Lektionsplanering
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Svenska 1
Tema: Muntliga och skriftliga framställningar
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Muntlig framställning med fokus på mottagaranpassning. Faktorer som gör en muntlig presentation intressant och övertygande. | Eleven kan genomföra muntliga presentationer med viss tydlighet och anpassning till syftet. |
Skriftlig framställning av texter för kommunikation, lärande och reflektion. | Eleven kan skriva enklare texter med grundläggande struktur. |
Argumentationsteknik och skriftlig framställning av argumenterande text. | Eleven kan argumentera för sin ståndpunkt i skriftlig form. |
Grunderna i den retoriska arbetsprocessen. | Eleven kan redogöra för delar av den retoriska arbetsprocessen. |
[Gy11, Svenska 1]
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till muntliga presentationer (10 min)
- Förklara syftet med muntliga presentationer.
- Gå igenom vad som kännetecknar en bra presentation.
- Diskutera vikten av att anpassa innehållet till målgruppen.
- Ge exempel på olika presentationstekniker.
2. Gruppindelning och ämnesval (10 min)
- Indela eleverna i mindre grupper.
- Låt grupperna välja ämnen att presentera.
- Ge tid för grupperna att brainstorma sina idéer.
- Informera om presentationsformatet.
3. Förberedelser för presentation (20 min)
- Grupparna arbetar med att förbereda sina presentationer.
- Ge stöd och råd under arbetets gång.
- Uppmuntra till användning av presentationstekniska hjälpmedel.
- Ge exempel på hur man ger respons på andras presentationer.
4. Genomförande av presentationer (10 min)
- Grupperna presenterar sina ämnen för klassen.
- Ge tid för frågor och diskussion efter varje presentation.
- Uppmuntra kamratfeedback under och efter presentationerna.
- Notera vad som fungerade väl i presentationerna.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Muntlig presentation: Eleverna lär sig att förbereda och hålla muntliga presentationer som är anpassade till en given publik. De får även träna på att skapa intressanta och övertygande presentationer.
- Skriftlig framställning: Eleverna ska utveckla sin förmåga att skriva olika typer av texter, exempelvis argumenterande och reflektiva. Det handlar om att formulera sig klart och korrekt.
- Retorik: Eleverna får kunskap i retorikens grunder och lär sig hur de kan använda olika argumentationstekniker för att förmedla sina budskap.
- Källkritik: Betydelsen av källkritik i såväl muntliga som skriftliga framställningar förstås.
- Feedback och respons: Eleverna lär sig ge och ta emot konstruktiv kritik och respons på sina och andras presentationer och texter.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Argumentation | En process av att framföra och stödja en åsikt med hjälp av bevis och exempel. | Kommer från latinets *argutio*, som betyder “att bevisa” eller “att förklara”. |
Retorik | Konsten att övertyga genom tal och skrift. | Kommer från grekiskans *rhetoriké*, som betyder “konst att tala”. |
Respons | Återkoppling eller reaktion på en prestation eller text. | Härstammar från latinets *responsum*, som betyder “svar”. |
Diskussionsfrågor
- A. Hur kan man mäta framgång i en presentation? Vilka faktorer spelar in?
- B. Vilken roll spelar feedback för vår utveckling som talare och skribenter?
- C. I vilken utsträckning anser du att retoriska knep påverkar vår perception av sanningen?
Aktivitet
Eleverna delas återigen in i små grupper och ska förbereda en kort argumenterande text kring ett aktuellt ämne som de valt. De ska använda verktyg som Google Docs för att skriva och dela texten med varandra. Efter att ha skrivit, ska varje grupp hålla en kort presentation av sina argument inför klassen.
Exit-ticket
Fråga | Svar |
---|---|
Vad var temat för dagens lektion? | Muntliga och skriftliga framställningar. |
Vilken typ av texter arbetade vi med? | Argumenterande texter. |
Vad är viktigt att tänka på vid en presentation? | Anpassning till målgrupp och tydlighet. |
Hur kan respons ges på presentationer? | Genom att ge konstruktiv feedback och ställa frågor. |
Varför är retorik viktigt? | För att kunna övertyga och kommunicera effektivt. |
Hemuppgift
Som hemuppgift kan eleverna skriva en argumenterande text på 1 A4-sida där de tar ställning i en aktuell debatt. De ska använda sig av minst tre argument och stödja dem med källor för att visa på källkritik.
Citat
“Ord är det mest kraftfulla vapen.” – J.K. Rowling, 1997. Detta citat visar på hur ord kan påverka människor och händelser i stor utsträckning, något som är centralt i vår lektion om argumentation och retorik.