En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Svenska 1. Muntlig framställning och kommunikation. [Gymnasiet]

Lektionsplanering

Årskurs:

Gymnasiet

Ämne:

Svenska 1

Tema:

Muntlig framställning och kommunikation

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll – Muntlig framställning med fokus på mottagaranpassning.
– Faktorer som gör en muntlig presentation intressant och övertygande.
– Användning av digitala presentationstekniska hjälpmedel för att stödja och förbättra muntliga framställningar.
– Olika sätt att lyssna och ge respons som är anpassad till kommunikationssituationen.
– Skriftlig framställning av texter för kommunikation, lärande och reflektion.
Betygskriterium (E) – Eleven kan med viss säkerhet formulera sig muntligt i olika sammanhang, med förmåga att anpassa sitt budskap till mottagaren.
– Eleven kan skriva enklare sammanhängande texter och följa grundläggande språkregler.

[Gy11, Svenska 1]

Lärarledda instruktioner

1. Introduktion till muntlig framställning (10 min)
  • Diskutera lärandemålen med klassen.
  • Gå igenom vad som kännetecknar en god muntlig presentation.
  • Ge exempel på olika typer av presentationer.
  • Förklara vikten av att anpassa presentationer efter mottagare.
2. Retorik och presentationsteknik (15 min)
  • Introduce retoriska begrepp som ethos, pathos och logos.
  • Diskutera hur dessa kan tillämpas i en presentation.
  • Demonstrera användning av digitala hjälpmedel.
  • Låt eleverna reflektera över vad som gör ett budskap klart.
3. Uppsättning av presentationsgrupper (10 min)
  • Dela in eleverna i smågrupper.
  • Ge varje grupp ett ämne att förbereda för en presentation.
  • Förklara tidsramen och hur presentationerna ska struktureras.
  • Besvara frågor och ge stöd där det behövs.
4. Förberedelser och feedback (15 min)
  • Planera tid för eleverna att arbeta i sina grupper.
  • Gå runt och ge feedback på deras framsteg.
  • Stödja grupper som behöver hjälp med strukturen.
  • Instruera dem att ge varandra konstruktiv feedback.

Ämnesinnehåll

Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.

  • Muntliga presentationer: Eleverna lär sig att planera och hålla muntliga presentationer anpassade till olika sammanhang och mottagare.
  • Retoriska verktyg: Genomgång av retoriska verktyg och strategier för att övertyga en publik.
  • Feedback och respons: Vikten av att ge och ta emot feedback i kommunikation.
  • Digitala verktyg: Användning av presentationsteknik och digitala medier i muntliga framställningar.
  • Språkbruk och variation: Reflektion över språkliga val och språklig variation beroende på tema och publik.

Ordkollen

OrdFörklaringEtymologi
RetorikKonsten att övertyga.Från grekiskan “rhetorike”.
PresentationEn muntlig eller skriftlig redovisning av ett ämne.Från latin “presentare”.
FeedbackRespons på en prestation.Engelska “feedback”.

Diskussionsfrågor

  • A. Vad är de viktigaste elementen i en bra presentation och varför?
  • B. Hur kan man effektivt anpassa sitt innehåll efter mottagaren?
  • C. Vilka är fördelarna med att använda digitala hjälpmedel i presentationer?

Aktivitet

Eleverna ska arbeta i grupper om tre för att förbereda en presentation på 5 minuter om ett valt ämne. De ska använda minst ett digitalt hjälpmedel, exempelvis PowerPoint, för att stödja sin presentation. Grupperna uppmanas att inkludera visuella hjälpmedel och interaktiva moment för att engagera publiken och göra presentationen mer intressant.

Exit-ticket

FrågorSvar
Vad är syftet med en muntlig presentation?Att informera, övertyga eller underhålla en publik.
Vilka retoriska verktyg finns det?Ethos, pathos, logos.
Hur viktigt är kroppsspråk under en presentation?Mycket viktigt, det förmedlar känslor och engagemang.
Vad kan skada en presentation?Bristande förberedelse, monotont talande och negativt kroppsspråk.
Hur kan feedback bidra till bättre presentationer?Den hjälper till att identifiera styrkor och svagheter.

Hemuppgift

Eleverna ska förbereda en tvåsidig skriftlig sammanställning av en känd talare eller föreläsare och reflektera över vad som gör deras presentationer effektiva. De ska inkludera en analys av språkbruk, retoriska verktyg samt presentationsteknik. Det ska också framgå hur talarna anpassar sina presentationer för olika publiker.

Citat

“Det handlar inte bara om att tala före andra. Det handlar om att göra sin röst hörd.”
– Unknown


×