Lektionsplanering
Årskurs:
Gymnasiet
Ämne:
Engelska 5
Tema:
Aktuella samhällsfrågor
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Kommunikationens innehåll: Aktuella och bekanta ämnesområden, även med anknytning till samhälls- och arbetsliv. Händelser och händelseförlopp. Åsikter, tankar och erfarenheter samt relationer och etiska frågor. |
Eleven kan delta i samtal och diskussioner på engelska. Eleven kan framföra sina åsikter och argument i skrift och tal. |
Innehåll och form i olika typer av fiktion samt aktuella händelser, sociala och kulturella företeelser. | Eleven kan förstå och tolka olika typer av texter, inklusive fiktion, och beskriva dem på engelska. |
Diskussion av etiska frågor samt språkets ställning i världen. | Eleven kan formulera sig och uttrycka sig klart och tydligt i såväl tal som skrift. |
[Gy11, Engelska, Åk. 5]
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till temat aktuella samhällsfrågor (10 min)
- Presentera ämnet och dess relevans i dagens samhälle.
- Förklara vad som menas med “aktuella samhällsfrågor”.
- Diskutera exempel på aktuella ämnen som eleverna är bekanta med.
2. Gruppdiskussioner (15 min)
- Dela in klassen i små grupper.
- Ge varje grupp ett aktuellt ämne att diskutera.
- Be grupperna sammanfatta sina diskussioner.
3. Presentation av grupper (15 min)
- Varje grupp presenterar sina tankar muntligt för klassen.
- Ställ frågor för att uppmuntra vidare diskussion.
4. Reflektion och skrivuppgift (10 min)
- Be eleverna skriva en kort reflektionstext om vad de lärt sig.
- Ge exempel på hur de kan använda det i sitt eget liv.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Aktuella samhällsfrågor: Förståelse för olika ämnen som engagerar samhällen och kulturer i dag, och hur dessa påverkar individen.
- Diskussionsteknik: Lärande av hur man deltar konstruktivt i diskussioner.
- Språk och kommunikation: Färdigheter i att uttrycka sig på engelska i både tal och skrift.
- Kulturförståelse: Insikt i hur olika kulturer och samhällen påverkar varandra.
- Kritiskt tänkande: Utveckling av förmågan att analysera och kritiskt tänka kring olika frågor.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Debatt | En strukturerad diskussion med åsikter på olika sidor. | Kommer från latinets “debatere” som betyder “att slå ned.” |
Argument | En påstående eller serie av påståenden som stödjer en åsikt. | Kommer från latinets “argumentum” som betyder “bevis.” |
Perspektiv | Ett sätt att se på eller tänka om något. | Kommer från latinets “perspectivus,” som betyder “att se igenom.” |
Diskussionsfrågor
- A. Hur påverkar sociala mediers roll vår syn på aktuella samhällsfrågor?
- B. Vilka etiska överväganden borde tas när man diskuterar kontroversiella ämnen?
- C. Hur kan olika kulturer bidra till lösningar på globala problem?
Aktivitet
Eleverna delas upp i grupper och får i uppdrag att skapa en presentation om en aktuell samhällsfråga. De måste undersöka olika aspekter av frågan, inklusive fakta, olika åsikter och möjliga lösningar. Presentationerna ska hållas för klassen, och eleverna uppmanas att ställa frågor och ge feedback efter varje presentation.
Exit-ticket
Fråga | Svar |
---|---|
1. Vad lärde du dig idag? | |
2. Vilka samhällsfrågor intresserar dig mest? | |
3. Hur kan vi relatera det diskutera idag till vår vardag? |
Hemuppgift
Eleverna ska skriva en essä om en aktuell samhällsfråga av deras val, inklusive sin egen åsikt och argument. Uppgiften ska vara mellan 800-1200 ord och ska lämnas in till nästa lektion.
Citat
”The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing.” – Edmund Burke, 1770. Detta citat skärper vår diskussion genom att påminna oss om vikten av att ta ställning till samhällsfrågor – att inte vara passiv ger oss makt att påverka.
Uppföljning
Elevernas frågor och reflektioner från lektionen ska sammanställas och diskuteras i nästa lektion för att främja ett kontinuerligt lärande.