Lektionsplanering
Årskurs:
Gymnasiet
Ämne:
Kemi 1
Tema:
Syrabasreaktioner och pH-begreppet
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll: Syrabasreaktioner, inklusive pH-begreppet och buffertverkan. |
Betygskriterium (E) | Eleven redogör för syrabasreaktioner och kan utföra grundläggande pH-mätningar. |
[Gy11, Kemi 1]
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till syrabasreaktioner (15 min)
- Definition av syror och baser
- Genomgång av vanliga syror och baser i vardagen
- Koppling till pH-skala och dess betydelse
- Diskussion kring buffertlösningar
2. Praktisk mätning av pH (20 min)
- Introduktion till pH-mätare och pH-indikatorer
- Genomförande av pH-mätningar på olika lösningar
- Dokumentation av resultat
- Diskussion om buffertverkan baserat på resultat
3. Avslutande reflektion och sammanfattning (15 min)
- Reflektion över gemensamma upplevelser under experimentet
- Diskussion kring användning av syror och baser i samhället
- Kort summering av det lärda och eventuell hemmauppgift
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Syror och baser. Förståelse för vad syror och baser är, samt exempel på vardagliga syror och baser.
- pH-skala. Kunskap om vad pH-skalan mäter och hur den används för att klassificera ämnen.
- Reaktioner. Förmåga att utföra och tolka syrabasreaktioner i laboratoriemiljö.
- Buffertsystem. Förståelse för hur buffertar fungerar och deras betydelse i biologiska och kemiska system.
- Kemiska formler. Kunskap om hur man skriver kemiska formler för syror och baser.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
Syra | Ämne som donerar protoner (H+) i en reaktion. | Kommer från latinets “acidus” som betyder sur. |
Bas | Ämne som accepterar protoner i en reaktion. | Kommer från grekiska “basis” som betyder grund. |
pH | Mått på surhetsgraden i en lösning, skalan går från 0 till 14. | Från franska “pouvoir hydrogène” som betyder vätekapacitet. |
Diskussionsfrågor
- A. Hur påverkar pH-värdet i vår kropp och hälsa?
- B. Diskutera huruvida användningen av syror och baser i industrin är hållbar.
- C. Vad skulle hända om vi inte hade buffertsystem i vår kropp?
Aktivitet
Eleverna delas in i grupper där de får utföra olika pH-mätningar av hushållsprodukter (t.ex. citronsaft, bakpulverlösning). Varje grupp dokumenterar sina resultat och diskuterar skillnaderna i pH. De ska även reflektera över vilken betydelse pH kan ha i olika sammanhang, såsom i livsmedel och miljö.
Exit-ticket
Frågor | Svar |
Vad är en syra? | Ämne som donerar protoner. |
Vad mäter pH-skalan? | Surhetsgraden i en lösning. |
Ge ett exempel på en buffert. | Äggvitt eller blod är exempel på buffertsystem. |
Hur kan vi använda pH-mätning i vardagen? | För att kontrollera surhetsgrad i mat och dryck. |
Vad är skillnaden mellan en stark och svag syra? | En stark syra dissocierar helt i vatten, svaga syror delvis. |
Varför är buffertar viktiga? | De stabiliserar pH i biologiska system. |
Vad kan hända om pH i kroppen förändras för mycket? | Det kan leda till allvarliga hälsoproblem. |
Hur kan vi mäta pH i en lösning? | Genom användning av pH-mätare eller indikatorsyror. |
Hemuppgift
Eleverna får i uppgift att skriva en rapport om en syrabasreaktion. De ska dokumentera vad de observerar under reaktionen, inklusive pH-förändringar, och diskutera vilka faktorer som kan påverka reaktionsförloppet. Rapporten ska vara 2-3 A4-sidor och innehålla bilder av eventuella experiment.
Citat
”Teorin är alltid grå, men livets träd är grönskande.” – Johann Wolfgang von Goethe, 1795. Citatet betonar vikten av att praktiskt tillämpa teoretisk kunskap i kemi, något som är centralt i denna lektion.