Provkonstruktion
Årskurs: Åk. 7
Ämne: Geografi
Tema: Endogena och exogena processer, sårbara platser och det geologiska kretsloppet
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas grundläggande kunskaper om jordens endogena och exogena processer, samt deras förståelse för sårbara platser och det geologiska kretsloppet.
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Jordens endogena och exogena processer, samt hur dessa formar landskapet. | Eleven visar grundläggande kunskaper om geografiska förhållanden, mönster och processer. |
Rumslig utbredning av sårbara platser på jorden. | Eleven för enkla resonemang om orsaker till geografiska mönster och processer samt om deras konsekvenser för människa, samhälle och natur. |
Källa: (Lgr 22, Geografi, åk. 7-9)
Prov
Faktafrågor
Antal poäng: 10
1. Vad kallas den del av jorden som är fast och består av jordskorpan och övre delen av manteln?
a) Manteln
b) Litosfären
c) Kärnan
2. Vad händer vid en spridningszon?
a) Plattor glider isär
b) Plattor kolliderar
c) En vulkan utbrott
3. Vad är vittring?
a) Nedbrytning av bergarter
b) Transport av sediment
c) En typ av jordbävning
4. Vad innebär begreppet sårbara platser?
a) Platser med hög säkerhet
b) Platser i riskzonen för naturkatastrofer
c) Stabiliserade områden
5. Vad kallas rörelsen av litosfärplattor?
a) Erosion
b) Plattektonik
c) Sedimentering
6. Vad är en tsunami?
a) En stor havsvåg
b) En jordbävning
c) En typ av vulkanisk aktivitet
7. Vilken typ av vittring sker genom kemiska reaktioner?
a) Mekanisk vittring
b) Kemisk vittring
c) Fysisk vittring
8. Vad kallas de plattor som jordskorpan består av?
a) Mantelplattor
b) Astenosfärplattor
c) Litosfärplattor
9. Vad mäter en seismograf?
a) Temperatur
b) Jordbävningens rörelser
c) Lufttryck
10. Vilket av följande är ett exempel på mekanisk vittring?
a) Frostsprängning
b) Oxidation
c) Löser upp kalksten
Ordkollen
Antal poäng: 10
Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.
Ord/Begrepp | 1 | 2 | 3 |
---|---|---|---|
Litosfären | Den fasta delen av jorden | Den flytande delen av jorden | Atmosfären |
Vulkaner | Berg som sprutar ut lava | En plats där plattor möts | En typ av erosion |
Erosion | Nedbrytning av berg | En typ av vulkan | Transport av sediment |
Manteln | Den del av jorden som är flytande | Ytlagret av jorden | Kärnan |
Tsunami | En stor havsvåg | En jordbävning | En typ av vulkan |
Plattektonik | Teori om plattornas rörelse | Stabilitet i jorden | En typ av erosion |
Sårbara platser | Områden som riskerar översvämningar | Stabiliserade områden | Planerade städer |
Kemisk vittring | Nedbrytning genom kemiska reaktioner | Fysisk nedbrytning | Ingen nedbrytning |
Jordskorpan | Tunn skikt av litosfären | Inre kärnan | Den flytande manteln |
Seismograf | Mäter jordens rörelser | Mäter vattnets renhet | Mäter lufttrycket |
Resonerande frågor
Antal poäng: 10
Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.
1. Diskutera hur människans verksamhet kan påverka sårbara platser. Ge exempel på hur vi kan minska riskerna för dessa områden.
2. Förklara hur endogena och exogena processer samverkar för att forma landskapet.
3. Resonera kring hur vittring och erosion påverkar det geologiska kretsloppet.
4. Analysera hur kunskap om plattektonik kan hjälpa oss att förbereda oss för naturkatastrofer.
Bedömning
Totalt antal poäng: 40
Betyg | Andel rätt (%) | Antal poäng |
---|---|---|
E | 30% | 12 |
D | 50% | 20 |
C | 60% | 24 |
B | 80% | 32 |
A | 90% | 36 |