Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Engelska. Dialoger. [Åk. 1 – 3]

Lektionsplanering

Årskurs: Årskurs 3

Ämne: Engelska

Tema: Dialoger

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll Betygskriterium
Eleverna ska ges möjlighet att träna sig i att samtala, diskutera och framföra åsikter. Eleven kan delta i samtal i olika sammanhang och på så sätt bidra till kommunikationen. Eleven kan återge och berätta om handlingen i kända texter eller filmer.
Eleverna ska lära sig om karaktärer och grundläggande strukturer i dialoger och texter. Eleven kan skriva korta och sammanhängande texter om kända ämnen.
Eleverna ska få öva på att läsa, skriva och förstå dialoger. Det saknas betygskriterier för det här ämnet i aktuell årskurs.

[Lgr22, Engelska, Åk. 1-3]

Lärarledda instruktioner

1. Introduktion till dialoger (10 min)

  • Förklara vad en dialog är och ge exempel.
  • Diskutera skillnader mellan att skriva och tala.
  • Presentera struktur och dialogmarkörer.
  • Läs en dialog från en bok tillsammans.

2. Genomgång av dialoger (15 min)

  • Dela upp hela klassen i grupper.
  • Gå igenom en kort dialog och diskutera vad som gör den intressant.
  • Fråga eleverna hur karaktärerna uttrycker sina känslor.

3. Seminarie: Skapa en dialog (15 min)

  • Dela upp eleverna i par och ge dem ett tema.
  • Ge dem tid att skriva en kort dialog som ska framföras.
  • Uppmana dem att använda dialogmarkörer i sin text.

4. Framförande av dialoger (10 min)

  • Eleverna får framföra sina dialoger för klassen.
  • Diskutera känslor och uttryck som används i dialogerna.

Ämnesinnehåll

Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.

  • Vad är en dialog? En dialog är ett samtal mellan två eller flera personer. Den används i litteratur, filmer och i vardagen. Viktigt att veta hur man skriver och framför en dialog.
  • Struktur och dialogmarkörer. Dialoger skrivs oftast med citattecken och innehåller markörer, som “sa han” eller “frågade hon”. Detta hjälper läsaren att förstå vem som säger vad.
  • Känslor i dialoger. Känslor kan påverka hur vi talar. Lär eleverna att uttrycka olika känslor genom sitt språk och sin ton.
  • Samarbete och kommunikation. Genom att arbeta i grupper utvecklar eleverna sin förmåga att samarbeta, lyssna och diskutera med varandra.
  • Kreativitet i skrivande. Att skapa egna dialoger uppmuntrar kreativitet och ger möjlighet att använda språket på ett praktiskt sätt.

Ordkollen

Ord Förklaring Etymologi
Dialog Samtal mellan två eller flera personer. Grekiska: “dialogos”, betyder “samtal”.
Markör Ett ord eller uttryck som visar vem som pratar. Från latinet “marcare”, vilket betyder “att märka”.
Känsla En emotionell tillstånd som påverkar beteende. Från gammalsvenska “kiensla”, relaterad till det som känns.

Diskussionsfrågor

  • A. Vad är viktigt att tänka på när man skriver en dialog?
  • B. Hur tror ni att känslor påverkar hur vi kommunicerar?
  • C. Kan ni ge exempel på när en dialog är mer intressant?

Aktivitet

Eleverna ska i par skapa och framföra en egen dialog utifrån ett valt ämne eller en situation. De ska arbeta med att tydligt använda dialogmarkörer och visa känslor genom sin ton och artikulation. Efter framförandet får klassen ge feedback på varandras arbeten.

Exit-ticket

Fråga Svar
Vad är en dialog? Ett samtal mellan två eller flera personer.
Ge ett exempel på en dialogmarkör. “sade han”, “frågade hon”.
Hur kan känslor uttryckas i en dialog? Genom ton, ordval och uttryck.
Varför är det viktigt att använda markörer? För att visa vem som pratar.
Vad ska ni tänka på när ni skriver en dialog? Struktur, känslor och dialogmarkörer.

Hemuppgift

Eleverna ska skriva en kort dialog på minst en A4-sida, med fokus på att använda dialogmarkörer och för att visa olika känslor. De uppmanas att öva på att framföra sina dialoger så att de låter så naturliga som möjligt.

Citat

“Det bästa sättet att förutsäga framtiden är att skapa den.” – Peter Drucker (1909-2005). Citatet påminner oss om vikten av kommunikation och samarbete, något som är centralt i dialoger.


Modern Tillbaka-knapp