Lektionsplanering
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Tyska steg 1
Tema: Introduktion till det tyska språket
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Se kursplan för Tyska steg 1 |
Betygskriterium (E) | Eleven uppvisar grundläggande kunskaper i tyska och kan till viss del förstå, tala, läsa och skriva på språket. |
[Gy11, Tyska steg 1]
Lärarledda instruktioner
- Introduktion till det tyska språket (10 min)
- Presentera språket och dess betydelse.
- Diskutera var Tyska talas i världen.
- Gå igenom grundläggande fraser som “Hallo” och “Tschüss”.
- Svara på frågor från eleverna.
- Felix Presentation (15 min)
- Visa en kort video där någon presenterar sig på tyska.
- Be eleverna att anteckna viktiga fraser.
- Diskutera vad de hörde i videon.
- Ställ frågor om presentationen.
- Övning i par (15 min)
- Låt eleverna öva på att presentera sig för varandra.
- Ge dem en lista med fraser att använda.
- Cirkulera i klassrummet och ge hjälp.
- Be några elever att dela sina presentationer med klassen.
- Reflektion och avslutning (10 min)
- Sammanfatta vad vi har lärt oss om att presentera sig.
- Diskutera vad som var lätt eller svårt under övningarna.
- Ge feedback på presentationerna.
- Ge hemuppgift.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Grundläggande fraser: Eleverna ska lära sig hälsningsfraser, avskedsfraser, och hur man presenterar sig. Detta är avgörande för att kunna delta i en enkel konversation.
- Språklig struktur: Grundläggande grammatisk struktur i tyska, inklusive personliga pronomen och verbböjning i presens.
- Kulturkännedom: En översikt av tysk kultur, traditioner och svenska relationer med tyskspråkiga länder.
- Lyssnandeförmåga: Utveckla förmågan att förstå talad tyska genom att lyssna på autentiska exempel, exempelvis videor.
- Interaktion: Att kommunicera enkelt i par eller grupper för att öka självförtroendet i språket.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Hallo | En vanlig hälsning, motsvarar “Hej” på svenska. | Tyska, ursprungligen avled från fornhögtyska. |
Tschüss | En avslutningsfras, motsvarar “Hejdå”. | Tyska, en förkortning av “Adieu”. |
Danke | Översätts till “Tack”. En grundläggande artighetsfras. | Även från fornhögtyska, ‘dankō’ som betyder “tacksamhet”. |
Diskussionsfrågor
- A. Varför är det viktigt att lära sig nya språk? Diskutera betydelsen av språk i internationella relationer.
- B. Hur kan språk påverka kulturer och identiteter? Ge exempel på hur språkform kan forma värderingar och normer.
- C. Vilka utmaningar möter man när man lär sig ett nytt språk? Diskutera hur man kan övervinna dessa hinder.
Aktivitet
Eleverna delas in i små grupper och får varsin sedel med en roll som de ska spela. De ska presentera sig inför klassen med hjälp av fraser som de lärt sig, samt föreslå ett hypotetiskt möte som kan ske, som att träffas för en fika. Detta kommer att öka deras praktiska färdigheter i språket och göra dem bekvämare med att använda tyska i kontext. Varje grupp får 10 minuter på sig att förbereda sina presentationer.
Exit-ticket
Fråga | Svar |
---|---|
1. Hur säger man “Hej” på tyska? | Hallo |
2. Vad betyder “Danke”? | Tack |
3. Vilken kultur är kopplad till det tyska språket? | Genom tyska traditioner och historia i Tyskland, Österrike och Schweiz. |
4. Hur konverserar jag enkelt på tyska? | Använd grundläggande fraser för hälsningar och avsked. |
5. Vad är en viktig komponent i språkinlärning? | Interaktion med andra och övning. |
6. Nämn en utmaning vid språkinlärning? | Att förstå talad dialog. |
7. Varför är språk viktigt i vår värld? | Det skapar broar mellan kulturer. |
8. Vilket är ditt favorittyska ord och varför? | Subjektivt svar från eleverna. |
Hemuppgift
Eleverna ska skriva en kort presentation av sig själva på tyska. De ska inkludera namn, ålder, intressen och vad de gör på fritiden. Presentationen ska vara 1-2 sidor lång (A4) och vara skriven med hjälp av de fraser som lärts under lektionen.
Citat
Språk är den största uppfinningen i mänsklighetens historia. – Friedrich Nietzsche, 1873. Detta citat betonar språkets betydelse för människans kommunikativa förmåga och dess centrala roll i kultuur och samhälle.