Lektion. Historia 1b. Industrialiseringen och dess konsekvenser. [Gymnasiet]

Lektionsplanering

Årskurs: Gymnasiet

Ämne eller kurs: Historia 1b

Tema: Industrialiseringen och dess konsekvenser

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll Den europeiska epokindelningen utifrån ett kronologiskt perspektiv. Förhistorisk tid, forntiden, antiken, medeltiden, renässansen och upplysningstiden med vissa fördjupningar. Industrialisering och demokratisering under 1800- och 1900-talen i Sverige och globalt samt viktiga globala förändringsprocesser och händelser, till exempel migration, fredssträvanden, resursfördelning och ökat välstånd.
Betygskriterium (E) Eleven kan med säkerhet använda historiska begrepp för att formulera, utreda, förklara och dra slutsatser om historiska frågeställningar utifrån olika perspektiv. Eleven kan med säkerhet söka, granska och tolka källmaterial för att besvara frågor om historiska skeenden samt göra välgrundade och nyanserade reflektioner över materialets relevans.

[Gy11, Historia 1b]

Lärarledda instruktioner

1. Introduktion till industrialiseringen (10 min)
  • Presentera vad industrialiseringen innebär och dess tidsperiod.
  • Diskutera kortfattat om hur denna period förändrade samhället.
  • Ge exempel på viktiga uppfinningar under perioden.
  • Förklara varför industrialiseringen började i Europa.
2. Gruppdiskussioner om konsekvenser (15 min)
  • Dela in klassen i grupper och ge varje grupp ett specifikt ämne relaterat till konsekvenserna av industrialiseringen (t.ex. arbetsförhållanden, urbanisering, miljöpåverkan).
  • Be grupperna diskutera och förbereda en kort presentation.
  • Ge exempel på olika perspektiv och upplevelser från denna tid.
  • Presentera gruppearbetet för klassen.
3. Källkritik och källmaterial (15 min)
  • Introducera begreppet källkritik och dess betydelse.
  • Diskutera hur historiska källor kan tolkas på olika sätt.
  • Ge exempel på primära och sekundära källor.
  • Gå igenom ett källmaterial som berör industrialiseringen.
4. Reflektion och sammanfattning (10 min)
  • Sammanfatta dagens lektion och vad som har lärt sig.
  • Be eleverna reflektera över hur industrialiseringen påverkar dagens samhälle.
  • Ställ frågor för att fördjupa reflektionen.

Ämnesinnehåll

Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.

  • Industriella revolutionen: En betydande förändringsprocess där jordbrukssamhället övergår till industriella produktionstekniker. Det skapade nya sociala och ekonomiska förhållanden.
  • Urbanisering: Förflyttning av människor från landsbygden till städer. Skapade nya samhällsförhållanden och utmaningar, som trångboddhet och dåliga levnadsförhållanden.
  • Arbetsvillkor: En viktig aspekt av industrialiseringen, där arbetare ofta stod inför långa arbetsdagar och farliga arbetsförhållanden.
  • Miljöpåverkan: Industrialismen ledde till ökad förorening och blev en tidig katalysator för miljörörelser.
  • Globalisering: Hur industrialiseringen bidrog till en ökad globaliseringsprocess genom ökad handel och kommunikation mellan länder.

Ordkollen

Ord Förklaring Etymologi
Industrialisering Processen där ett samhälle övergår från jordbruk till industri. Från latin: “industria” som betyder flit eller aktivitet.
Urbanisering Ökningen av befolkningen i städer och utvecklingen av urbana områden. Från latin: “urbanus” som betyder städernas eller stadsartig.
Källkritik Metoder för att bedöma trovärdigheten hos källor. Kritiskt från latin: “criticus” som syftar på bedömning.

Diskussionsfrågor

  • A. Hur tror ni att livet hade sett ut utan industrialiseringen?
  • B. På vilket sätt kan vi se effekterna av industrialiseringen idag?
  • C. Vad är de mest positiva och negativa aspekterna av industrialiseringen enligt er uppfattning?

Aktivitet

Eleverna delas in i mindre grupper och tilldelas olika scenarier kring livet under industrialiseringen. Varje grupp får i uppdrag att skapa en liten teaterpresentation som visar på de sociala och kulturella utmaningar som dåtidens samhälle stod inför. Denna aktivitet involverar research och kreativt tänkande, vilket förstärker förståelsen för tidsperioden.

Exit-ticket

Frågor Svar
1. Vad är industrialisering? Ett samhälles övergång från jordbruk till industri.
2. Nämn en viktig uppfinning under denna tid. Dampmaskinen.
3. Vilka konsekvenser fick industrialiseringen för befolkningen? Ökad urbanisering och förändrade arbetsvillkor.
4. Hur påverkade industrialiseringen miljön? Ökade föroreningar och resursutnyttjande.
5. Vad betyder källkritik? Bedömning av trovärdigheten hos källor.
6. Hur relaterar industrialiseringen till globalisering? Ökad handel och kommunikation mellan länder.
7. Ge ett exempel på långsiktig påverkan av industrialiseringen. Utvecklingen av moderna städer och samhällsstrukturer.
8. Hur har arbetslivets villkor förändrats sedan den tiden? Förbättringar i arbetsmiljö och lagstiftning kring arbetsvillkor.

Hemuppgift

Eleverna ska skriva en uppsats på 2 A4-sidor om en specifik aspekt av industrialiseringen, till exempel en jämförelse mellan arbetsförhållandena då och nu, samt diskussion om dess påverkan på dagens samhälle.

Citat

„Den som inte känner sin historia är dömd att upprepa den.” – George Santayana. Detta citat påminner oss om vikten av att studera historia för att förstå aktuella samhällsfrågor och undvika tidigare misstag.

Uppföljning

Efter lektionen ska vi reflektera över hur vi kan tillämpa lärdomarna från historiens förändringar på dagens samhällsfrågor.


Modern Tillbaka-knapp