Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Spanska 1. Introduktion till spanska grammatiken och ordförråd. [Gymnasiet]

Lektionsplanering

Årskurs:

Gymnasiet

Ämne:

Spanska 1

Tema:

Introduktion till spanska grammatiken och ordförråd

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
Språkets struktur och regler, inklusive grundläggande grammatik. Eleven kan förstå och använda välkända fraser och uttryck för att tillfredsställa konkreta behov.
Ord och uttryck relaterade till vardagssituationer. Eleven kan kommunicera i enkla och rutinmässiga situationer som kräver enkel och direkt information.

[Gy11, Spanska 1]

Lärarledda instruktioner

1. Introduktion till språket (10 min)
  • Presentera spanska som språk och dess spridning.
  • Diskutera språkbryggor och kopplingar till svenska.
  • Ge exempel på spanska låneord i svenskan.
  • Gå igenom vikten av att lära sig andra språk i dagens samhälle.
2. Grundläggande grammatik (15 min)
  • Introducera verb i presensform.
  • Förklara substantivens genus och antal.
  • Ge exempel och övningar för att öva på grammatikregler.
  • Diskutera vanliga misstag.
3. Ordförråd (15 min)
  • Introducera grundläggande ordförråd relaterat till familj och skola.
  • Använd flashcards för visualisering.
  • Låt eleverna arbeta i par för att öva ordförråd.
  • Ge uppgifter relaterade till ordförrådet i deras liv.
4. Sammanfattning och frågor (10 min)
  • Sammanfatta vad som har gåtts igenom under lektionen.
  • Öppna för frågor och diskussion om lektionens innehåll.
  • Ge eleverna en inblick i vad som kommer näst i kursen.

Ämnesinnehåll

Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.

  • Spanska verbformer. Att förstå hur spanska verb böjs i olika tempus och konjugationer är avgörande för språkinlärningen. Många elever har vanligtvis missuppfattningar om dessa och behöver konkret övning.
  • Substantiv och genus. Varje substantiv i spanska har ett kön och det är viktigt att eleverna lär sig korrekt artikel för att undvika gravande språkfel. Det är också bra att förklara vad som skiljer sig från svenskan.
  • Familjeord och relationer. Att kunna namnen på familjemedlemmar är en grundläggande komponent i vardaglig konversation och behövs för att eleverna ska kunna dela information om sig själva.
  • Kulturdimensioner. Känna till kulturella aspekter av spansktalande länder hjälper eleverna att relatera språket till verkliga situationer och undvika stereotyper i språket.
  • Vardagliga hälsningar. Att kunna hälsa och presentera sig är några av de första språkliga färdigheterna eleverna bör erhålla. Det skapar en trygghet att fortsätta att lära sig språket.

Ordkollen

Ord Förklaring Etymologi
Hola Hej. Från gammalspråk, används i många spansktalande länder.
Gracias Tack. Härstammar från latinets “gratia”.
Familia Familj. Kommer från latinets “familia”.

Diskussionsfrågor

  • A. Vilka likheter och skillnader ser du mellan spanska och ditt modersmål?
  • B. Hur kan vi som samhälle dra nytta av att vara flerspråkiga?
  • C. Vad är de största utmaningarna med att lära sig ett nytt språk, och hur kan vi övervinna dem?

Aktivitet

Eleverna ska i grupper om tre skapa en kort dialog där de använder sig av de nya ord och grammatiska regler som lärt sig under lektionen. Dessa dialoger ska inkludera minst två verbformer och användning av substantiv i både singular och plural. Grupperna ska sedan framföra sina dialoger för klassen.

Exit-ticket

Fråga Svar
Vad är verb? Ord som uttrycker handlingar.
Ge exempel på substantiv? Bok, stol, familj.
Texta ett spanska ord för “familj”. Familia.
Hur säger man hej på spanska? Hola.
Vad är det spanska ordet för tack? Gracias.
Ge ett exempel på en spansk hälsning. Buenos días.
Vilken tid är verb kombinerad i. Presens.
Vad innebär genus i substantiv? Kön på subjektet, maskulin eller feminin.

Hemuppgift

Eleverna ska förbereda en presentation där de väljer tre nya spanska ord som de har lärt sig under lektionen. De ska kunna förklara betydelsen av dessa ord, skriva exempel på meningar och hur orden kan användas i olika sammanhang. Presentationen kan utföras i par eller grupp och bör vara cirka 5 minuter lång.

Citat

”Den som inte talar flera språk, talar bara ett språk.” – Johann Wolfgang von Goethe. Detta citat påminner oss om vikten av språkinlärning och hur det öppnar upp för nya världar och perspektiv.


Modern Tillbaka-knapp
×