Lektion. Samhällskunskap 1a1. Demokrati och mänskliga rättigheter. [Gymnasiet]

Lektionsplanering

Årskurs:

Gymnasiet

Ämne:

Samhällskunskap 1a1

Tema:

Demokrati och mänskliga rättigheter

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
– Kunskaper om demokrati och de mänskliga rättigheterna, såväl de individuella som de kollektiva rättigheterna, samhällsfrågor, samhällsförhållanden samt olika samhällens organisation och funktion från lokal till global nivå utifrån olika tolkningar och perspektiv.
Eleven kan redogöra för grundläggande kunskaper om demokratins principer och de mänskliga rättigheterna samt ge exempel på hur dessa tillämpas i samhället.

[Gy11, Samhällskunskap 1a1]

Lärarledda instruktioner

1. Introduktion till demokrati (10 min)
  • Presentera grundläggande begrepp och principer kring demokrati.
  • Diskutera varför demokrati är viktigt för samhällsutveckling.
  • Ge exempel på hur demokrati fungerar i olika länder.
  • Ställ frågor för att aktivera elevernas förkunskaper.
2. Genomgång av mänskliga rättigheter (15 min)
  • Gå igenom FN:s deklaration om de mänskliga rättigheterna.
  • Diskutera skillnaden mellan individuella och kollektiva rättigheter.
  • Ta upp exempel på brott mot mänskliga rättigheter i historien.
  • Reflektera över nutida situationer rörande mänskliga rättigheter.
3. Gruppdiskussion (15 min)
  • Dela in eleverna i grupper och ge dem ett fall att diskutera.
  • Be dem identifiera vilka mänskliga rättigheter som berörs i fallet.
  • Öva på att argumentera för olika perspektiv.
  • Låt grupperna redovisa sina diskussioner.
4. Sammanfattning och avslutning (10 min)
  • Fatta samman gruppdiskussionerna.
  • Diskutera vad som kan göras för att skydda mänskliga rättigheter.
  • Besvara eventuella frågor från eleverna.
  • Ge en preview av nästa lektion.

Ämnesinnehåll

Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.

  • Demokrati: Förståelse för vad demokrati innebär och hur den är uppbyggd i olika samhällen.
  • Mänskliga rättigheter: Kännedom om de olika rättigheterna som skyddar individens friheter och rättigheter.
  • Aktuell samhällsdebatt: Förmåga att följa och delta i diskussioner om aktuella samhällsfrågor rörande demokrati och mänskliga rättigheter.
  • Källkritik: Utveckling av förmågan att kritiskt granska och värdera olika källor och påståenden kring demokratifrågor.
  • Interaktion: Förmågan att uttrycka och diskutera kunskaper i olika former, exempelvis muntligt och skriftligt.

Ordkollen

Ord Förklaring Etymologi
Demokrati En styrelseform där makten utgår från folket. Ordets ursprung är grekiska “dēmokratía”, där “dēmos” betyder folk och “kratos” betyder makt.
Mänskliga rättigheter Rättigheter som gäller alla människor och som skyddar deras grundläggande friheter. Kommer från franskan “droits de l’homme”, vilket betyder människors rättigheter.
Källkritik En metod för att bedöma och värdera pålitligheten hos källor. Från källan “källa”, vilket syftar på ursprung eller utgångspunkt för information.

Diskussionsfrågor

  • A. Vad innebär det att leva i en demokrati? Diskutera både fördelar och nackdelar.
  • B. Hur kan vi som medborgare skydda våra mänskliga rättigheter i vårt samhälle?
  • C. Vilken roll spelar media i att upprätthålla eller hota demokratin?

Aktivitet

Låt eleverna skapa en plakatpresentation kring en mänsklig rättighet. De ska inkludera fakta, exempel på brott mot denna rättighet samt förslag på hur dessa rättigheter kan skyddas. Presentera plakaten i grupper och diskutera vad de lärt sig.

Exit-ticket

Frågor Svar
1. Vad betyder demokrati? Styre där makten utgår från folket.
2. Nämn en viktig mänsklig rättighet. Yttrandefrihet.
3. Hur kan du som medborgare påverka politiska beslut? Genom att rösta och delta i offentliga debatter.
4. Ge ett exempel på ett brott mot mänskliga rättigheter. Diskriminering.
5. Vad står FN för? Förenta Nationerna.
6. Vilken roll har medier i demokrafin? Informera och granska makten.
7. Vad innebär medborgarskapsansvar? Att bidra till samhällets välfärd och respekt för lagar.
8. Hur kan vi skydda våra rättigheter i en demokrati? Genom aktivt deltagande och medborgarengagemang.

Hemuppgift

Eleverna ska skriva en kort uppsats som behandlar en mänsklig rättighet av deras val. De ska beskriva rättighetens betydelse och ge exempel på situationer där den begåtts mot individer eller grupper samt diskutera möjliga åtgärder för att förbättra situationerna. Uppsatsen ska vara mellan 2-3 sidor lång och skriven i ett tydligt och välstrukturerat språk.

Citat

”Makt korrumperar, och absolut makt korrumperar absolut.” – Lord Acton, 1887. Detta citat påminner oss om vikten av transparens och ansvar inom demokratiska system och hur makt kan missbrukas om den inte kontrolleras.


Modern Tillbaka-knapp