Lektionsplanering
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Geografi 1
Tema: Hållbar utveckling och mänsklig verksamhet
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Jordens naturgeografiska och geologiska byggnad, utveckling och förändring över tid och rum. Processer i mark, vatten och luft, hur de samverkar och ger upphov till varierande naturlandskap på jorden samt hur och varför de förändras över tid. Människans användning och omvandling av naturlandskapet och utveckling av olika kulturlandskap över tid. | Eleven redogör utförligt för hur och varför geografiska processer har skapat och förändrat natur- och kulturlandskapet över tid och rum samt hur natur- och kulturlandskapet omformas av människan. |
[Gy11, Geografi 1]
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till hållbar utveckling (10 min)
- Diskutera vad hållbar utveckling innebär.
- Ge exempel på globala och lokala hållbarhetsfrågor.
- Presentera relevanta statistiker och rapporter om klimatförändringar.
- Fråga eleverna om deras åsikter kring hållbarhet.
2. Geografiska verktyg och databaser (15 min)
- Presentera olika geografiska informationssystem (GIS).
- Demonstrera hur man samlar in och bearbetar geografiska data.
- Ge exempel på hur GIS används i samhällsplanering.
- Låt eleverna ställa frågor om verktygen.
3. Gruppdiskussion: Intressekonflikter och lösningar (15 min)
- Dela in eleverna i grupper och ge dem olika hållbarhetsfrågor att diskutera.
- Varje grupp ska identifiera intressekonflikter.
- Diskutera möjliga lösningar på dessa konflikter.
- Be grupperna förbereda en kort presentation av sina diskussioner.
4. Presentationer och slutsatser (10 min)
- Grupperna presenterar sina diskussioner för klassen.
- Ge återkoppling på deras presentationer.
- Sammanfatta dagens lektion och kopplingen till hållbarhet och geografi.
- Fråga eleverna om deras tankar och känslor kring ämnet.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Hållbar utveckling: Förstå vad hållbar utveckling innebär och dess betydelse för framtida generationer.
- Klimatförändringar: Kunskap om klimatförändringarnas orsaker och konsekvenser.
- Geografiska informationssystem (GIS): Hur GIS används för att analysera och visualisera rumsliga data.
- Intressekonflikter: Att kunna identifiera och diskutera intressekonflikter i samband med resursanvändning.
- Sammanhang mellan människa och miljö: Hur mänsklig verksamhet påverkar naturen och vice versa.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Hållbarhet | Förmåga att bevara resurser för framtida generationer. | Från tyska “haltbarkeit”. |
Klimatförändring | Förändringar i jordens klimat över tid. | Från latinsk “clima” och “mutare”. |
Geografiska informationssystem (GIS) | Digitala verktyg för att samla in, analysera och presentera geografiska data. | Ingen specifik etymologi, en sammansättning av “geografi” och “informationssystem”. |
Diskussionsfrågor
- A. Vilka konsekvenser kan klimatförändringar ha för olika delar av världen?
- B. Hur kan vi som individer bidra till en mer hållbar utveckling?
- C. Diskutera exempel på intressekonflikter mellan ekonomisk tillväxt och miljöskydd. Hur kan dessa lösas?
Aktivitet
Eleverna ska gruppvis undersöka och presentera en lokal hållbarhetsfråga. De ska samla in data, använda GIS för att visuellt representera problemet och föreslå lösningar. Varje grupp får 20 minuter för att undersöka och 10 minuter för att presentera sina resultat.
Exit-ticket
Fråga | Svar |
---|---|
1. Vad är hållbar utveckling? | En utveckling som tillfredsställer nuvarande behov utan att äventyra framtida generationers möjligheter. |
2. Vad är GIS? | Geografiska informationssystem används för att samla och analysera rumsliga data. |
3. Ge ett exempel på en intressekonflikt. | Konflikt mellan industriell utveckling och bevarande av naturskyddade områden. |
4. Vad orsakar klimatförändringar? | Ökade nivåer av växthusgaser genom mänsklig aktivitet som fossilanvändning. |
5. Hur kan vi minska vårt koldioxidavtryck? | Genom att minska energiåtgång och använda förnybara energikällor. |
Hemuppgift
Eleverna ska skriva en kort rapport (1-2 A4-sidor) där de undersöker och analyserar en lokal hållbarhetsfråga. Rapporten ska inkludera bakgrundsinformation, en analys av problemet och föreslagna lösningar.
Citat
”Vi har inte ärvt jorden av våra förfäder, vi lånar den av våra barn.” – David Brower, amerikansk miljöaktivist (1912-2000). Detta citat understryker vikten av att ta ansvar för vår miljö och handlingar, med tanke på kommande generationer.