gymnasiet]

Lektionsplanering

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Svenska 1

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
Muntlig framställning med fokus på mottagaranpassning. Faktorer som gör en muntlig presentation intressant och övertygande. Användning av såväl digitala som andra presentationstekniska hjälpmedel för att stödja och förbättra muntliga framställningar. Olika sätt att lyssna och ge respons som är anpassad till kommunikationssituationen. Eleven kan genomföra muntliga presentationer där budskapet anpassas till mottagaren och situationen.
Skriftlig framställning av texter för kommunikation, lärande och reflektion. Språkriktighet, dvs. vilka språkliga egenskaper och textegenskaper i övrigt som en text bör ha för att fungera väl i sitt sammanhang. Eleven skriver enklare texter med viss språkriktighet och förmåga att anpassa språkbruket efter textens syfte.

[Gy11, Svenska 1]

Lärarledda instruktioner

1. Introduktion till muntlig presentation (10 min)
  • Gå igenom syftet med muntlig presentation och dess vikten i kommunikation.
  • Diskutera skillnader mellan olika presentationsformer.
  • Presentera exempel på bra och dåliga presentationer.
  • Förklara krav och bedömningskriterier för presentationen i kursen.
2. Gruppindelning och ämnesval (5 min)
  • Indela klassen i mindre grupper.
  • Tilldela varje grupp ett ämne att presenta.
  • Ge dem instruktioner om att börja förbereda sin presentation.
3. Förberedelse (20 min)
  • Grupperna arbetar med att skapa sin presentation.
  • Ge stöd och vägledning under grupparbetet.
  • De ska inkludera visuella hjälpmedel och relevanta fakta.
  • Be dem diskutera hur de ska anpassa sin presentation till sin publik.
4. Avslutning och reflektion (15 min)
  • Samla grupperna för att dela sina tankar och insikter om processen.
  • Diskutera eventuella utmaningar de stött på och hur de övervunnit dem.
  • Ställ frågor för att leda en öppen diskussion om presentationer.

Ämnesinnehåll

Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.

  • Muntlig framställning: Viktigt att kunna presentera och uttrycka sig klart. Det handlar om att fånga publiken och kommunicera effektivt.
  • Visuella hjälpmedel: Lär dig att använda powerpoint, affischer eller andra medier för att förstärka budskapet.
  • Respons och feedback: Att ge och ta emot feedback för att förbättra sin presentationsteknik och innehåll.
  • Språklig variation: Känna till hur olika publiker kan påverka språkbruk och stil.
  • Argumentationsteknik: Att kunna bygga argument och övertyga sina åhörare.

Ordkollen

Ord Förklaring Etymologi
Argumentation Processen av att presentera och försvara en åsikt eller ståndpunkt. Från latin, “argumentum”, vilket betyder bevis eller faktum.
Retorik Konsten att tala och skriva på ett effektivt och övertygande sätt. Grekiska “rhetorike”, av “rhetor” som betyder talare.
Publik Persons som lyssnar eller ser på en presentation eller föreställning. Från latin “publicus”, som betyder allmän eller offentlig.

Diskussionsfrågor

  • A. Varför är det viktigt att anpassa sin presentation till sin publik?
  • B. Hur kan visuella hjälpmedel ändra uppfattningen av en muntlig presentation?
  • C. Vilka strategier kan vi använda för att hantera nervositet innan en presentation?

Aktivitet

Eleverna ska i grupper skapa en kort presentation om ett valt ämne, där de kommer att använda visuella hjälpmedel. Det kommer att vara viktigt att tänka på hur de presenterar och interagerar med sin publik. Grupperna ska ha 15 minuter på sig att presentera och en minut att ställa frågor efter varje presentation.

Exit-ticket

Frågor Svar
1. Vad har du lärt dig idag? Beskriv en ny insikt.
2. Vilket ämne skulle du vilja presentera nästa gång? Ge ett förslag.
3. Vad tyckte du om feedbacken du fick? Reflektera över feedbacken.

Hemuppgift

Eleverna ska skriva en kort uppsats där de reflekterar kring sin presentation. De ska beskriva vad som gick bra och vad de tror att de skulle kunna förbättra nästa gång. Uppgiften ska vara 1-2 A4-sidor lång.

Citat

”Konsten att tala ligger i att kunna delta i en dialog.” – Cicero, 106 f.Kr. Detta citat handlar om vikten av kommunikation och presentation och hur det knyter an till dagens lektion där eleverna lär sig att presentera och kommunicera.


Modern Tillbaka-knapp