Lektionsplanering
Årskurs:
Gymnasiet
Ämne eller kurs:
Engelska 6
Tema:
Kommunikation och samhällsfrågor
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Kommunikationens innehåll. Konkreta och abstrakta ämnesområden med anknytning till samhälls- och arbetsliv samt elevernas utbildning. Åsikter, idéer och erfarenheter samt etiska och existentiella frågor. Teman, form och innehåll i film och skönlitteratur. Författarskap i relation till litterär epok. Samhällsfrågor, sociala, kulturella, politiska och historiska förhållanden samt värderingar i olika sammanhang och områden där engelska används, även i jämförelse med egna erfarenheter och kunskaper. |
Betygskriterium (E) | Eleven lyssnar samt förstår och tolkar på ett välgrundat och nyanserat sätt såväl helhet som detaljer i talat språk i varierande tempo och i olika sammanhang. Eleven läser samt förstår och tolkar på ett välgrundat och nyanserat sätt såväl helhet som detaljer i tydligt formulerade texter av olika slag. Eleven väljer med källkritisk medvetenhet innehåll från muntliga och skriftliga källor av olika slag och använder på ett relevant, effektivt och problematiserande sätt det valda materialet i sin egen produktion och interaktion. I muntliga framställningar av olika slag formulerar sig eleven varierat, tydligt, sammanhängande och strukturerat. Eleven formulerar sig även relativt ledigt och med viss anpassning till syfte, mottagare och situation. I skriftliga framställningar av olika slag formulerar sig eleven varierat, tydligt, sammanhängande och strukturerat. Eleven formulerar sig även relativt ledigt och med viss anpassning till syfte, mottagare och situation. I interaktion i olika sammanhang, även mer formella, uttrycker sig eleven tydligt, relativt ledigt och med viss anpassning till syfte, mottagare och situation. Dessutom använder eleven strategier som underlättar och förbättrar interaktionen och för den framåt på ett konstruktivt sätt. |
[Gy11, Engelska 6]
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till temat (10 min)
- Presentera temat och målen för lektionen.
- Diskutera vikten av kommunikation i olika samhällsfrågor.
- Ge exempel på aktuella ämnen som kan diskuteras.
- Ställ öppna frågor för att engagera eleverna.
2. Gruppdiskussion (15 min)
- Dela in eleverna i små grupper.
- Tilldela varje grupp ett samhällsämne att diskutera.
- Be grupperna att identifiera olika perspektiv och argument.
- Observera och stötta grupperna under diskussionen.
3. Presentation av gruppernas arbete (15 min)
- Varje grupp presenterar sina diskussioner för klassen.
- Ge feedback och ställ frågor till grupperna.
- Diskutera likheter och skillnader i presentationerna.
- Sammanfatta centrala punkter från varje presentation.
4. Reflektion och sammanfattning (10 min)
- Sammanfatta de olika perspektiven som tagits upp.
- Be eleverna reflektera över vad de har lärt sig.
- Diskutera hur kommunikation kan påverka åsikter och samhällsfrågor.
- Avsluta lektionen med att betona vikten av att kunna argumentera och kommunicera effektivt.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Kommunikationens roll: Förstå hur effektiv kommunikation påverkar samhället. Diskutera hur språket formar våra tankar och uppfattningar.
- Sammanhang: Lär dig skilja på formella och informella kommunikationsformer och veta när de är lämpliga att använda.
- Samhällsfrågor: Utforska aktuella problem och diskussioner i samhället och hur dessa kan kommuniceras effektivt.
- Källkritik: Förstå vikten av att vara källkritisk i sitt informationssökande och användande av källor.
- Argumentation: Lär dig tekniker för att argumentera för dina åsikter och bemöta motargument.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Kommunikation | Processen att överföra information mellan individer. | Från latinets “communicare” som betyder “att dela”. |
Argumentation | En metod som används för att övertyga folk om en åsikt. | Från latinets “argumentatio”, vilket betyder ett bevis. |
Perspektiv | Synpunkt eller vinkel från vilken något betraktas. | Från franskans “perspective”, vilket innebär “övervakning” eller “utsikt”. |
Diskussionsfrågor
- A. Hur påverkar kommunikationen våra åsikter om samhällsfrågor?
- B. Vilka är de mest effektiva sätten att kommunicera komplexa idéer?
- C. Hur kan språket förändras i takt med samhällsutvecklingen?
Aktivitet
Planera en debatt där eleverna delas in i två grupper som får varsin ståndpunkt om en samhällsfråga. Varje grupp ska förbereda argument och motargument, och debatten ska följas av en diskussion om styrkor och svagheter i respektive argumentation. Aktiviteten syftar till att öva deras kommunikationsfärdigheter samt förmågan att kritiskt granska sina egna och andras åsikter.
Exit-ticket
Fråga | Svar |
---|---|
1. Vad lärde du dig idag om kommunikation? | Elevens reflektion. |
2. Vilket perspektiv kände du var mest övertygande i diskussionerna? | Elevens reflektion. |
3. Hur kan du använda denna kunskap i framtiden? | Elevens reflektion. |
Hemuppgift
Ge de elever som deltagit i lektionen en hemuppgift där de ska skriva en kort uppsats eller en artikel om en aktuell samhällsfråga. Uppsatsen ska inkludera deras åsikter, argument och referenser till källor, och vara minst två sidor lång (A4). Detta syftar till att förstärka deras förmåga att skriva och argumentera i engelska.
Citat
”The single biggest problem in communication is the illusion that it has taken place.” – George Bernard Shaw, 1928. Detta citat belyser hur kommunikation kan missförstås och vikten av att vara tydlig i sitt budskap.