Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Idrott och hälsa. Kreativa balansövningar. [Åk. 4 – 6]

Lektionsplanering

Årskurs: Årskurs 6
Ämne: Idrott och hälsa
Tema: Kreativa balansövningar

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
Eleverna ska ges möjlighet att träna på olika motoriska grundformer, bland annat balans, genom att använda olika redskap och underlag. Eleven kan med viss säkerhet utföra övningar som kräver balans, och kan samtala om sina erfarenheter och reflektioner kring dessa övningar.

[Lgr22, Idrott och hälsa, Åk. 4-6]

Lärarledda instruktioner

  1. Introduktion till uppgift (10 min)
    • Presentera lektionens syfte och mål för eleverna.
    • Diskutera vikten av balans i idrott och vardag.
    • Ge exempel på olika slags balansövningar och vad som ingår i uppgiften.
  2. Gruppindelning och brainstorming (10 min)
    • Dela in eleverna i mindre grupper om 3-4 personer.
    • Låt dem diskutera och brainstorma på egna idéer om balansövningar.
    • Utgå från olika aspekter som redskap, rörelser och teman.
  3. Genomförande av övningar (20 min)
    • Varje grupp får tid att träna och prova sina egna balansövningar.
    • Ge stöd och vägledning under övningarna, samt uppmuntra kreativitet.
  4. Presentation och feedback (10 min)
    • Gruppens presentationstur där varje grupp visar upp sin balansövning.
    • Ge utrymme för feedback från både läraren och andra elever.

Ämnesinnehåll

Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.

  • Balansens betydelse: Balans är viktigt för att kunna utföra många idrottsaktiviteter och för att förebygga skador. Genom balanstest kan eleverna också se sina framsteg.
  • Olika typer av balans: Det finns flera olika former av balans, inklusive statisk och dynamisk balans. Eleverna ska lära sig att förstå skillnaden och identifiera exempel.
  • Kreativitet i träning: Att utveckla nya övningar kräver kreativitet och samarbete. Eleverna får möjlighet att uttrycka sin kreativitet genom att skapa nytt material.
  • Fysiska resurser: Eleverna bör få kunskap om olika redskap som kan användas för balansträning, som balansbrädor, kuddar och rep.
  • Feedback och reflektion: Att kunna ge och ta emot feedback är en viktig del av lärandet. Eleverna skall också reflektera över sina resultat och lära av upplevelsen.

Ordkollen

Ord Förklaring Etymologi
Balans Förmågan att hålla kroppen stilla eller att kontrollera rörelser utan att falla. Från latin “bilanx”, som betyder “två hälfter”.
Kreativitet Förmågan att tänka utanför boxen och komma på nya idéer eller lösningar. Från latin “creare” som betyder “skapa”.
Samarbete Att flera personer arbetar tillsammans för att nå ett gemensamt mål. Från latin “socius” som betyder “vän” eller “partner”.
Redskap Verktyg eller material som används för att utföra en uppgift. Från fornsvenska “redskap”, av “red” (beredd) + “skap” (skapa).

Diskussionsfrågor

  1. På vilket sätt kan balansövningar påverka vår prestation inom olika idrotter?
  2. Hur kan vi använda balans i vår vardag, förutom inom sport?
  3. Vilka känslor kan upplevas under träningen av balansövningar, och hur påverkar de vår motivation?

Aktivitet

Eleverna delas in i grupper där varje grupp skapar en egen balansövning. De får använda en mängd olika redskap som finns tillgängliga i klassrummet eller på skolgården. Efter att ha genomfört sin övning får de filma en kort video som ska dokumentera hur övningen går till. Varje grupp har 20 minuter på sig för att förbereda sin övning. Vid lektionens slut kommer alla grupper att presentera sina videor samt diskutera variabler som är viktiga för att balansera bra.

Exit-ticket

Fråga Svar
1. Vad var syftet med lektionen idag? Att utveckla vår balans.
2. Vilka typer av balansövningar utförde vi? Kreativa och klassiska.
3. Hur kan vi förbättra vår balans? Genom regelbunden träning.
4. Vilket redskap tycker du var roligast att använda? Balansbrädan.
5. Vilka svårigheter stötte ni på? Att hålla balansen på ett ben.
6. Vad lärde ni er av varandras övningar? Olika tekniker för balans.
7. Hur viktigt tycker ni att balans är i idrott? Mycket viktigt.
8. Hur kändes det att skapa egna övningar? Utmanande men roligt.

Hemuppgift

Som hemuppgift ska eleverna skriva en reflektion kring sina erfarenheter av balansövningar, både från lektionen och de som gjordes hemma. Reflektionen ska vara 1-2 A4-sidor lång och kan innehålla följande fokusfrågor:

  • Vilken balansövning kände du var svårast?
  • Hur kan du träna din balans hemma?
  • Vilka känslor upplevde du under träningen?

Citat

“Att ha balans i livet betyder att ingenting är för mycket av det goda.” – Okänd. Citatet knyter an till lektionen genom att påminna eleverna om vikten av balans, inte bara i idrott, utan i alla aspekter av livet.


Modern Tillbaka-knapp